Gjest Boralis Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Dr. Dahl, Jeg er bekymret for min mor på 62 år. Hun har alltid vært en angstfull person; som barn kan jeg huske mange episoder med gråt, sinne og kjefting som følge av at hun hadde vært redd for at noe hadde hendt med min bror eller meg. I begynnelsen av 50 årene ble hun rammet av panikkangst, turte ikke gå ut, spiste på kontoret og ikke i kantinen etc. Løsningen ble medisinering og bytte av jobb og på denne måten kom hun seg gjennom problemene. Men, hun begynte også å drikke mer alkohol. Da hun ble arbeidsledig (nedleggelse av bedrift) søkte hun igjen tilflukt hjemme og ville ikke vise seg ute, alkohol ble dagligdags (men aldri slik at noen ”utenfor hjemmets 4 vegger” mistenker noe). Nå har hun en jobb som hun trives med, men hun drikker mer og mer alkohol - hver kveld, noe jeg mistenker hun gjør for å holde angsten unna. Resultatet er en hel masse frusterasjon og sinne, og helsen går nedover (har lagt på seg 20-30kg og har høyt blodtrykk). Hun er også veldig urimelig ovenfor min far - alt som er galt er hans feil, han lever på nåler men tør ikke svare henne. De kveldene jeg tilbringer hjemme hos mine foreldre er med andre ord ikke særlig koslige. Jeg har bestemt meg for å ta opp alle disse forholdene, men jeg skulle gjerne vite hvilke løsninger jeg kan foreslå for henne. Aller helst ville jeg sett at hun ble fulgt opp av psykiater, for jeg tror at hun ville ha godt av en kombinasjon av samtaleterapi og medisinering, men jeg forstår jo at dette ikke er en situasjon som har prioritert hos allerede overarbeidede psykiatere. Hva vil du anbefale meg å gjøre? På forhånd, takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309483-behandling-av-angstnerver-og-rus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 En alkoholiker greier ikke å slutte hvis vedkommende ikke vil selv. Å få en alkoholiker til å gå til en psykiater for å få hjelp vil jeg tro er nærmest umulig. Går drikkene ut over noen andre en henne selv? Vil tro det siden hun lever i et forhold. Så lenge mannen hennes godtar drikkingen vil tror jeg hun aldri vil slutte. Mannen hennes må sette krav. F.eks. hvis hun ikke vil motta hjelp, så vil han skilles fra henne. Det må så sterk lut til hvis han skal få henne til å slutte å drikke. Hvis han ikke er villig til det, må han også godta at hun drikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309483-behandling-av-angstnerver-og-rus/#findComment-2522549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg vil absolutt anbefale at hun søker hjelp i psykiatrien. Dette skal vi ha tid til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309483-behandling-av-angstnerver-og-rus/#findComment-2522936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boralis Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 En alkoholiker greier ikke å slutte hvis vedkommende ikke vil selv. Å få en alkoholiker til å gå til en psykiater for å få hjelp vil jeg tro er nærmest umulig. Går drikkene ut over noen andre en henne selv? Vil tro det siden hun lever i et forhold. Så lenge mannen hennes godtar drikkingen vil tror jeg hun aldri vil slutte. Mannen hennes må sette krav. F.eks. hvis hun ikke vil motta hjelp, så vil han skilles fra henne. Det må så sterk lut til hvis han skal få henne til å slutte å drikke. Hvis han ikke er villig til det, må han også godta at hun drikker. Hei skogtrollet, jeg er forsåvidt enig med deg i at det vil være vanskelig å overtale en alkoholiker til å gå til psykiater for å slutte å drikke. Det er heller ikke mitt mål. Jeg mener at mammas drikkeproblemer bunner i angst og nerver. Jeg vil at mamma skal gå til psykiater for å behandle angstproblemene hun har og som en naturlig følge av dette så må man nødvendigvis også ta tak i drikkevanene hennes. Ja, jeg er kanskje naiv, men jeg vil helst prøve dette alternativet først. Når man stiller ultimatum så må man være villig til å gjennomføre dem; dersom pappa stikker så er jeg redd for hva hun vil finne på å gjøre. Så første utfordring nå er å finne en psykiater, helst uten å måtte gå via henvisning fra lege og 6 måneders venteliste... ja, jeg er nok veldig naiv! Dersom noen har erfaring fra en lignende situasjon så ville jeg være utrolig takknemlig om de tok kontakt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309483-behandling-av-angstnerver-og-rus/#findComment-2523051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hei skogtrollet, jeg er forsåvidt enig med deg i at det vil være vanskelig å overtale en alkoholiker til å gå til psykiater for å slutte å drikke. Det er heller ikke mitt mål. Jeg mener at mammas drikkeproblemer bunner i angst og nerver. Jeg vil at mamma skal gå til psykiater for å behandle angstproblemene hun har og som en naturlig følge av dette så må man nødvendigvis også ta tak i drikkevanene hennes. Ja, jeg er kanskje naiv, men jeg vil helst prøve dette alternativet først. Når man stiller ultimatum så må man være villig til å gjennomføre dem; dersom pappa stikker så er jeg redd for hva hun vil finne på å gjøre. Så første utfordring nå er å finne en psykiater, helst uten å måtte gå via henvisning fra lege og 6 måneders venteliste... ja, jeg er nok veldig naiv! Dersom noen har erfaring fra en lignende situasjon så ville jeg være utrolig takknemlig om de tok kontakt. Hei Boralis, Er kun innleggelse som vil kunne hjelpe henne tror jeg. Vet ikke om det er noen psykiatere som vil skrive ut benzodiazepiner til en alkoholiker, men det tviler jeg på. Fra et misbruk til et annet. Jeg tror ikke jevnlige besøk hos en psykiater vil kunne hjelpe en alkoholiker. Jeg er blitt henvist til mitt lokale sykehus sitt rusmiddel team, eller hva det nå heter. Er 6. mnd. ventetid der, men jeg tror det er veien å gå for din mor. Ellers er det private som Vangseter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309483-behandling-av-angstnerver-og-rus/#findComment-2524483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.