Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre som ektefelle ??

Anbefalte innlegg

Gjest Konen
Skrevet

Samlivet hos oss har vært tungt de siste par årene. Mannen min er usikker på hva han vil i verden og synes livet ikke har noen mening. Vi har vært gift i 17 år og har 2 friske aktive barn på 16 og 12 år, vi jobber begge full tid. Han opplever jobben opplever håpløs, hverdagene som håpløse, helger som bortkastet tid osv osv… Mye av problemene har blitt kanalisert som et problem i ekteskapet, men ikke noe konkret å sette fingeren på. Vi har et ok seksualliv, men det er jeg som må ta initiativet på det meste (dette var helt omvendt for noen år siden)

I høst fant jeg en liste over symptomer på depresjon på nettet og for meg falt mange brikker på plass. Jeg tror og mener har sliter med en depresjon og forsøkte å ta dette opp med ham, dette ble totalt avvist, og jeg kom ikke igjennom. Vinteren har gått sånn greit nok, men uten den store forbedringen i humør og ”livsglede” fra hans siden.

Jeg har trukket frem symptomlisten igjen og nå er jeg enda mer overbevist om at han trenger hjelp. Vil trekke frem følgende punkter som stemmer:

• vedvarende tristhet og håpløshet,

• tomhet og irritasjon,

• nedsatt energi og økt trøtthet,

• mangel på interesse og lyst til det man før satte pris på,

• tidlig oppvåkning og ofte også vansker med å sovne om kvelden,

• følelse av pessimisme, skyld og hjelpeløshet

Har gjort et forsøk på å få ham til lege, men det går bare ikke….

Jeg har vært på apoteket og fått Johannesurt som jeg etter mye om og men har fått han til å ta (startet på fredag) Men hjelp… hva kan jeg gjøre??

Jeg elsker ham og ønsker å hjelpe ham igjennom dette, han vet ikke hva han mener om hva han vil verken i fht meg eller sin egen fremtid…

Noen som har erfaringer, enten selv eller som pårørende som kan gi meg noen tips eller råd ??

Jeg er en ressurssterk person, men masse energi og livsglede, men dette er nok mer enn jeg kan håndtere på egenhånd. Hvor går jeg?? hva kan jeg få til??

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Motivasjonen må vel bli en eller annen variant av "Hva har du å tape?"

Han sier at livet i dag er meningsløst. Hvis det finnes noen som kan hjelpe, hvorfor ikke forsøke det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...