Gjest slipsknut Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det er en del snakk om brukermedvirkning i psykisk helsearbeid for tiden. På hvilken måte lar du dine pasienter få brukermedvirkning? Synes du det er nok brukermedvirkning i dag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg synes det er fokusert for lite på undervisning og opplysning i forkant av "brukermedvirkningen". Skal pasientene kunne ta kloke valg for seg selv, må disse valgene baseres på kunnskap. Psykoedukative grupper for bipolare er et slikt tiltak med kunnskapsoverføring til pasientene. Med bedre kunnskap kan de ta klokere valg for seg selv. Du kan lese om noe av dette på www.bipolarforeningen.org. Før en tar valg, kan en aldri være helt sikker på om valget er rett. Det gjelder dog å gjøre valg som med størst sannsynlighet gir positivt resultat. Eks: Joker. Er tallet 3, velger du å gå opp. Tross dette kan tallet bli 1 eller 2 og du tok feil. Det er størst sannsynlighet over tid for at det går best om du føger spesialistens råd. Hadde barnet mitt skulle gjennomgå en hjerteoperasjon, ville jeg bedt kirurgen operere som om det var hans/hennes eget barn. Det ville vært min brukermedvirkning + at jeg ville valgt den beste kirurgiske avdelingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg synes det er fokusert for lite på undervisning og opplysning i forkant av "brukermedvirkningen". Skal pasientene kunne ta kloke valg for seg selv, må disse valgene baseres på kunnskap. Psykoedukative grupper for bipolare er et slikt tiltak med kunnskapsoverføring til pasientene. Med bedre kunnskap kan de ta klokere valg for seg selv. Du kan lese om noe av dette på www.bipolarforeningen.org. Før en tar valg, kan en aldri være helt sikker på om valget er rett. Det gjelder dog å gjøre valg som med størst sannsynlighet gir positivt resultat. Eks: Joker. Er tallet 3, velger du å gå opp. Tross dette kan tallet bli 1 eller 2 og du tok feil. Det er størst sannsynlighet over tid for at det går best om du føger spesialistens råd. Hadde barnet mitt skulle gjennomgå en hjerteoperasjon, ville jeg bedt kirurgen operere som om det var hans/hennes eget barn. Det ville vært min brukermedvirkning + at jeg ville valgt den beste kirurgiske avdelingen. Takk for svar. Brukermedvirkning medfører at makten forskyves mer fra behandler til pasient. Jeg har bl.a. lest en fagartikkel av Sunniva Ørstavik, generalsekrektær i Rådet for psykisk helse om temaet. Ser du på det som noe positivt eller negativt? Virker det truende å skulle gi fra seg noe av makten? Ellers enig i at kunnskap er viktig. Og kunnskap er jo som kjent makt :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Takk for svar. Brukermedvirkning medfører at makten forskyves mer fra behandler til pasient. Jeg har bl.a. lest en fagartikkel av Sunniva Ørstavik, generalsekrektær i Rådet for psykisk helse om temaet. Ser du på det som noe positivt eller negativt? Virker det truende å skulle gi fra seg noe av makten? Ellers enig i at kunnskap er viktig. Og kunnskap er jo som kjent makt :-) Truende er det overhode ikke. Det kan være utfordrende å se at pasientene tar dumme valg for seg selv. På den annen side går jo det ut over dem selv og ikke ut over meg. Den vanvittige ressursbruken/sløsingen det fører til kan være vanskelig å akseptere. Ville gjerne brukt de ressursene på mer verdige trengende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Truende er det overhode ikke. Det kan være utfordrende å se at pasientene tar dumme valg for seg selv. På den annen side går jo det ut over dem selv og ikke ut over meg. Den vanvittige ressursbruken/sløsingen det fører til kan være vanskelig å akseptere. Ville gjerne brukt de ressursene på mer verdige trengende. Gjentar et spm jeg ikke fikk svar på: På hvilken måte lar DU dine pasienter få brukermedvirkning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Gjentar et spm jeg ikke fikk svar på: På hvilken måte lar DU dine pasienter få brukermedvirkning? Jeg forteller dem først om diagnosen/sykdommen. Deretter forteller jeg om ulike behandlingers fordeler og ulemper. Jeg forteller også hva jeg anbefaler. Jeg forteller også om hvilke behandlingsformer jeg behersker og som de dermed kan få hos meg, og hvilke de må søke hos andre. Deretter er det opp til pasienten å velge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg synes det er fokusert for lite på undervisning og opplysning i forkant av "brukermedvirkningen". Skal pasientene kunne ta kloke valg for seg selv, må disse valgene baseres på kunnskap. Psykoedukative grupper for bipolare er et slikt tiltak med kunnskapsoverføring til pasientene. Med bedre kunnskap kan de ta klokere valg for seg selv. Du kan lese om noe av dette på www.bipolarforeningen.org. Før en tar valg, kan en aldri være helt sikker på om valget er rett. Det gjelder dog å gjøre valg som med størst sannsynlighet gir positivt resultat. Eks: Joker. Er tallet 3, velger du å gå opp. Tross dette kan tallet bli 1 eller 2 og du tok feil. Det er størst sannsynlighet over tid for at det går best om du føger spesialistens råd. Hadde barnet mitt skulle gjennomgå en hjerteoperasjon, ville jeg bedt kirurgen operere som om det var hans/hennes eget barn. Det ville vært min brukermedvirkning + at jeg ville valgt den beste kirurgiske avdelingen. ''Hadde barnet mitt skulle gjennomgå en hjerteoperasjon, ville jeg bedt kirurgen operere som om det var hans/hennes eget barn. Det ville vært min brukermedvirkning + at jeg ville valgt den beste kirurgiske avdelingen.'' Det eksempelet der hadde vært mye mer oppklarende/forståelig for folk flest enn "båteksempelet" ditt var under innlegget : "Legetanker i ettermiddag." Ihvertfall som en presisering... Ps! Takk for at du "tenker litt høyt" her inne av og til, eg leser dette med stor interesse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 ''Hadde barnet mitt skulle gjennomgå en hjerteoperasjon, ville jeg bedt kirurgen operere som om det var hans/hennes eget barn. Det ville vært min brukermedvirkning + at jeg ville valgt den beste kirurgiske avdelingen.'' Det eksempelet der hadde vært mye mer oppklarende/forståelig for folk flest enn "båteksempelet" ditt var under innlegget : "Legetanker i ettermiddag." Ihvertfall som en presisering... Ps! Takk for at du "tenker litt høyt" her inne av og til, eg leser dette med stor interesse. "Ps! Takk for at du "tenker litt høyt" her inne av og til, eg leser dette med stor interesse. :)" Det samme her:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hitmaker Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Truende er det overhode ikke. Det kan være utfordrende å se at pasientene tar dumme valg for seg selv. På den annen side går jo det ut over dem selv og ikke ut over meg. Den vanvittige ressursbruken/sløsingen det fører til kan være vanskelig å akseptere. Ville gjerne brukt de ressursene på mer verdige trengende. ''Den vanvittige ressursbruken/sløsingen det fører til kan være vanskelig å akseptere. Ville gjerne brukt de ressursene på mer verdige trengende'' Jeg har hatt uendelig stor nytte av brukermedvirkning. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ikke sittet her i dag. Det er jeg, ene og alene som har ansvaret for at livet mitt går bra eller adundas, men om jeg hadde hørt på legene i enkelte tilfeller, ville jeg ikke blitt bedre. A. Jeg kranglet meg frem til henvisning til endikrinolog. De sa jeg ikke hadde hypothereose, det hadde jeg. B. Jeg nektet å stå på alle de medisiner de forsynte meg med og kritiserte ukritiske anbefalinger. Nå står jeg nesten ikke på noe og har det bedre enn noen gang. Disse to tingene hadde ikke noe med dårlige eksperter å gjøre, men kanskje holdninger? Når jeg fikk komme frem med mine meninger, ble møtt, og akseptert så fikk jeg også lyst å samarbeide for å oppnå de mål jeg hadde satt meg. Bildet er ikke svart/hvitt, og nå har jeg fått veldig god hjelp. Men hvis jeg skulle ha fulgt rådet til min kjære, grenseoverskridende fhv psykolog, så tror jeg det ikke hadde gått så bra. Min mening; vær kritisk, oppegående, tenk sjølv og ikke stol på hvem som helst. Når du finner en behandler som respekterer deg, da kan man først snakke om tillit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2527893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Truende er det overhode ikke. Det kan være utfordrende å se at pasientene tar dumme valg for seg selv. På den annen side går jo det ut over dem selv og ikke ut over meg. Den vanvittige ressursbruken/sløsingen det fører til kan være vanskelig å akseptere. Ville gjerne brukt de ressursene på mer verdige trengende. Du virker ærlig talt ikke særlig positiv til brukermedvirkning, og det virker spesielt ikke som du har særlig tro på at pasienetene dine i mange tilfeller kan vite sitt eget beste. Det virker som du mener å gi kunnskap og undervisning vil bidra til at pasientene kan ta de samme beslutningene som du selv ville tatt for dem, IKKE at de kan ha andre meninger om hva som er bra for dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310056-brukermedvirkningnhd/#findComment-2528451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.