Gjest betengt Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Hvis en person blir rammet av lidelsen Amnesi retrograd i en periode grunnet stress/sjokk, hvordan kan denne personen oppføre seg i tiden dette pågår? Under amnesi retrograd, tenker man da fornuftig og rasjonelt og er oppegående, eller blir dømmekraft, følelser etc. nedsatt? Håper på snarlig svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Retrograd amnesi betyr kun at en har hukommelsestap bakover i tid fra et visst tidspunkt. Det sier ingenting om hvordan en person oppfører seg, tenker eller føler. 0 Siter
Gjest betenkt igjen Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Retrograd amnesi betyr kun at en har hukommelsestap bakover i tid fra et visst tidspunkt. Det sier ingenting om hvordan en person oppfører seg, tenker eller føler. Ja jeg forstår at det er et vanskelig spørsmål å svare på. Men på generelt grunnlag: Hvis sjokket en opplever er så sterkt at det fører til amnesi, er det ikke da logisk, eller sannsynlig at personen blir generelt redusert i denne perioden? Amnesien har vel oppstått fordi situasjonen var for sterk til å takle? En får jo ikke amnesi uten grunn hvis en ellers er frisk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Ja jeg forstår at det er et vanskelig spørsmål å svare på. Men på generelt grunnlag: Hvis sjokket en opplever er så sterkt at det fører til amnesi, er det ikke da logisk, eller sannsynlig at personen blir generelt redusert i denne perioden? Amnesien har vel oppstått fordi situasjonen var for sterk til å takle? En får jo ikke amnesi uten grunn hvis en ellers er frisk. Vet er sikkert at det kun er sjokket? Kan det også være rusmidler/medisiner med i bildet? 0 Siter
Gjest betengt jeg Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Snakker ikke om rusmidler. Men en traumatisk hendelse som gir et psykisk sjokk som igjen fører at en får amnesia. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Snakker ikke om rusmidler. Men en traumatisk hendelse som gir et psykisk sjokk som igjen fører at en får amnesia. Ikke rusmidler forstår jeg. Hva med medisiner? 0 Siter
joop66 Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Ikke rusmidler forstår jeg. Hva med medisiner? Nils Håvard, kan du legge medisiner etc. til side og forsøke å svare meg på det jeg egentlig spør om. * En person opplever noe som vedkommende opplever som meget traumatisk. Denne traume fører til et psykisk sjokk og personen går inn i en tilstand med amnesi. I den tiden amnesien varer, til sjokket har gitt seg. Hvordan kan personen da oppføre seg? Apatisk? Beveger seg som i en transe? Problemer med å tenke klart. Svekket vurderingsevne? Eller er det ingenting for omgivelsene som kan tilsi at vedkommende er i en sjokktilstand? Er man, når man er i denne sjokkfasen helt normal? Du som er psykiater burde jo kunne svare på dette. Jeg spør på generelt grunnlag 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Nils Håvard, kan du legge medisiner etc. til side og forsøke å svare meg på det jeg egentlig spør om. * En person opplever noe som vedkommende opplever som meget traumatisk. Denne traume fører til et psykisk sjokk og personen går inn i en tilstand med amnesi. I den tiden amnesien varer, til sjokket har gitt seg. Hvordan kan personen da oppføre seg? Apatisk? Beveger seg som i en transe? Problemer med å tenke klart. Svekket vurderingsevne? Eller er det ingenting for omgivelsene som kan tilsi at vedkommende er i en sjokktilstand? Er man, når man er i denne sjokkfasen helt normal? Du som er psykiater burde jo kunne svare på dette. Jeg spør på generelt grunnlag En kan ikke bare se bort fra virkeligheten. Her er vel Xanor en viktig del av virkeligheten? 0 Siter
joop66 Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 En kan ikke bare se bort fra virkeligheten. Her er vel Xanor en viktig del av virkeligheten? Du hadde ikke trengt å tatt den medisinen med i svaret ditt Nils. De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor. Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut. 0 Siter
Gjest wilfred Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Du hadde ikke trengt å tatt den medisinen med i svaret ditt Nils. De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor. Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut. Det du tror om deg selv, er som oftest det riktige, spesielt når det er gjennomtenkt, slik det du beskriver virker å være. 0 Siter
Gjest Preben Bonaparte Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Du hadde ikke trengt å tatt den medisinen med i svaret ditt Nils. De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor. Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut. http://www.psychnet-uk.com/dsm_iv/dissociative_amnesia.htm Selective amnesia. 0 Siter
Carwing Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Du hadde ikke trengt å tatt den medisinen med i svaret ditt Nils. De faktiske forhold er hva som skjedde med meg da jeg fikk psykisk sjokk og hukommelsestap i FORKANT av mitt senere inntak av xanor. Kan du være så snill å legge xanoren til side og forsøke å svare på det jeg faktisk spurte deg om. Vær så snill. Det er ektremt viktig for min egen forståelse av meg selv å få vite hva som skjedde i hodet mitt da hjernen min koblet ut. Hvordan har andre beskrevet deg i denne perioden? Hvor lenge varte den? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.