Gå til innhold

Tretthet vanlig etter "psykotiske gjennombrudd"?

Anbefalte innlegg

En jeg forholder meg mye til har en psykoselidelse som medfører at hun har en del kortvarige psykotiske gjennombrudd. I dagene etterpå er hun ofte påfallende søvnig og sliten. Er dette vanlig?

De psykotiske symptomene kommer i forbindelse med ulike former for stress, men de varer ikke så lenge av gangen (timer eller dager). Er det viktig av hensyn til hjernen å forsøke å redusere stress, eller er det greit at hun presser seg til å gjennomføre til tross for økende hyggighet av psykotiske symptomer?

Det aller viktigste for henne er å ikke få økende grad av kognitive vansker. Kan hyppige gjennombrudd av psykotiske symptomer gi økende grad av kognitive vansker. (Nevropsykologisk test viste nedsatt oppmerksomhet som hovedproblem.)

Fortsetter under...

Gjest Grågrønn

Kan bare snakke for meg selv. Ble kjempesliten. Og da jeg endelig fikk sove en del (brukte 5 vallergan, 2 stilnocht og truxal for å sove 4/5 timer den første tiden, men da var jeg fremdeles i det psykotiske tidvis), så i en tid etterpå forsov jeg meg til det meste, sov over vekkerklokken osv.

Det var et slit å skulle klare alle de tingene jeg hadde satt meg fore, og resten av tiden hvilte jeg meg mye.

Det har bare akkurat begynt å gå seg til det der.

Fremdeles har jeg enormt behov for mye søvn.

Hjernen var helt kjørt.

Men for meg var det nok en engangs opplevelse, som ikke varte "kort kort" men en tid, det hadde bygget seg opp over et par år. Først nå ser jeg at jeg hadde psykotisk "hjerne" en god tid i etterkant, hvor jeg ikke forsto det selv....vanskelig å forklare.

Vet ikke om det var til hjelp.

Kjempeslitsomt for hjernen er det ihvertfall.

Jeg vet ikke om det er så lurt å gjøre ting så hardt at det psykotiske kommer igjen og igjen....jeg skulle ihvertfall skjerme meg fra alt mulig som kunne trigge det, i en periode...sa psykologen. Og det hjalp meg jo ut av det. De gangene jeg merker at hjernen er "filterløs" nå er når jeg hører en person sin stemme. Når hun snakker. Men jeg er ikke psykotisk, jeg bare merker at hjernen min "reagerer" eller "tar inn" litt likt som når jeg var i psykosen, når jeg hører hennes stemme snakke til meg.

Jaja....ble mye ut i fra meg dette. Men for å svare ut i fra meg; ja, en blir helt helt utmattet og ja, jeg tror det er mest riktig å unngå å bli psykotisk.

Det vil ikke si at personen aldri kan gjøre disse tingene, men det er noe med å endre kjemien i hjernen/endre det som gjør at hun ikke takler det FØR hun begir seg ut i det igjen.....lære å krype før du går og sånn.....

Ja....ha en fin kveld.

Gjest Grågrønn

Og ja....det kan påvirke hjernen slik at man blir "dårligere" kognitivt. Desverre.

Samtidig, tror jeg, ut i fra meg selv (igjen) at hjernen min var utslitt, så all søvnen jeg klarte å få etter nervesystemet begynnte å fungere (altså en tid etterpå) og all den sunne maten jeg hadde "crawing" på i psykosen, har bidratt til at hjernen har hentet seg inn igjen, kognitivt sett.

Jeg vet dette, fordi jeg tok en del hukommelses tester før alt dette startet, og lå da på topp på disse testene. Så, før utbruddet og etter; under normalt, og nå er jeg igjen tilbake huk-messig.

Gjentatte psykoser er ikke heldig i noen form. Og det er grusomt for den det gjelder også.

Etter denne perioden orket jeg maks 40 min på cafe, så klarte jeg ikke mer. Ellers satt jeg stort sett og tegnet. Det eneste jeg klarte.

Nils Håvard Dahl, psykiater

En jeg forholder meg mye til har en psykoselidelse som medfører at hun har en del kortvarige psykotiske gjennombrudd. I dagene etterpå er hun ofte påfallende søvnig og sliten. Er dette vanlig?

S: Ja. Etter en alvorlig sykdom i hjernen kommer en rekonvalesentperiode hvor en er søvnig og sliten. Hjernen prøver å restituere seg.

De psykotiske symptomene kommer i forbindelse med ulike former for stress, men de varer ikke så lenge av gangen (timer eller dager). Er det viktig av hensyn til hjernen å forsøke å redusere stress, eller er det greit at hun presser seg til å gjennomføre til tross for økende hyggighet av psykotiske symptomer?

S: Psykotiske episoder bør unngås nesten for enhver pris. Doseøkning på AP vil heve psykoseterskelen.

Det aller viktigste for henne er å ikke få økende grad av kognitive vansker. Kan hyppige gjennombrudd av psykotiske symptomer gi økende grad av kognitive vansker.

S: Ja, helt klart. Det er derfor det er så viltig å hindre psykose. Hver episode "spiser" en del av hjernen.

Gjest Grågrønn

S: Ja. Etter en alvorlig sykdom i hjernen kommer en rekonvalesentperiode hvor en er søvnig og sliten. Hjernen prøver å restituere seg.

S: Psykotiske episoder bør unngås nesten for enhver pris. Doseøkning på AP vil heve psykoseterskelen.

Det aller viktigste for henne er å ikke få økende grad av kognitive vansker. Kan hyppige gjennombrudd av psykotiske symptomer gi økende grad av kognitive vansker.

S: Ja, helt klart. Det er derfor det er så viltig å hindre psykose. Hver episode "spiser" en del av hjernen.

Er det normalt at jeg enda, svært ofte, har behov for 12/14 timer med søvn?

Eller er det noe rart?

Har i en periode på 8 mnd sovet ca 1 til 2 timer pr natt. Deretter lite, men ca 4/5/6 timer i ca 1 1/2 år, så vet jeg ikke, men veldig lite i det mest psykotiske, så 4/5 timer i en/to mnd. Og nå i ca et halvt år har jeg altså sovet 12/14 timer hvis jeg skal lytte til kroppen, ca 8 hvis jeg tvinger meg opp.

Er det normalt?

Gjest Grågrønn

Eh, en gang til:

Jeg vet at det ikke er "normalt", men i forhold til at jeg har vært psykotisk, og har hatt svært lite/dårlig kvalitet på søvnen de siste 2 1/2 årene før dette. Er det fremdeles "normalt" i forhold til dette, eller bør jeg sjekke det ut?

Ja...var det jeg lurte på.

Annonse

Gjest Grågrønn

Hei :-) jeg prøver meg igjen jeg...

Er det vanlig at jeg trenger enormt mye søvn, så lenge etter psykosen? 1/2 år nå?

Eller er det noe jeg bør forsøke å forhindre, dvs sørge for å sove maks 8 timer hver natt?

Hadde blitt glad for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...