Gå til innhold

langvarig bruk av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert 27

Hei! Jeg er en kvinne på 25 år, som har brukt Fontex/Fluoxetine siden jeg var 16 år. Årsaken for oppstart var dyp depresjon kombinert med anorexia nervosa. I de første 4 årene omtrent brukte jeg 40-60 mg/dag, og de siste årene har jeg brukt 20 mg/dag. Det har gått gradvis bedre med meg de siste 6 årene, med enkelte tilbakefall når det gjelder både spiseforstyrrelse og depresjon. Nå er jeg nok relativt "frisk", men går fremdeles til psykolog. Jeg og kjæresten min har lyst på barn. Jeg forsøkte for to år siden å slutte med Fontex, men ble da svært nedfor, gråt mye og var overfølsom overfor ALT rundt meg... i det hele tatt ikke særlig hyggelig å leve sammen med. Nå har jeg de siste 3 ukene sluttet å ta medisiner, og begynner å kjenne på noe av det samme. Har ikke noen livsglede, mangler energi, og syns alle oppgaver er uoverkommelige. Kan det være sånn at jeg må bruke medisiner resten av livet? Jeg vil jo gjerne ha barn, og vet at det da ikke er bra å bruke antidepressiva. Men jeg orker ikke ha det slik jeg har det nå heller. Kan det være at kjemien i hjernen har blitt permanent forandret av å ha tatt medisiner i så mange år? Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen forskning på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309943-langvarig-bruk-av-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gå for det

Etter det jeg har forstått er det ikke noe å lage et problem av, det at du går på antidepressiva og vil ha barn. Du kan fint gå på en slik dose og få barn. Bedre det enn å bli deprimert igjen, og det er ingen grunn til ikke å få barn.

Lykke til!

Gjest gå for det

Søsteren min ble frarådet å bruke ssri under svangerskapet.

Det er forskjell på SSRiene, forskjell på styrken en går på, og at en blir frarådet å gå på det er nå en ting. Det betse er selvfølgelig å være medisnfri. Men det er ikke bedre å bli veldig deprimert.

Det betyr ikke at en ikke kan tillate seg å bli gravid på en lav dose zoloft.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan det være sånn at jeg må bruke medisiner resten av livet?

S: Ja, det kan være slik. Svært mange må det.

Jeg vil jo gjerne ha barn, og vet at det da ikke er bra å bruke antidepressiva.

S: Det er ikke korrekt. Det er tilnærmet null problemer med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...