Gjest Jente31 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg har kommet meg opp fra en mørk kjeller; jeg har virkelig blitt bedre av depresjonen. Aktivitet er en viktig faktor. Likeledes det å fokusere utover (ikke innover mot meg selv) og la være å gruble. Jeg forsøker å ha dette med fokus og grubling godt i minne. Men noen ganger klarer jeg ikke å tvinge hodet til å la være. Tankene kommer, og da spesielt når jeg er alene og ikke er i aktiviet. Nå kjenner jeg at det går nedover igjen. Er det en av de dalene eller kollene jeg må ned i/over på veien mot å bli frisk? Eller er det noe jeg kan gjøre for å unngå å bli nedfor igjen. Råd/svar/kommentarer mottas med takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hitmaker Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 En må regne med at det går opp og ned i ganske lang tid før det gradvis stabiliserer seg. Dette kan ta år og en må være tålmodig og holde tanken om målet om bedring klart. En må også holde fokuset klart; nemlig bedring på sikt og det å fortsatt jobbe for å komme seg gjennom det, selv om en får nedturer. Dvs at en må holde ut mye ubehag og vondter, fordi det er en del av bildet - før det gradvis blir bedre, sakte men sikkert. Det er dessverre ikke sånn at sola plutselig bare står opp en dag. Du må nok bare bite deg fast og fokusere på å være åpen, ærlig og konstruktiv. Også det å lære seg å tåle dette bedre, uten å måtte ha bekreftelse fra andre på "hva som skjer" er et viktig ledd i prosessen. Det lønner seg å holde tanken og spør behandler neste gang du er hos hn. Her vil du bare få like mange meninger som du får svar. fortsatt god sommer, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 En må regne med at det går opp og ned i ganske lang tid før det gradvis stabiliserer seg. Dette kan ta år og en må være tålmodig og holde tanken om målet om bedring klart. En må også holde fokuset klart; nemlig bedring på sikt og det å fortsatt jobbe for å komme seg gjennom det, selv om en får nedturer. Dvs at en må holde ut mye ubehag og vondter, fordi det er en del av bildet - før det gradvis blir bedre, sakte men sikkert. Det er dessverre ikke sånn at sola plutselig bare står opp en dag. Du må nok bare bite deg fast og fokusere på å være åpen, ærlig og konstruktiv. Også det å lære seg å tåle dette bedre, uten å måtte ha bekreftelse fra andre på "hva som skjer" er et viktig ledd i prosessen. Det lønner seg å holde tanken og spør behandler neste gang du er hos hn. Her vil du bare få like mange meninger som du får svar. fortsatt god sommer, Du har nok veldig rett i det du skriver. Det er bare jeg som er litt "tett i nøtta" og glemmer fokuset. Du skrev forresten noe som ga meg en tankevekker: ''Også det å lære seg å tåle dette bedre, uten å måtte ha bekreftelse fra andre på "hva som skjer" er et viktig ledd i prosessen. '' Dette har jeg ikke tenkt klart over før, og skal prøve å ha dette godt i minne. Takk for ditt tålmod, hitmaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg tror du trenger å fylle opp timeplanen din. Du hadde sikkert en kjempefin ferie nå, da du var sammen med venninne og barn og dere gjorde sikkert hyggelige ting hver dag. Du fikk ikke tid til å tenke. Hva om du hver helg setter deg ned og lager en plan for hva du skal gjøre den kommende uken? Fylle opp med en riktig balanse mellom jobb, husarbeid og hyggelige ting. F.eks kafetur med venninne, gå en tur i skogen med venninne og barn med kaffe på termos osv osv. Mye du kan finne på om du bare tenker etter. Leser du bøker? Hvis du begynner å lese bøker vil du aldri kjede deg. Du lever deg inn i en annen verden. Kan anbefales på det sterkeste. Mitt problem er at det nesten for mye i livet mitt i perioder og det kan bli for mye av det gode også, men bedre at det skjer noe enn at det ikke skjer noe. Jeg er slik at jeg gleder meg til de fristundene jeg har, for da kan jeg sette med ned med bøkene mine. Det beste jeg vet. Prøv det, du vil ikke få et kjedelig minutt mer;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Livet går opp og ned. Og når det går ned trenger du ta ekstra vare på deg selv som å slappe av, hvile, trene og gjøre lystbetonte aktiviteter. Å ha på tven eller radio/høre på musikk kan fjerne grublingen eller tvinge seg til å gjøre husarbeid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Synes du skal ha litt is i maven og tåle at ting er litt tungt noen dager. Også mennesker som ikke har en psykisk lidelse har tunge perioder, og du lever i en kompleks og ganske belastende livssituasjon, så det er kanskje litt mye å forvente at du skal være "happy" hele tiden. Dersom nedturen derimot varer over tid, så bør du selvfølgelig forsøke å få drøftet det med din lege eller behandler. Nå i fellesferien er ikke det alltid så enkelt, men jeg ville sett det hele an i allefall et par uker hvis du er moderat nedstemt. Det å erfare at nedturer som regel går over og ikke blir altfor "dramatiske", er en god og viktig erfaring å ta med seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hitmaker Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Du har nok veldig rett i det du skriver. Det er bare jeg som er litt "tett i nøtta" og glemmer fokuset. Du skrev forresten noe som ga meg en tankevekker: ''Også det å lære seg å tåle dette bedre, uten å måtte ha bekreftelse fra andre på "hva som skjer" er et viktig ledd i prosessen. '' Dette har jeg ikke tenkt klart over før, og skal prøve å ha dette godt i minne. Takk for ditt tålmod, hitmaker. Det jeg mente med det jeg skrev var ikke at du overhodet ikke skal søke om råd fra din terapeut, men jeg tror det kan være fruktbart å klare å leve litt i tvil til du skal til han neste gang. Nå er det jo sommer, så da er det ikke like lett. Men uten at jeg vet hva som er riktig for deg, så synes jeg det er en god tanke å øve opp sin egen evne til å bære det som er vondt, for da oppnår en ofte mer selvstendighet. Så kan du diskutere det som er vanskelig i timene. Men dette må du vurdere etterhvert. Noen ganger så er jo dol også god å ha. Skjønner ut i fra innleggene dine at du har det tøft, og det er jeg ikke den ringeste i tvil om, så håper at det etterhvert roer seg for dere nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2526876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 De satte jeg stor pris på. Jeg skal ha is i magen, frosken. Og jeg skal prøve å stelle pent med meg selv, tjohei :-). Til Wita vil jeg si at jeg har tenkt på det du skriver, og jeg tror at du har rett - jeg må fylle timeplanen mer slik at jeg ikke ender opp med å tenke så mye, det viser seg å være destruktivt for meg. Hitmaker du fikk meg virkelig til å tenke i dag... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309933-er-dette-en-normal-nedtur-p%C3%A5-veien-mot-bedring/#findComment-2527020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.