Gå til innhold

Selvdiagnosert adhd

Anbefalte innlegg

Frøken Fisk

Jeg er ei dame, 25 år, og jeg er enten eller. Sliter veldig med et hode som jobber i 120% stort sett alltid med ukontrollerbart tankekjør. Ting jeg klarer å tenne motivasjonen på og bestemme meg for å gjøre bra, det gjør jeg best. Vitnemålet mitt fra høgskolen inneholder 5 karakterer, alle er A. Jeg er gift, har en sønn på 2 år og kjøpt hus. Har fått fast jobb som jeg skal begynne i i August. Alt er tilsynelatende helt supert.

Så hva er problemet?

Inni meg er det kaos. Glemmer alt, roter bort alt, klarer overhode ikke fokusere på sex (altså så godt som ingen sexliv), har humørsvingninger fra en annen verden og 1000 prosjekter som aldri blir ferdig. Kan henge meg opp i spennende temaer som tar oppmerksomheten fra viktige ting i hverdagen. Dømmer meg selv nedenom og hjem nesten hver dag og har svært lav frustrasjonsterskel. Har gått til neuropsykolog hvor jeg scorer svært dårlig på impulsivitet, men svært godt på andre oppgaver. Har evner over normalen sa hun visst (hyggelig å høre at man er smart :) ) Likevel mente hun at siden jeg klarer å fokusere på ting som interesserer meg, så kan det ikke være adhd.

Vet ikke hvorfor jeg vil så gjerne ha denne forklaringen, men det kjennes ut som om jeg hører hjemme når jeg leser om dette. Det passer! Det er flere som har det slik. Kan jeg ha rett, selv om hun sier det ikke virker sånn på noen av testene hennes?

Hadde vært så fint å fått litt hjelp til å oppleve hverdagen min her og nå, og ha fokus på det jeg driver med, istedet forå tenke på absolutt alt i hele verden annet samtidig. (Og kanskje etterhvert klare å lage mat uten å svi den hver gang også :P )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309841-selvdiagnosert-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøken Fisk

Hvis du føler at du bør utredes for ADHD er første steg å ta kontakt med fastlegen. Han vil kunne finne ut om det er grunn til å ta et steg videre og få deg utredet. Fastlegen vil da skrive en henvisning for utredning av ADHD.

Lykke til!

Det har jeg gjort serru. Men somlet sånn med å samle sammen papirer, og involvere familie med å svare på skjemaer og slikt som ble sendt i posten at hele henvisningen ble henlagt. Så jeg tok kontakt med legen igjen.. og fikk time hos dps, til en neuropsykolog for en vurderingssamtale som har blitt til flere samtaler, tester ol. Vært henvist dit tidligere og, men får aldri ut finger'n, som med alt annet. Ene dagen er jeg motivert, andre dagen er det andre ting som opptar. Ødelegger for meg selv hele tiden. Ene dagen ønsker jeg meg veldig hjelp, andre dagen tror jeg helt sikkert jeg bare kan ta meg sammen litt til.

Er stolt av at jeg faktisk har hatt 5 timer hos neuropsykologen og husket dem alle sammen. (Fått ny mobil til å skrive opp alt på).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309841-selvdiagnosert-adhd/#findComment-2526122
Del på andre sider

Gjest Saigon

Det har jeg gjort serru. Men somlet sånn med å samle sammen papirer, og involvere familie med å svare på skjemaer og slikt som ble sendt i posten at hele henvisningen ble henlagt. Så jeg tok kontakt med legen igjen.. og fikk time hos dps, til en neuropsykolog for en vurderingssamtale som har blitt til flere samtaler, tester ol. Vært henvist dit tidligere og, men får aldri ut finger'n, som med alt annet. Ene dagen er jeg motivert, andre dagen er det andre ting som opptar. Ødelegger for meg selv hele tiden. Ene dagen ønsker jeg meg veldig hjelp, andre dagen tror jeg helt sikkert jeg bare kan ta meg sammen litt til.

Er stolt av at jeg faktisk har hatt 5 timer hos neuropsykologen og husket dem alle sammen. (Fått ny mobil til å skrive opp alt på).

Så flott at du er i gang med utredningen. Blir spennende å høre hva resultatet blir :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309841-selvdiagnosert-adhd/#findComment-2526132
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...