a.nonym77 Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har et familiemedlem som har en alvorlig diagnose (reaktiv psykotisk). Jeg har ikke brukt så mye tid på å sette meg inn i sykdommen, men jeg har lyst til å forandre på dette og lære mer om sykdomsforløpet. Det virker som det er vanlig at mange pasienter ikke stoler på psykiatere og i vår situasjon har han blitt utsatt for behaviourism-basert behandling som han har fått helt i vrangstrupen (som han sier: "hva kan man forvente når behandlingen går ut på å OBSERVERE (altså overvåke aka forfølge) en schizofren person??"). Vi har hatt lange samtaler og det viser seg at mye av det han sier har han aldri turt å si til en psykolog nettopp fordi de har brukt så utrolig idiotiske terapeutiske metoder på ham tidligere. Et annet problem er at han er veldig intelligent noe jeg også forstår er typisk for denne typen lidelser. Mange av våre samtaler går hus forbi hans samboer og jeg er redd for at han rett og slett kan forvirre en terapeut. Hvilke teknikker bruker terapeuter for å skille mellom galskap og geni? Jeg vil at det skal være rom for begge deler i hans liv, ikke at han skal ta medisiner som har som mål å gjøre ham like dum som "gjennomsnittsmennesket". Finnes det rom for meg som en "nøytral tredjepart" i psykiatrien? En som kan revidere hva psykiateren gjør og dermed skape tillitt mellom klient og terapeut? Tillit mellom terapeut og klient er den viktigste faktor for et godt resultat men jeg finner ikke informasjon som tilsier at man bruker tredjepart for å hjelpe til med å skape denne tilliten. Noen andre spørsmål: Er det noen forskning som kan si noe om IQ-nivået til psykiatere? Det jeg lurer på er om en smart psykiater vil ha vesentlig større mulighet for å hjelpe en smart pasient. Er det mulig å finne psykiatere som selv er diagnostiert som schizofrene e.l. slik at man vet at de skjønner hva de snakker om? Vil en schizofren psykiater ha vesentlig større suksess-rate til å hjelpe en schizofren pasient? Hvordan kan man finne suksess-raten til psykiatere? Hvordan kan man finne anbefalinger fra andre klienter? PS: Jeg driver og leser meg opp på behaviourism og i den forbindelse leser jeg noen review-papers o.l. Jeg kom over dette review paper om Cognitive-Behaviourism. http://www.ktgf.org/Robyn%20paperCBT%20EBM%20review.pdf I listen over forsøk var det kun 6 som var forsøk på å gjenskape tidligere forsøk. Jeg skal selvfølgelig lese mer, men er dette standarden på forskning innen feltet "evidence-based" psykologi? Er det slik at man ikke gidder å gjenskape forsøk selv om vitenskapsmannen har egeninteresse i å publisere positive resultat? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.