Gå til innhold

Må jeg gå til psykologen eller til psykiatrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har hatt problemer siden jeg var 14 års gammel og jeg er 29 år nå. Jeg lyver hver gang jeg er i et parforhold, hvis jeg føler ussikerhet. Noen prøvde å voldtekt meg når jeg var 14 års gammel og jeg trodde at det var på grunn av det, med årene fante ut at far min lyver mye (han var alokoholiker også) og farmor lyver mye til alle (ikke genetisk farmor, far min er adoptert) Jeg vil vite hvis jeg må gå til en psykologen eller en psykiatrer? Det begynte når jeg var 14 år og jeg ble så skremt av meg selv at jeg prøvde å ta livet av meg. Jeg er fra Søramerika, foreldrene mine er kjempe katolske og nektet å ta meg til psykologen eller psykiatrer. De tenkte at det var ikke nødvendig, Jeg prøvde å unngå å være i et forhold til at jeg var 18 år. Jeg ble i et forhold med en mann som var 12 år eldre enn meg, som manipulerte meg mye. Jeg ble gravid og tok abort. Det forholdet tok slutt og etter det har jeg hatt flere forhold hvor jeg løy så mye at jeg måtte å slutte den. Jeg gifte meg for 2 år siden, jeg var forelsket men også på grunn av jeg løyet ikke til ham...jeg trodde at det var over. Jeg fant at han lyvet mye til meg og dro fra ham. Etter det har jeg lyvet utrolig mye til hver mann jeg treffer og jeg kan ikke kontrollere det. Jeg trenger hjelp. Jeg vil vite hvem kan hjelpe meg. Beklager hvis jeg har skrivefeil men jeg har bodd bare 4 år i Norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Du behersker språket aldeles utmerket :-) Det er ikke viktig om du går til en psykiater eller en psykolog, det første du skal gjøre er å gå til din primærlege og få vedkommende til å henvise deg videre slik at du får god hjelp (han/hun vet hvor). Du kan også finne en privat psykolog/psykiater på egen hånd dersom du vil det, ventetiden kan være kortere og det kan være dyrere (men ikke nødvendigvis).

Lykke til

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For det du plages meg, er det ikke viktig om det er en psykolog eller psykiater du går til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...