Gå til innhold

Hva bør en gjøre? NHD hva mener du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest uten nick for tiden

Du kan si til behandleren at du har noen tanker om hva som kanskje feiler deg. Det er ikke uvanlig å være godt opplyst rundt diagnoser og tilstander i våre dager. Deretter kan du spørre om vedkommende ønsker å høre dem. Da tråkker du ikke terapeuten på de muligens ømfindtlige tærne.

Gjest hitmaker

Jeg mener at det er viktig en får diskutert sine egne tanker med behandler. Dette er jo tanker som også kan gi føringer på svarende du gir, så jo, jeg mener det beste er å si det. En behandler skal ikke ha ømme tær når det kommer til slike ting og hn skal heller ikke la seg påvirke av det du sier, det er hn for profesjonell til.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal legge frem dine symptomer, funksjonsnedsettelse, problemer på en helt åpen og ærlig måte, men ikke nevne diagnose de første timer. Hvis du og legen da kommer frem til det samme, er diagnosen enda mer sikker.

Vi mennesker er dessverre? slik at vi har en tendens til å legge merke til faktorer som støtter hypotesen vår og overse faktorer som taler mot. Derfor er det fint å begynne diagnostiseringen med blanke ark. Da jeg jobbet på somatisk avdeling, leste jeg aldri henvisningsskrivet før jeg undersøkte pasienten.

Om legen derimot kommer frem til noe annet enn deg, skal du ta frem din teori slik at dere kan diskutere for og mot den enkelte diagnose. Det synes jeg er spennende ognyttig.

Annonse

Jeg synes du skal legge frem dine symptomer, funksjonsnedsettelse, problemer på en helt åpen og ærlig måte, men ikke nevne diagnose de første timer. Hvis du og legen da kommer frem til det samme, er diagnosen enda mer sikker.

Vi mennesker er dessverre? slik at vi har en tendens til å legge merke til faktorer som støtter hypotesen vår og overse faktorer som taler mot. Derfor er det fint å begynne diagnostiseringen med blanke ark. Da jeg jobbet på somatisk avdeling, leste jeg aldri henvisningsskrivet før jeg undersøkte pasienten.

Om legen derimot kommer frem til noe annet enn deg, skal du ta frem din teori slik at dere kan diskutere for og mot den enkelte diagnose. Det synes jeg er spennende ognyttig.

Takk for svar. Det virker som en fornuftig måte å gå frem på ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...