Suicidal & Anoreksi Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei, Min bror har hatt en "kjæreste" i 4 år. Jeg velger å kalle det kjæreste i anførselstegn for hun har flere elskere/guttevenner som hun bor hos fra tid til annen, og dette har pågått i alle de 4 årene. I dag er hun anorektiker og suicidal. Sist gang hun forsøkte å ta livet sitt fant han henne i en blodpøl, hun hadde kuttet seg, tatt piller og alkohol. Sykehuset sa at det var nesten så hun klarte det denne gangen. Min bror lever sitt liv etter hennes pipe og er livredd for at hun skal ta livet sitt. Jeg tror personlig at det ikke er snakk om kjærlighet og at hun kun lener seg på han fordi han er samvittighetsfull, snill og er pengesterk. Hun lever på hans lønn som er meget god, går i de flotteste klærne og bor der vinden blåser. Det sies at hun har blitt misbrukt som barn og har en mor som ikke er helt ved fulle fem. Søskner har hun, men hun lener seg alltid på min bror og påstår at hun ikke får sove hvis han er i nærheten. Det bruker hun mot han i tillegg til å true med å ta livet sitt. Ikke 1 eneste natt eller helg får han slappe av. Han nyter sjelden alkohol for å kunne kjøre bil for å komme seg til henne når enn det måtte være på døgnet.. Hun tar etter min mening ikke sitt eget liv, det hadde hun klart hadde hun virkelig villet det. Det livet hun tar er min brors liv. Hun frarøver hans ungdom. Han er 23 år og har hatt det sånn i 4 år. Venner og familien min er involvert, men vi vet ikke hva vi skal gjøre. I går hadde jeg en samtale med henne hvorpå hun falt sammen i gråt. Jeg ba henne begynner å tenke på andre enn seg selv og se konsekvenser av sine handlinger, og at hun ødelegger min brors liv. Jeg anbefalte henne på det sterkeste å søke profesjonell hjelp da verken jeg eller broren min har denne kompetansen. I tillegg til å ha sterk anoreksi og være suicidal er hun en som utgangspunkt veldig egosentrisk, kynisk og går dit vinden blåser for å gavne mest mulig for seg selv. Hun eier ikke skam og vet ikke definisjonen for respekt. Dette har hun vist gjennom utallige handlinger. Sist nå i helgen hvorpå hun ber min bror komme hjem fra guttetur midt på natten, han er beruset. Det verste som kunne ha skjedd var at han hadde kjørt ut med bil. Jeg fant styrke i å ta en samtale med henne i går da jeg så at hennes handlinger kan få alvorlige konsekvenser for min bror og jeg ser at hun ødelegger hans liv fullstendig. Han er den fødte hjelper og vil helst redde hele verden.. men hva skal vi gjøre?? Ønsker gjerne svar fra andre som har vært i samme situasjon enten som syk eller som pårørende.. Hun sier at hun ikke vil på sykehuset nå for hun var redde hun var for tynn og ville blitt tvangsinnlagt. Isteden ber hun om å få sove hos meg fordi hun ikke har noe annet sted å bo for tiden. Det hører også med til historien at hun går i de dyreste klær du kan tenke deg, så jeg forstår ikke hvor hun får penger fra. Hun har et klesbudsjett på vel 15 000,- i måneden men har ikke et sted å bo... Jeg ønsker ikke at verken jeg eller broren min skal stå til ansvar for denne syke personen.. Hva gjør vi nå hvis noe forferdelig skulle skje?? Hilsen forvirret og meget bekymret søster .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Din bror må ta ansvar for sine egne valg. Vil han ta ansvar for en parasittær person, kan ingen hindre han. Det samme gjelder andre hun misbruker evt inkl deg selv. I tillegg må en bli bevisst at hun selv har ansvar for sitt eget liv evt også for sin egen død. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 ''Suicidal & Anoreksi'' Og helt klare psykopatiske trekk, samt sannsynligvis ADHD i tillegg. Ho spiller helt klart på din brors omsorg og empati, og utnytter dette bevisst, kaldt og kynisk. Din bror vil _garantert_ gå på en smell om han skal fortsette med å ta ansvar for og bekymre seg for vedkommende, når han da "ligger nede" og ikkje er til nytte, så er ho det første som kommer til å vende han ryggen. Her er det bare en ting å gjøre for din bror, kutte _ALL_ kontakt, ikkje svare på telefoner, ikkje åpne brev, gå eller avvise henne ved personlig kontakt osv. Ikkje hjelpe ho hverken med penger, plass og bo eller noe som helst, det _verste_ som kan skje han er at ho klarer å bli gravid med han... For om ho blir desperat når ho merker han prøver å kutte kontakten, så _kan_ neste taktikk være å bli gravid, da har ho han "på kroken" for alltid! Beklager om dette var negativt vinklet fra min side, men eg _tror_ (utifra di beskrivelse) at dette er realitetene desverre. Ps! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 ''Suicidal & Anoreksi'' Og helt klare psykopatiske trekk, samt sannsynligvis ADHD i tillegg. Ho spiller helt klart på din brors omsorg og empati, og utnytter dette bevisst, kaldt og kynisk. Din bror vil _garantert_ gå på en smell om han skal fortsette med å ta ansvar for og bekymre seg for vedkommende, når han da "ligger nede" og ikkje er til nytte, så er ho det første som kommer til å vende han ryggen. Her er det bare en ting å gjøre for din bror, kutte _ALL_ kontakt, ikkje svare på telefoner, ikkje åpne brev, gå eller avvise henne ved personlig kontakt osv. Ikkje hjelpe ho hverken med penger, plass og bo eller noe som helst, det _verste_ som kan skje han er at ho klarer å bli gravid med han... For om ho blir desperat når ho merker han prøver å kutte kontakten, så _kan_ neste taktikk være å bli gravid, da har ho han "på kroken" for alltid! Beklager om dette var negativt vinklet fra min side, men eg _tror_ (utifra di beskrivelse) at dette er realitetene desverre. Ps! Lykke til! Enig i alt bortsett fra ADHD som jeg ikke ser beskrevet i innlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Enig i alt bortsett fra ADHD som jeg ikke ser beskrevet i innlegget. Eg har lest innlegget om igjen, og ser at eg var litt kjapp, men eg tok et lite forbehold ved å skrive "sannsynligvis" ADHD. Det som fikk meg til å tenke i de baner var hennes promiskuøse adferd og det at ho "plutselig" fant ut at han måtte komme hjem fra guttetur midt på natta, men det kan like godt ha sammenheng med det andre. Ps! Beklager at eg var litt kjapp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .xo.co Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Bortsett fra anoreksien, minner dette meg sterkt om en jente jeg var i "forhold" med tidligere. Hun var også svært promiskuøs, og egosentrisk. Jeg klarte etterhvert å kutte henne ut, da jeg fant ut at det meste hun kom med var løgn. Jeg fikk etterhvert sterk antipati mot henne, selv om jeg er dumsnill av natur. Nå er vedkommende sammen med en velykket fyr, som hun behandler litt på samme måte. Feks ved å nekte gutteturer, være utro i stor stil, og krever og krever uten å gi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hans "kjæreste" bruker han bare til eget formål og forgåttbefinnende. Det sier du jo også seljv. Hun må helt klart lide av en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline). De verste av disse grenser opp mot psykopati (antisosial atferd). Det er utroskap, manglende evne til å være i et stabilt forhold/knytte seg til èn enkelt med forpliktelser, truing med selvmord, manglende ansvarsfølelse, løgn, bedrageri, leve på andres penger uten skam, utnyttelse, grov manipulasjon. Enig med Geir at det verste som kan skje er om hun knebler han bevisst for alltid ved å få han til å sette barn på seg. Vet om en annen mann som lever i et slikt forhold (ikke så alvorlig som det broren din er i). Han er nå helt på felgen, gått på sparebluss i mange år og klarer ikke bli fri fra henne. Det han sier som holder han tilbake er det at de fikk barn. Han klarer ikke tenke på at hun skulle tatt seg av barnet alene. Det ville ødelagt det. Han har også nå begynt å forstå at hun aldri vil komme til å forlate han (om det da ikke dukker opp en millionær e.l. som vil ha henne). Hun klarer seg nettopp ikke alene, og han er et perfekt menneske for henne å utnytte til fulle. Han sier hun er jo syk, derfor er hun unnskyldt. Egentlig vil hun ikke være slik og slik. Innimellom er hun snill osv, men samtidig veldig respektløs andre ganger. Men det han ikke forstår er at han gjennom alt dette også selv har personlighetsrekk som ikke er helt friske. Med sin egen væremåte, vil aldri tilværelsen snu. Jeg tror som deg helt bestemt at denne kvinnen ALDRI vil komme til å ta livet av seg. Hun prøver å skremme han og ta ansvar for at hun lever/holde henne i livet. Dette er grov manipulasjon. Fint at du snakket med henne. Det eneste som vil virke er å snakke et hardt sterkt og bestemt språk til henne med klare ufravikelige grenser. Med hvordan du beskriver broren din, er han ikke kapabel til dette. Men han må forstå at han er ansvarlig for eget liv han også og hvordan han vil leve det. Spør han hvordan han vil ha det, hvordan han ser for seg sitt liv i fremtiden og har ønsket og hatt det. Spør så om hvordan han vil spå at et liv med den han nå er sammen med vil bli. Vil han velge det destruktive eller unne seg et godt liv? Da må han ta valg som står i samsvar med dette. Han kan ikke utslette seg selv i sin dumsnillhet om han vil ha et nogenlunde rikt liv. Få han til å LOVE å ikke få barn med denne damen! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suicidal & Anoreksi Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Din bror må ta ansvar for sine egne valg. Vil han ta ansvar for en parasittær person, kan ingen hindre han. Det samme gjelder andre hun misbruker evt inkl deg selv. I tillegg må en bli bevisst at hun selv har ansvar for sitt eget liv evt også for sin egen død. Jeg må få lov til å takke både psykiater Nils Håvard, Geir, xo og Bipolar II for at dere har lest mitt innlegg og gitt tilbakemelding og råd. Man føler seg frustrert i en slik situasjon, og da tror jeg at jeg snakker for alle inkludert henne. Det hjelper å se at de tanker man har gjort rundt denne situasjonen er common sense. Jeg kan med hånda på hjertet si at det er vanskelig å tenke helt klart når man befinner seg midt oppe i situasjonen. I går reiste de til syden for å være der i 2 uker. Dette var bestemt på forhånd men jeg ser jo helt klart at det er ofte enkelt å flykte fra situasjonen og spesielt prøve å flykte fra seg selv. Jeg har gudskjelov god kontakt med min bror så jeg og familien føler oss ikke helt maktesløse. Han fortalte også i helgen at han synes det var så ålreit med meg fordi han kunne prate med meg. Det er gull verdt og jeg håper og tror at det vil fortsette sånn så lenge hun ikke "forbyr" det. Det er mange detaljer som surrer i hodet over funn jeg har gjort denne helgen, med funn mener jeg en slags åpenbaring over hvor ille situasjonen er som er gjenspeilet i hennes handlinger og i hennes eiendeler som jeg har funnet gjemt. Vitnemål som vitner om dårlige karakterer. (Hun har tidligere sagt at hun er en 6'er kandidat). X antall kniver (en med blod) og bandasjer. Smykker og kvitteringer for flerfoldige tusen. Dette er bare en skarve brøkdel... Jeg forstår nå at jeg ikke kan gjøre annet enn å veilede min bror og håpe at han finner styrke og selvtillit nok til å sette en stopper for dette. Han har både venner og familie som støtter han 110 %. Jeg snakket med min mor i dag og hun forslo at vi skal reise til moren hennes å forklare situasjonen. Det kommer vi nok til å gjøre denne uken, men er usikker på hvordan man skal legge frem saken overfor hennes egen mor og om det vil gjøre noen forskjell. Jeg setter pris på din historie Bipolar II om en annen i samme situasjon og bare håper på at min bror kommer seg unna før hun evnt blir gravid. Jeg mistenker at hun har det i planene da hun fortalte meg i forrige uke at hun nesten var steril. Hvis jeg forsøker å tenke som henne er det da kun 1 grunn til at hun nevner det, - og det skal være at familie og venner skal bli positivt overrasket dersom hun blir gravid.. Kall det gjerne at jeg svartmaler denne situasjonen men så utspekulert tror jeg hun er.. Jeg tror jeg nå har sett og forstått hele hennes agenda. Jeg skal snakke med han under fire øyne når han kommer hjem. Han er i utgangspunktet sjenert og vil helst ikke snakke om følelser og vonde ting. Han liker ikke å vise "svakhetstegn". Min far er krass i dette og ønsker nesten at hun lyktes med forrige selvmordsforsøk. Min mor er samvittighetsfull og vil også redde verden, akkurat som min bror. Min storesøster er krass men handlingslammet da hun og min bror ikke har et godt forhold nettopp pga av hans "kjæreste". Hva kan jeg si til min mor som gjør at hun vil vike ifra henne? Og er det det som er målet? Jeg forholder meg helt rolig ift storesøster og min far. De er kun "publikum" som backer opp for at min bror skal bli kvitt henne, dog kanskje noe usakelig og destruktivt noen ganger som gjør at min bror blir i forsvarsposisjon. Skrivingen er i seg selv terapi for meg så dere får lese de store linjer i disse lange innleggene. Mvh Takk for at dere viser omtanke og gir råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg må få lov til å takke både psykiater Nils Håvard, Geir, xo og Bipolar II for at dere har lest mitt innlegg og gitt tilbakemelding og råd. Man føler seg frustrert i en slik situasjon, og da tror jeg at jeg snakker for alle inkludert henne. Det hjelper å se at de tanker man har gjort rundt denne situasjonen er common sense. Jeg kan med hånda på hjertet si at det er vanskelig å tenke helt klart når man befinner seg midt oppe i situasjonen. I går reiste de til syden for å være der i 2 uker. Dette var bestemt på forhånd men jeg ser jo helt klart at det er ofte enkelt å flykte fra situasjonen og spesielt prøve å flykte fra seg selv. Jeg har gudskjelov god kontakt med min bror så jeg og familien føler oss ikke helt maktesløse. Han fortalte også i helgen at han synes det var så ålreit med meg fordi han kunne prate med meg. Det er gull verdt og jeg håper og tror at det vil fortsette sånn så lenge hun ikke "forbyr" det. Det er mange detaljer som surrer i hodet over funn jeg har gjort denne helgen, med funn mener jeg en slags åpenbaring over hvor ille situasjonen er som er gjenspeilet i hennes handlinger og i hennes eiendeler som jeg har funnet gjemt. Vitnemål som vitner om dårlige karakterer. (Hun har tidligere sagt at hun er en 6'er kandidat). X antall kniver (en med blod) og bandasjer. Smykker og kvitteringer for flerfoldige tusen. Dette er bare en skarve brøkdel... Jeg forstår nå at jeg ikke kan gjøre annet enn å veilede min bror og håpe at han finner styrke og selvtillit nok til å sette en stopper for dette. Han har både venner og familie som støtter han 110 %. Jeg snakket med min mor i dag og hun forslo at vi skal reise til moren hennes å forklare situasjonen. Det kommer vi nok til å gjøre denne uken, men er usikker på hvordan man skal legge frem saken overfor hennes egen mor og om det vil gjøre noen forskjell. Jeg setter pris på din historie Bipolar II om en annen i samme situasjon og bare håper på at min bror kommer seg unna før hun evnt blir gravid. Jeg mistenker at hun har det i planene da hun fortalte meg i forrige uke at hun nesten var steril. Hvis jeg forsøker å tenke som henne er det da kun 1 grunn til at hun nevner det, - og det skal være at familie og venner skal bli positivt overrasket dersom hun blir gravid.. Kall det gjerne at jeg svartmaler denne situasjonen men så utspekulert tror jeg hun er.. Jeg tror jeg nå har sett og forstått hele hennes agenda. Jeg skal snakke med han under fire øyne når han kommer hjem. Han er i utgangspunktet sjenert og vil helst ikke snakke om følelser og vonde ting. Han liker ikke å vise "svakhetstegn". Min far er krass i dette og ønsker nesten at hun lyktes med forrige selvmordsforsøk. Min mor er samvittighetsfull og vil også redde verden, akkurat som min bror. Min storesøster er krass men handlingslammet da hun og min bror ikke har et godt forhold nettopp pga av hans "kjæreste". Hva kan jeg si til min mor som gjør at hun vil vike ifra henne? Og er det det som er målet? Jeg forholder meg helt rolig ift storesøster og min far. De er kun "publikum" som backer opp for at min bror skal bli kvitt henne, dog kanskje noe usakelig og destruktivt noen ganger som gjør at min bror blir i forsvarsposisjon. Skrivingen er i seg selv terapi for meg så dere får lese de store linjer i disse lange innleggene. Mvh Takk for at dere viser omtanke og gir råd ''... og bare håper på at min bror kommer seg unna før hun evnt blir gravid. Jeg mistenker at hun har det i planene da hun fortalte meg i forrige uke at hun nesten var steril. Hvis jeg forsøker å tenke som henne er det da kun 1 grunn til at hun nevner det, - og det skal være at familie og venner skal bli positivt overrasket dersom hun blir gravid..'' Hovedgrunnen til det (at ho forteller rundt omkring at ho er nesten steril) vil eg tro er todelt, for det første så er det ikkje da nødvendig å bruke prevansjon, og for det andre så kan ho si (den dagen ho blir gravid, om ho ikkje allerede er det da) og eg som trodde eg ikkje kunne bli gravid osv. bla, bla, bla... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310191-min-bror-har-livet-til-en-annen-i-sine-hender/#findComment-2529534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.