Gå til innhold

Er "utbrent" en godkjent diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest upigg
Skrevet

Jeg har fått denne diagnosen, og det kan se ut til å bli langvarig. For ordens skyld vil jeg gjerne vite om utbrenthet er en godkjent diagnose ift evt forsikringer?

• 3 uker senere...
Gjest ksalfhlksajfkla
Skrevet

Tror ikke det er en diagnose.. antagelig står det lett eller moderat depresjon på sykmeldingen vil jeg tro. En venninne av meg var utslitt og legen hennes skrev depresjon på papiret da han sa at det ikke fantes noe i diagnosesystemet som het utslitt eller utbrent.

Gjest upigg
Skrevet

Tror ikke det er en diagnose.. antagelig står det lett eller moderat depresjon på sykmeldingen vil jeg tro. En venninne av meg var utslitt og legen hennes skrev depresjon på papiret da han sa at det ikke fantes noe i diagnosesystemet som het utslitt eller utbrent.

jo, det står "utbrenthet" på sykemeldingen, derfor jeg begynte å lure, har også hørt at det ikke er en egen diagnose.kanskje det har skjedd en endring den siste tiden. best å spørre legen sikkert.

• 2 uker senere...
Onsdag1365380628
Skrevet

jo, det står "utbrenthet" på sykemeldingen, derfor jeg begynte å lure, har også hørt at det ikke er en egen diagnose.kanskje det har skjedd en endring den siste tiden. best å spørre legen sikkert.

Jeg har vært "utbrent" og måtte være sykemeldt i flere år. Men hva som sto på sykemeldinga vet jeg ikke..

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært "utbrent" og måtte være sykemeldt i flere år. Men hva som sto på sykemeldinga vet jeg ikke..

Joda, utbrenthet er en diagnose, og "godkjent" sådan. På fagspråket heter dette ME, men vet ikke helt hva det står for. En venninne av meg kider av dette. Hun er i midten av tredveårene, og idag helt ufør pga utbrenthet.

Gjest loppeline
Skrevet

Joda, utbrenthet er en diagnose, og "godkjent" sådan. På fagspråket heter dette ME, men vet ikke helt hva det står for. En venninne av meg kider av dette. Hun er i midten av tredveårene, og idag helt ufør pga utbrenthet.

Tror ikke utbrenthet og ME er det samme nei. Har vært utbrent i mange år, til slutt mente legen jeg var deprimert. Dette har ingenting med ME å gjøre.

Gjest Dette har du virkelig ikke greie på
Skrevet

ME er langt mer alvorlig enn det som leger kaller utbrent, bare så det er konstantert.

Jeg har en god kamereat med ME og blir nesten fornærmet på hans vegne av ett sånt utsagn som dette.

Skrevet

da har du lett for å bli fornærmet, må jeg si. Spørsmålet var i utgangspunktet om utbrenthet er en godkjent diagnose, og som jeg sier er det det.

En svært god venninne lider av ME, og diagnosen på norsk heter kronisk utbrenthet. De som lider av dette har selvfølgelig VARIERENDE GRAD av dette som ved alle andre sykdommer. Det er mange vonde og tunge dager, men også gode dager innimellom.

For min venninne er saken slik at hun nå, etter flere år, er i ferd med å komme seg noe. Ikke slik at hun er i stand til å jobbe, men kan glede seg over de små ting i livet, og tar en dag om gangen.

Skrevet

da har du lett for å bli fornærmet, må jeg si. Spørsmålet var i utgangspunktet om utbrenthet er en godkjent diagnose, og som jeg sier er det det.

En svært god venninne lider av ME, og diagnosen på norsk heter kronisk utbrenthet. De som lider av dette har selvfølgelig VARIERENDE GRAD av dette som ved alle andre sykdommer. Det er mange vonde og tunge dager, men også gode dager innimellom.

For min venninne er saken slik at hun nå, etter flere år, er i ferd med å komme seg noe. Ikke slik at hun er i stand til å jobbe, men kan glede seg over de små ting i livet, og tar en dag om gangen.

Tror heller du skal sette deg inn i begrepene før du uttaler deg, utbrenthet og ME er to vidt forskjellige ting, og ME er mye alvorligere som sykdom...

Skrevet

''diagnosen på norsk heter kronisk utbrenthet.''

Feil - diagnosen på norsk heter "Kronisk utmattelsessyndrom"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...