Gå til innhold

fort. tvangslidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest En fortvilet kone.

Et eks. Når han kommer hjem fra jobb. Vi avtalte et klokkeslett for middag. Han går inn på badet og steller seg litt (varierer fra 30min. til 11/2timer). 5 min. før maten er på bordet, får han beskjed: det er 5min til middagen. Han kommer ikke til avtalt tid. Kommer gjerne 15-30min etterpå. Når han kommer fra badet, og ser at vi sitter og venter på ham, går han inn på kjøkkenet og legger vekk gryter og kjeler (5-10min ekstra). Så når vi er halvveis ferdig med middagen, kommer han og setter seg ilag med oss, men er ikke klar til å spise ennå. Han må småprate litt, så når vi er nesten ferdig med middagen, da begynner han, og vil at vi skal sitte og prate med ham mens han spiser. Sånn er det i alle måltider, enten vi er hjemme, har middagsgjester eller når vi er på ferie hos familiene våres.

Når vi skal reise på tur, må han alltid innom badet en tur før avreisen. Da er han gjerne inne i 30-45min. Min mann har også den uvanen at han er inne på badet fra 11/2 til 2 timer sammenhengende hver dag. Noen ganger flere ganger i løpet av en dag.

En annen ting er at han ser små insekter overalt. Enten det er ved vinduet eller på bordet. Noen ganger ser han dyr og insekter som vi andre ikke ser. Andre ganger er det små fluer ved vinduskarmen. Selv om han blir fortalt at det er fluer, vil han ikke at vi skal legge ting rett ved der han har sett at fluen har landet. Han må desinfisere det stedet først før vi kan ta det i bruk, hvis vi får lov til å ta det i bruk i det hele tatt. Når jeg skal ta med plantene inn i badekaret for å dusje dem rene for støv, må jeg ikke ta det over sofaen, det kan dette ned insekter på sofa, og det er ikke bra.

Hvis ikke han har tvangstanker, hva har han da? Hvor kan jeg henvende meg for å få hjelpe ham?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310044-fort-tvangslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bareentanke

Snakker dere ikke sammen da, slik at du kan spørre han litt om hva han selv tenker rundt dette? Hvorfor er han feks så lenge på badet - og opptil flere ganger om dagen?

Vi kan jo ikke sitte og diagnostisere mannen din ut fra noen få opplysninger her inne. Føler du at det er noe virkelig galt fatt, må du jo uansett få han nok i tale til at han er villig til og oppsøke lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310044-fort-tvangslidelse/#findComment-2527638
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...