Gå til innhold

NHD: Ang. fastlege og medisiner

Anbefalte innlegg

Jeg har to spørsmål.

La meg først forklare situasjonen: Jeg er diagnosert med PTSD og sliter derfor en del med mareritt og flashbacks. Kan også få angst i forbindelse med flashbacks. Hverdagen går helt fint. Trener, spiser passe sunt. Går til privat psykolog, da ventetiden ble for lang ellers og jeg fant en behandler som fungerer svært godt. Positivt fokus i terapien. Har ansvar for et barn.

Jeg sliter med søvnen. På kveldene får jeg tankekjør og kan ligge våken i timesvis, selv om jeg er utslitt. Dette blir en ond sirkel og dagen derpå er mye vanskeligere. Flashbacks er verre å takle når jeg er trøtt. Jeg har prøvd alle praktiske løsninger til ingen nytte.

Jeg går ikke på noen andre medisiner. Fastlegen vil ikke skrive ut noen sovemedisiner eller annet til meg. H*n sier moderne leger veldig sjeldent skriver ut sovemedisiner, fordi det er så avhengighetsskapende. Jeg tenker på eventuelt bruk en gang i uka eller så, når situasjonen topper seg. H*n har ingenting annet å tilby av hjelp, men mener dette kan takles etterhvert gjennom terapien.

1. Er fastlegens vurdering riktig?

2. Er det riktig at leger svært nødig skriver ut sovemedisiner? (I forhold til et legebytte)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309980-nhd-ang-fastlege-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

19

• frosken

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• skal

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Min erfaring er at det er stor forskjell på leger og forholdet til søvnproblemer/sovemedisiner. Dessuten finnes det mange ulike typer man kan prøve som ikke er avhengihetsskapende.

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har fått god hjelp av cipralex mot flashback. Fikk de mot depresjon, men dette var en svært trivelig "bivirkning".

Min erfaring er at det er stor forskjell på leger og forholdet til søvnproblemer/sovemedisiner. Dessuten finnes det mange ulike typer man kan prøve som ikke er avhengihetsskapende.

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har fått god hjelp av cipralex mot flashback. Fikk de mot depresjon, men dette var en svært trivelig "bivirkning".

''Min erfaring er at det er stor forskjell på leger og forholdet til søvnproblemer/sovemedisiner. Dessuten finnes det mange ulike typer man kan prøve som ikke er avhengihetsskapende.''

Ja, det var det jeg også trodde. Men h*n er totalt avvisende i forhold til dette.

''Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har fått god hjelp av cipralex mot flashback. Fikk de mot depresjon, men dette var en svært trivelig "bivirkning".''

Så bra :)

Det var en flott "bivirkning", men jeg tror ikke jeg skal be om slike "eksperimenter". I hvert fall ikke all den tid h*n utelukker noe så rett fram som sovemedisiner.

Takk for svar, forøvrig :)

''Min erfaring er at det er stor forskjell på leger og forholdet til søvnproblemer/sovemedisiner. Dessuten finnes det mange ulike typer man kan prøve som ikke er avhengihetsskapende.''

Ja, det var det jeg også trodde. Men h*n er totalt avvisende i forhold til dette.

''Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har fått god hjelp av cipralex mot flashback. Fikk de mot depresjon, men dette var en svært trivelig "bivirkning".''

Så bra :)

Det var en flott "bivirkning", men jeg tror ikke jeg skal be om slike "eksperimenter". I hvert fall ikke all den tid h*n utelukker noe så rett fram som sovemedisiner.

Takk for svar, forøvrig :)

Be om å få prøve Melatonin 3 MG kapsler.

http://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Gjest magmegmegmeg

Kan det være at fastlegen vurderer deg til å ikke behøve det nok?

Tilsynelatende (og på mange områder) takler du jo livet ganske bra, noe som er en kjempebragd av deg :-) Derfor kan det være at han/hun ikke forstår omfanget av det.

De er litt varierende de legene, i forhold til dette.....

Fra Wikipedia:

''Siden preparatet ikke finnes i listen over godkjente legemidler, må legen hvert år søke om registreringsfritak ved utskrivelse av melatonin til navngitt pasient.[1] Melatonin brukes i små doser (0,1 til 1 mg) i behandling av døgnrytmeforstyrrelser, ofte i kombinasjon med lysterapi.''

Jeg betviler legen min vil søke om registreringsfritak for meg. Men jeg skal snart flytte til England, vet du om det selges over disk der?

Forøvrig har jeg ikke døgnrytmeforstyrrelser, jeg får bare panikkartet tankekjør når jeg skal sovne.

Annonse

Kan det være at fastlegen vurderer deg til å ikke behøve det nok?

Tilsynelatende (og på mange områder) takler du jo livet ganske bra, noe som er en kjempebragd av deg :-) Derfor kan det være at han/hun ikke forstår omfanget av det.

De er litt varierende de legene, i forhold til dette.....

Det kan være. Samtidig spurte h*n ingen spørsmål, men avviste forespørselen øyeblikkelig.

Og jeg takler i grunnen bare livet (og dagen) bra om jeg har fått nok søvn. I motsatt tilfelle kan jeg bli liggende på kjøkkengulvet og hulke etter at sønnen min er i seng ;)

Fra Wikipedia:

''Siden preparatet ikke finnes i listen over godkjente legemidler, må legen hvert år søke om registreringsfritak ved utskrivelse av melatonin til navngitt pasient.[1] Melatonin brukes i små doser (0,1 til 1 mg) i behandling av døgnrytmeforstyrrelser, ofte i kombinasjon med lysterapi.''

Jeg betviler legen min vil søke om registreringsfritak for meg. Men jeg skal snart flytte til England, vet du om det selges over disk der?

Forøvrig har jeg ikke døgnrytmeforstyrrelser, jeg får bare panikkartet tankekjør når jeg skal sovne.

Det står bare i denne artikkelen at det selges over disk i USA og enkellte andre land (kor nå det måtte være).

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541

Dessuten så kan det ha en positiv bivirkning om vi skal tro artikkelen. he.he..

''Det har i tillegg vært fokusert på om melatonin kan ha andre effekter, blant annet om det kan forlenge levealderen.''

Ikkje verst det vel?

Det står bare i denne artikkelen at det selges over disk i USA og enkellte andre land (kor nå det måtte være).

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541

Dessuten så kan det ha en positiv bivirkning om vi skal tro artikkelen. he.he..

''Det har i tillegg vært fokusert på om melatonin kan ha andre effekter, blant annet om det kan forlenge levealderen.''

Ikkje verst det vel?

Man lever i hvert fall ikke lenge med fire timers søvn hver natt :(

Gjest xbellax

Dette hørtes litt merkelig ut. Du takler hverdagen og fremstår som sterk og "samlet", det betyr ikke at du ikke strever og har dine daler. Du gjør det du skal selv for å få et godt søvnmønster og når du nå faktisk sliter med søvnen til tross for dette er det naturlig at din lege legger frem noen forslag for deg. At vedkommende blankt avviser deg finner jeg pussig, hørte vedk. i det hele tatt på hva du sa eller er han/hun så imot den type medisiner at han/hun ikke er mottagelig for ønsker. Ja, man skal være forsiktig med å gi ut sovemedisiner som er avhengighetsskapende, det betyr ikke at man skal tippe over til å bli hysterisk. Selv mennesker som ellers takler hverdagen bra kan i blant trenge noe å sove på for en periode.

Gjest lurerpådetjeg

Fra Wikipedia:

Hva med Truxal, eller Nozinan. Det roer ned og spesielt Nozinan er bra for søvn. De er heller ikke vanedannende.

Onsdag1365380628

Min nye fastlege ville heller ikke skrive ut noe sovemedisin, til tross for langvarige søvnproblemer. Det gikk ut over både jobb og helse forøvrig. Grunnen var at det var vanedannende og at jeg er for ung til å bli avhengig av sovemedisin for å få nok søvn. Han foreslo produkter fra helsekosten, men det hadde jeg på det tidspunktet allerede prøvd. Jeg byttet lege og han hadde en helt annen holdning. Så nå sover jeg godt på natta og har en bedre hverdag.

Annonse

Gjest hitmaker

Det kan være. Samtidig spurte h*n ingen spørsmål, men avviste forespørselen øyeblikkelig.

Og jeg takler i grunnen bare livet (og dagen) bra om jeg har fått nok søvn. I motsatt tilfelle kan jeg bli liggende på kjøkkengulvet og hulke etter at sønnen min er i seng ;)

Det finnes en del medisiner som ikke er avhengighetskapende. Jeg ville prøvd disse først, var jeg deg. Hvis du spurte legen om dette, ville han da være mer åpen for forsøk med slike medisiner? Det er en viss fare ved å starte med benzopreparater på sikt og en vet ikke alltid på forhånd om en kan bli avhengig. Hva med å ta opp dette med legen?

Gjest hitmaker

Melatonin fører til økt tilførsel av søvnhormonet og gjør at en kan få en bedre døgnrytme. Men det er ikke direkte en sovemedisin og hjelper ikke nødvendigvis ved sterk angst eller flashbacks.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er riktig å være restriktiv på sovemedisiner - spesielt de vanedannende.

2. En ny, men også god fastlege vil gjøre de samme vurderinger. Alle yrkesgrupper har sine sorte får. Det finnes fastleger i gruppen "rygg, benzo, Paralgin Forte og trygd", men jeg anbefaler ikke disse.

Kan du ikke forsøke midler som Vallergan, Truxal, Seroquel?

1. Det er riktig å være restriktiv på sovemedisiner - spesielt de vanedannende.

2. En ny, men også god fastlege vil gjøre de samme vurderinger. Alle yrkesgrupper har sine sorte får. Det finnes fastleger i gruppen "rygg, benzo, Paralgin Forte og trygd", men jeg anbefaler ikke disse.

Kan du ikke forsøke midler som Vallergan, Truxal, Seroquel?

Takk for svar :)

''Kan du ikke forsøke midler som Vallergan, Truxal, Seroquel?''

Alt dette krever vel en resept av legen? I så fall er det utelukket fra fastlegens side.

Hva med Truxal, eller Nozinan. Det roer ned og spesielt Nozinan er bra for søvn. De er heller ikke vanedannende.

Det betyr ingenting at det ikke er vanedannende. Fastlegen sier nei, på generelt grunnlag. Jeg spurte i utgangspunktet om en mild sovemedisin, så antar h*n da tok de ikke-vanedannende med i vurdereringen.

Men takk for forslaget :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar :)

''Kan du ikke forsøke midler som Vallergan, Truxal, Seroquel?''

Alt dette krever vel en resept av legen? I så fall er det utelukket fra fastlegens side.

legen bør ikke ha motforestillinger mot disse medisnene.

Det finnes en del medisiner som ikke er avhengighetskapende. Jeg ville prøvd disse først, var jeg deg. Hvis du spurte legen om dette, ville han da være mer åpen for forsøk med slike medisiner? Det er en viss fare ved å starte med benzopreparater på sikt og en vet ikke alltid på forhånd om en kan bli avhengig. Hva med å ta opp dette med legen?

Jeg har ikke bedt om sterke sovemedisiner eller benzopreparater. Jeg ba i grunnen om noe mildt, men det ble øyeblikkelig avvist.

Takk for forslaget :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...