Gå til innhold

Vær så snill å svar NHD, Amnesi retrograd

Anbefalte innlegg

Gjest betengt
Skrevet

Hvis en person blir rammet av lidelsen Amnesi retrograd i en periode grunnet stress/sjokk, hvordan kan denne personen oppføre seg i tiden dette pågår?

Under amnesi retrograd, tenker man da fornuftig og rasjonelt og er oppegående, eller blir dømmekraft, følelser etc. nedsatt?

Håper på snarlig svar.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Retrograd amnesi betyr kun at en har hukommelsestap bakover i tid fra et visst tidspunkt. Det sier ingenting om hvordan en person oppfører seg, tenker eller føler.

Gjest betenkt igjen
Skrevet

Retrograd amnesi betyr kun at en har hukommelsestap bakover i tid fra et visst tidspunkt. Det sier ingenting om hvordan en person oppfører seg, tenker eller føler.

Ja jeg forstår at det er et vanskelig spørsmål å svare på.

Men på generelt grunnlag: Hvis sjokket en opplever er så sterkt at det fører til amnesi, er det ikke da logisk, eller sannsynlig at personen blir generelt redusert i denne perioden?

Amnesien har vel oppstått fordi situasjonen var for sterk til å takle? En får jo ikke amnesi uten grunn hvis en ellers er frisk.

Skrevet

Ja jeg forstår at det er et vanskelig spørsmål å svare på.

Men på generelt grunnlag: Hvis sjokket en opplever er så sterkt at det fører til amnesi, er det ikke da logisk, eller sannsynlig at personen blir generelt redusert i denne perioden?

Amnesien har vel oppstått fordi situasjonen var for sterk til å takle? En får jo ikke amnesi uten grunn hvis en ellers er frisk.

Vet er sikkert at det kun er sjokket? Kan det også være rusmidler/medisiner med i bildet?

Gjest betengt jeg
Skrevet

Snakker ikke om rusmidler. Men en traumatisk hendelse som gir et psykisk sjokk som igjen fører at en får amnesia.

Skrevet

Snakker ikke om rusmidler. Men en traumatisk hendelse som gir et psykisk sjokk som igjen fører at en får amnesia.

Ikke rusmidler forstår jeg.

Hva med medisiner?

Skrevet

Ikke rusmidler forstår jeg.

Hva med medisiner?

Nils Håvard, kan du legge medisiner etc. til side og forsøke å svare meg på det jeg egentlig spør om.

* En person opplever noe som vedkommende opplever som meget traumatisk. Denne traume fører til et psykisk sjokk og personen går inn i en tilstand med amnesi. I den tiden amnesien varer, til sjokket har gitt seg. Hvordan kan personen da oppføre seg? Apatisk? Beveger seg som i en transe? Problemer med å tenke klart. Svekket vurderingsevne?

Eller er det ingenting for omgivelsene som kan tilsi at vedkommende er i en sjokktilstand? Er man, når man er i denne sjokkfasen helt normal?

Du som er psykiater burde jo kunne svare på dette. Jeg spør på generelt grunnlag

Skrevet

Nils Håvard, kan du legge medisiner etc. til side og forsøke å svare meg på det jeg egentlig spør om.

* En person opplever noe som vedkommende opplever som meget traumatisk. Denne traume fører til et psykisk sjokk og personen går inn i en tilstand med amnesi. I den tiden amnesien varer, til sjokket har gitt seg. Hvordan kan personen da oppføre seg? Apatisk? Beveger seg som i en transe? Problemer med å tenke klart. Svekket vurderingsevne?

Eller er det ingenting for omgivelsene som kan tilsi at vedkommende er i en sjokktilstand? Er man, når man er i denne sjokkfasen helt normal?

Du som er psykiater burde jo kunne svare på dette. Jeg spør på generelt grunnlag

En kan ikke bare se bort fra virkeligheten. Her er vel Xanor en viktig del av virkeligheten?

Skrevet

En kan ikke bare se bort fra virkeligheten. Her er vel Xanor en viktig del av virkeligheten?

Du hadde ikke trengt å tatt den medisinen med i svaret ditt Nils.

De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor.

Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut.

Gjest wilfred
Skrevet

De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor.

Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut.

Det du tror om deg selv, er som oftest det riktige, spesielt når det er gjennomtenkt, slik det du beskriver virker å være.

Gjest Preben Bonaparte
Skrevet

http://www.psychnet-uk.com/dsm_iv/dissociative_amnesia.htm

Selective amnesia.

Skrevet

Hvordan har andre beskrevet deg i denne perioden? Hvor lenge varte den?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...