Gå til innhold

Fortelle om psykiske problemer til vikarbyrå

Anbefalte innlegg

Jeg ble forleden kontaktet av et virkarbyrå som var interessert i å ansette meg hos noen som trengte hjelp. Det ble til at jeg fortalte at jeg hadde vært syk og hadde slitt med psykiske problemer. Hun skulle ringe tilbake hvis de kunne "ta til takke med meg" som hun uttrykte det. Jeg har ikke hørt noe, og tenkte det kanskje var dumt at jeg fortalte om at jeg har/hadde hatt psykiske problemer. Ifølge en venninne mente hun at de ikke hadde noe med det og det var det dummeste man kunne gjøre. Men jeg synes det er vanskelig å la være å svare ærlig på spørsmål når de spør. Dette er noe jeg sliter med. Hva synes dere? Ønsker svar fra NHD og andre.

Fortsetter under...

Gjest hitmaker

Jeg for min del synes det beste er å ikke lyve - men heller ikke fortelle alt om meg selv. Jeg synes det beste er å være sannferdig. Dvs at alt jeg forteller er sant, men jeg forteller ikke alt som er sant ;)

Det er noe med at det ikke alltid er lurt å "dele ut alle kortene til alle".

Gjest Jeg fikk jobben!!!! :-)

Når jeg skulle søke jobb, kunne jeg ikke lyve. På grunn av hullene i cven min.

Av den grunn har jeg utsatt og utsatt å søke jobb, fordi jeg gruet meg sånn...

Jeg brukte flere timer, både alene og i samtale med andre for å finne en "passende måte" å si det på. Si det som det er, men ikke gjøre en stor greie ut av det. Bare si at du vil være ærlig.....og at blabla, kort og greit. Ikke åpne for videre spørsmål. Men hvis de kommer, vær forberedt på hvordan du vil si det....

Jeg tror det er viktig å være ærlig, men samtidig legge det frem på en slik måte at man fremdeles er ønsket i jobben.

Gjest sjøstjerna

Du trenger ikke fortelle at du har hatt psykiske problemer. Heller ikke om du sliter med menstruasjonsmerter- eller har eksem.

Gi deg selv en sjanse.

Alle har vært syk- og det å ha vært syk (fysisk/psykisk) er ingen grunn til å bli nektet jobb. Hvorfor skulle en som har vært psyk fortelle at h*n har vært det? Hvorfor skulle en som fjernet blindtarmen og derfor var innlagt fortelle det ved jobb-tilbud?

Gjest ViViola

Hvis du har vært syk, og nå er erklært frisk, så er det ingen grunn til å fortelle om det. Hvorfor skulle du det?

Jeg har hatt masse skader og er operert i "alle ender" - men alt er jo avsluttede kapitler i livet mitt, og jeg forteller ikke om avrevne leddbånd og akillessener og gud-vet-hva med mindre det blir et direkte spørsmål. Og det blir det da aldri, spørsmålet er om man har noen spesielle sykdommer/hemminger i forhold til aktuell jobb - og det har jeg ikke.

Det har heller ikke du, hvis du er frisk. Fortid er fortid. Dersom du derimot _har_ en psykisk lidelse som f.eks. forverres om du utsettes for stress, så bør du jo ikke eksponeres for stress - og da bør du fortelle akkurat det.

Neste gang veier du ordene litt mer! :-) Alt du forteller skal være sant, men du behøver ikke fortelle alt!

Lykke til!

serenity777

Jeg for min del synes det beste er å ikke lyve - men heller ikke fortelle alt om meg selv. Jeg synes det beste er å være sannferdig. Dvs at alt jeg forteller er sant, men jeg forteller ikke alt som er sant ;)

Det er noe med at det ikke alltid er lurt å "dele ut alle kortene til alle".

Jeg er redd folk flest ser på psykisk psyke som udugelige. Desverre. De gangene jeg har fått jobb, har jeg vært pliktoppfyllende, men jeg har ikke jobbet mere enn maks 1 år av gangen, i veldig bra perioder. Da med null fravær.

Annonse

Gjest xbellax

Personlig ville jeg aldri gjort det. Jeg ville heller ikke lyve, men sagt noe sånn som at jeg brukte litt tid på å finne ut av livet osv. uten å gå nærmere inn på det. Psykiske lidelser er fortsatt uglesett og tabubelagt, desverre, det ser man jo på kommentarer som " ta til takke med" som rett og slett får blodtrykket mitt til å nå nye høyder...

Gjest hitmaker

Personlig ville jeg aldri gjort det. Jeg ville heller ikke lyve, men sagt noe sånn som at jeg brukte litt tid på å finne ut av livet osv. uten å gå nærmere inn på det. Psykiske lidelser er fortsatt uglesett og tabubelagt, desverre, det ser man jo på kommentarer som " ta til takke med" som rett og slett får blodtrykket mitt til å nå nye høyder...

Det er veldig trist at det er sånn, synes jeg.

Når det gjelder i forhold til de aller fleste arbeidsgivere, så vil tidligere sykdommer/plager som har medført fravær o.l. telle negativt, og dine muligheter for å få jobb reduseres etter størrelsen på fraværet.

Så (min) konklusjonen blir at du må _velge_ om du vil være ærlig, eller ha jobb!

Ps! Eg har tidligere hatt en jobb (i ett av Norges største konsern) der eg var med på å ansette folk, og de med (betydelig) fravær grunna sykdom fikk _aldri_ jobb hos oss!

Sånn tror eg det er fortsatt, trist men sandt!

Du trenger ikke fortelle at du har hatt psykiske problemer. Heller ikke om du sliter med menstruasjonsmerter- eller har eksem.

Gi deg selv en sjanse.

Alle har vært syk- og det å ha vært syk (fysisk/psykisk) er ingen grunn til å bli nektet jobb. Hvorfor skulle en som har vært psyk fortelle at h*n har vært det? Hvorfor skulle en som fjernet blindtarmen og derfor var innlagt fortelle det ved jobb-tilbud?

Nei, man trenger ikke fortelle om psykiske problemer hvis de ikke plager en lenger. Men for mange er det en del av deres personlighet/væremåte som andre kan reagere på f.eks. hvis man er deprimert er det lett å isolerer seg og fremstå som stille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...