Gå til innhold

Legetanker i ettermiddag.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har akkurat vært ute en tur. Har tatt båten på land for å ta bort groing og påføre nytt bunnstoff til ferien. Må da bruke en mobilkran for å sette den i krybba på land. Et båtfirma pusser den og påfører bunnstoff.

Kranføreren spør meg hvordan jeg vil ha båten heist opp. Jeg svarer som vanlig: "Dette er du ekspert på. Jeg følger dine ordrer/anbefalinger"

Servicemannen spør meg om jeg vil at han skal bruke primer før påsmøring av bunnstoff og hvor mange lag jeg vil ha av hver. Jeg svarer som vanlig: "Jeg får deg til å gjøre det fordi du er eksperten. Gjør det skikkelig slik du ville gjort på din egen båt".

Noen få ting vet jeg. Når jeg skal ha noe gjort, spør jeg ekspertene. Jeg følger deres råd. I lengden lønner det seg alltid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310007-legetanker-i-ettermiddag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette kan noen og enhver av oss legge oss på minnet. Ikke alltid like lett å gi seg hen til ekspertisen når en tror at hodet og ens personlighet "står på spill".

På den ene siden så har jeg behov for masse bekreftelse og betryggende ord fra legen min, for så i det neste øyeblikket vende ryggen til ekspertens råd. Det er paradoksalt og korttenkt, men jeg tror det har noe med kontroll å gjøre. At jeg er redd for å miste styringen over livet mitt.

Jeg har nettopp i dag vært hos behandleren min, og mens jeg satt der kjente jeg nettopp på denne todeltheten. Jeg ville at hun skulle gi meg carte blanche på å medisinere meg selv etter eget forgodtbefinnende, samtidig så ville jeg at hun skulle være sterk og bestemt og til å stole på når det er snakk om ting som gjør meg redd.

Ja, jeg tror vi er mange pasienter som både vil blåse og ha mel i munnen.

Ha en fin sommerkveld ved fjorden!

Beste hilsener

Gjest plingpling

Ja hvem har ikke gjort dette ved feks oppussing, bilen, båten og jeg vet ikke hva, uten at forventningene om hvordan det skulle bli har blitt innfridd?

Helsa mi har jeg også "gamblet" med - dvs stolt på eksperter - det gikk fløyten noen år det også. Vel, problemet var i hovedsak at de såkalte ekspertene ikke fant problemet. Så her "gambles" det ikke lengre med noe som helst - bortsett fra noen kroner til Norsk Tipping hehe.

Så mitt råd er stol aldri blindt på noen, ta ansvar for deg selv og det som betyr noe for deg, ha en sunn skepsis og still spørsmål - selv om disse ekspertene misliker det sterkt til tider. Det nytter sjelden og skylde på disse "ekspertene" for feilbehandling av hva det enn måtte være i ettertid heller.

Gjest xbellax

La oss si båten din mistet grep og fall ned, den ble ødelagt. Hva ville skjedd - jo eksperten hadde trolig blitt erstatningspliktig. Han hadde tross alt ansvaret. Hva om det du smørte båten med ikke var godt nok, hva om vedkommende tok feil smurning og ødela båtens utseende. Igjen- hovedmannen er erstatningspliktig. Båten er mest sannsynlig noe som betyr mye for deg og som gir deg mye glede, men det er en båt. Det er ikke sjelen din, livet ditt, og fremtiden din står heller ikke på spill dersom den skulle bli ødelagt. Det er derimot tilfelle ved mange psykiske lidelser. Man gambler med høyere odds. Hva skjer ved feilibehandling? Dersom man i det hele tatt får klagen sin frem, som er en bragd i seg selv, vil man få penger i erstatning. Hva er penger mot årevis i sykdomshelvete og kanskje en ødelagt fremtid. Det er livet som blir tatt bort, stjålet fra deg, det er personligheten din som blir fucket med, det er grunnmuren din inni deg som slår sprekker og kanskje smuldrer opp. Hvordan kan penger, erstatning, gjøre sånt godt igjen.. dette er år med liv man aldri noensinne får tilbake.

Ja, jeg er enig med deg, man bør stole på eksperter, man bør gi dem en sjanse. Men man møter bare ikke eksperter med en bunnløs tillit. Tillit ja, selvsagt men ikke bunnløs. Det skjer så ufattelig mye rart i helsevesnet, og det ødelegger for de seriøse fagpersonene. Desverre. Tillit, absolutt, men ikke naivitet.

Annonse

Gjest Vil jeg få sakt i ettermiddag

Du har helt rett.

Dog er det lite smart å forholde seg som om unntaket var regelen :-)

Det har du rett i. Men det er "like smart" å ha så tro på regelen at unntakene forsvinner i mengden. Blir nok fort en slik situasjon.

Unntakene kan være like viktige vet du.

For å være flinke i yrket vårt, og som menneske generelt, så bør vi prøve å ikke glemme det ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bør man alltid stole helt blindt på fagpersonene? Bør man ikke ha litt skepsis også, en sunn en sådan, feks si til sin behandler;

"Jeg er ikke helt enig med deg, men vil gjerne diskutere det med deg".

Bare noen tanker fra

Hvis kranføreren kun hadde hektet et tau i ankeret foran, ville jeg selvsagt sagt stopp!

Jeg "heises" en gang i året. Han heiser 2000 i året.

Bør man alltid stole helt blindt på fagpersonene? Bør man ikke ha litt skepsis også, en sunn en sådan, feks si til sin behandler;

"Jeg er ikke helt enig med deg, men vil gjerne diskutere det med deg".

Bare noen tanker fra

Du har helt rett. Man skal ikke stole blind på noen.

Når det gjelder båt er det helt ok. Det får ikke så alvorlige konsekvenser om det skulle bli feil.

I andre tilfeller er det lurt å ha en viss skepsis.

Om jeg ikke hadde trosset fastlegen den gangen minstejenta var ett halvt år og dratt til sykehuset selv om fastlegen ikke synes det var nødvendig, er det godt mulig hun ikke hadde levd i dag. Hun lå på intensiven i flere dager.

Annonse

Gjest Jente31

Du har helt rett. Man skal ikke stole blind på noen.

Når det gjelder båt er det helt ok. Det får ikke så alvorlige konsekvenser om det skulle bli feil.

I andre tilfeller er det lurt å ha en viss skepsis.

Om jeg ikke hadde trosset fastlegen den gangen minstejenta var ett halvt år og dratt til sykehuset selv om fastlegen ikke synes det var nødvendig, er det godt mulig hun ikke hadde levd i dag. Hun lå på intensiven i flere dager.

Ja, da har du den der med å si "stopp".

(Tragisk historie vedr jenta di, bra du sa fra og at det gikk bra til slutt).

Ja, da har du den der med å si "stopp".

(Tragisk historie vedr jenta di, bra du sa fra og at det gikk bra til slutt).

Det gikk bra det:-)

Var til legen to ganger med henne. Var ikke noe å bekymre seg for mente han. Skulle komme tilbake om hun ble verre. Samme kveld dro jeg rett til sykehuset isteden jeg.

Hun er født for tidlig og fikk RS-virus. Turde ikke sove om natta jeg. Lå bare og hørte på pusten hennes. Hun hadde ikke krefter til å gråte en gang.

Da jeg kom til sykehuset, sa de at det var bra jeg kom for jenta hadde det ikke godt og de måtte passe på så hun ikke ga opp. Da var jeg redd da. Men det endte godt og hun er nesten aldri syk:-)

Gjest hitmaker

Eg tar det som en selvfølge at frisøren er profesjonell, har stor yrkesstolthet og ønsker å vise sitt beste.

Eg blir alltid fornøyd, noen ganger mer fornøyd enn ellers...

Så alt frisøren gjør med håret ditt er bra, fordi hn vet best? Og du er alltid enig? Hva om hn lager hanekam, da. Er du fremdeles like fornøyd? ;)

Så alt frisøren gjør med håret ditt er bra, fordi hn vet best? Og du er alltid enig? Hva om hn lager hanekam, da. Er du fremdeles like fornøyd? ;)

Her er det snakk om vanlig klipping, skal ikkje på noe freakshow akkurat så hanekam er uaktuellt.

Eg stoler faktisk så mye på frisørene, de er jo utdanna og har fagbrev og greier, så dermed er de mye bedre rusta til å klippe meg på en måte som kler meg.

Sånt ser ikkje eg allikevel...Eg er jo mann!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...