Gå til innhold

Hvordan har "vanlige" mennesker det?

Anbefalte innlegg

Jeg er bipolar og er vant til at formen, energien svinger veldig opp og ned. Nå har jeg brukt litium en stund og merker at jeg ikke er så langt nede lenger, kortere perioder i hvertfall.

Men har fortsatt denne voldsomme energien som kommer over meg av og til. Som nå: Glemmer å spise frokost, springer ut og luker ugress i en time, vasker kjøkkenet, badet, klær, tankene løper om alt jeg skulle ha gjort. Blir raskt sinna, skjønner ikke hvorfor alle rundt meg er så trege, ikke skjønner humoren min osv...

Har "vanlige" folk det sånn, at dere har dager/uker hvor dere har energi til alt og dere har ingen hindringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310202-hvordan-har-vanlige-mennesker-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er frisk, men jeg kjenner meg godt igjen i mye av det. Energinivået og humøret svinger, sånn tror jeg det er for alle, men svingningene er ikke like heftige og brå som hos en som er syk, de kommer gradvis og har gjerne en årsak.

Jeg glemmer støtt og stadig å spise når jeg jobber eller holder på med noe annet jeg liker. Husker det når blodsukkeret er så lavt at jeg begynner å skjelve, det er altså ikke snakk om å gå i dagevis uten mat.

Vet ikke helt hva du legger i ordet treig, men folk ER litt rare. Jeg for min del synes vel heller de er en anelse masete og klengete;)

Jeg er frisk, men jeg kjenner meg godt igjen i mye av det. Energinivået og humøret svinger, sånn tror jeg det er for alle, men svingningene er ikke like heftige og brå som hos en som er syk, de kommer gradvis og har gjerne en årsak.

Jeg glemmer støtt og stadig å spise når jeg jobber eller holder på med noe annet jeg liker. Husker det når blodsukkeret er så lavt at jeg begynner å skjelve, det er altså ikke snakk om å gå i dagevis uten mat.

Vet ikke helt hva du legger i ordet treig, men folk ER litt rare. Jeg for min del synes vel heller de er en anelse masete og klengete;)

Takk for det! Jippi, da holder jeg på ¨å bli frisk. Skal ut i sola, eh som akkurat kom bort, og riktig føle på kroppen hvordan det er å være frisk. Skal gå en laaang tur i de store skoger og bare nyte livet. Ønsker deg en riktig fin dag :-)

''Har "vanlige" folk det sånn, at dere har dager/uker hvor dere har energi til alt og dere har ingen hindringer?''

Nei, det har desverre vært rimelig dødt siste tiden.

Men, FØR ja da kunne eg stå på døgnet rundt om det var noe som eg virkelig var engasjert i, da glemte eg både å spise og sove.

Jaja...håper å få oppleve det igjen. :-)

Ps! Er bibolar det samme som manisk depresiv?

''Har "vanlige" folk det sånn, at dere har dager/uker hvor dere har energi til alt og dere har ingen hindringer?''

Nei, det har desverre vært rimelig dødt siste tiden.

Men, FØR ja da kunne eg stå på døgnet rundt om det var noe som eg virkelig var engasjert i, da glemte eg både å spise og sove.

Jaja...håper å få oppleve det igjen. :-)

Ps! Er bibolar det samme som manisk depresiv?

Manisk-depressiv er det samme som bipolar 1 som det heter, tror jeg. Det finnes imidlertid flere typer bipolar har ekspertene funnet ut etterhvert. Nå har vi både 1, 2, 3a, 3b og 4 ( håper jeg blir korrigert hvis jeg husker feil). Jeg ligger visst et sted mellom 1 og 2. Skal spise litium til jeg dør...har mere energi enn jeg har hatt på mange år. Livet er blitt ganske vidunderlig.

Bare vent, det blir bedre for deg også. Etter 7 vonde år, kommer 7 gode osv :-)

Manisk-depressiv er det samme som bipolar 1 som det heter, tror jeg. Det finnes imidlertid flere typer bipolar har ekspertene funnet ut etterhvert. Nå har vi både 1, 2, 3a, 3b og 4 ( håper jeg blir korrigert hvis jeg husker feil). Jeg ligger visst et sted mellom 1 og 2. Skal spise litium til jeg dør...har mere energi enn jeg har hatt på mange år. Livet er blitt ganske vidunderlig.

Bare vent, det blir bedre for deg også. Etter 7 vonde år, kommer 7 gode osv :-)

''Etter 7 vonde år, kommer 7 gode osv :-)''

Var det slik det var?

Eg trodde det var 3 gode etter 7 dårlige osv., men forhåpentligvis har du rett for 3 år går jammen fort i våre dager. :-)

Annonse

Takk for det! Jippi, da holder jeg på ¨å bli frisk. Skal ut i sola, eh som akkurat kom bort, og riktig føle på kroppen hvordan det er å være frisk. Skal gå en laaang tur i de store skoger og bare nyte livet. Ønsker deg en riktig fin dag :-)

Vel, du bør kanskje konferere med flere enn meg før du konkluderer med at du er frisk;) Det høres ut som du har det bra da, og er noenlunde stabil. Det er godt. Kos deg:)

jeg og bruker litium og har det ofte likedan

er nok bare en myte at man blir så "flat" og uten følelser på litium :)

hypomanier florer egentlig, men man slipper bli sykt deprimert:)

Ja, bare man slipper disse depresjonene så er mye gjort. Er det egentlig skadelig å være hypoman tro? Blir jo veldig lykkelig og det må da være bra?

Annonse

Skriver desverre under på dette - sånn har ikke vi andre det.

Så synd da, alle skulle prøve å være så lykkelig minst en gang i livet.

Jeg er vel enig med deg, tror jeg, kjenner igjen tegnene på hypomani. Men har jo et lite håp om at det er litiumen som gjør meg frisk. Kanskje har jeg blitt friskere enn andre av den?

Skal nå til behandler snart, so time will show som de sier i Sverige :-)

mil1365380270

Glemmer ikke spise frokost, men føler ikke jeg trenger alltid. Da kan jeg måke, luke, rydde og vaske. Men det varer ikke flere dager. Blir dårlig av lavt blodsukker og må spise etter en time eller to med arbeid på morgenen. Og da har jeg startet dagen med kaffe.

Jeg blir også sinna når jeg ikke spiser....- lavt blodsukker. Om noen ikke skjønner humoren, er det vel fordi den er dårlig eller man er forskjellig?! Legger ikke mer i det.

Noen mennesker kan virke trege... Mulig de er det, eller de gjør pittelitt hele tiden, så man ikke merker at de også er effektive, selv om de ikke har svetteringer under ermene på skjorten.

Vi er alle forskjellige. Ikke spinn rundt på hvor spesiell eller normal du er, vær heller glad når ting fungerer for deg. Pass på å ikke bli selvopptatt, som et kasus. Husk det finnes mange mennesker der ute som lever sine liv, mye mer interessante og vanskelige enn ditt, uten hjelp. Slapp av du. Nyt sommeren. Luk og rydd, sov når du er sliten :-)

Glemmer ikke spise frokost, men føler ikke jeg trenger alltid. Da kan jeg måke, luke, rydde og vaske. Men det varer ikke flere dager. Blir dårlig av lavt blodsukker og må spise etter en time eller to med arbeid på morgenen. Og da har jeg startet dagen med kaffe.

Jeg blir også sinna når jeg ikke spiser....- lavt blodsukker. Om noen ikke skjønner humoren, er det vel fordi den er dårlig eller man er forskjellig?! Legger ikke mer i det.

Noen mennesker kan virke trege... Mulig de er det, eller de gjør pittelitt hele tiden, så man ikke merker at de også er effektive, selv om de ikke har svetteringer under ermene på skjorten.

Vi er alle forskjellige. Ikke spinn rundt på hvor spesiell eller normal du er, vær heller glad når ting fungerer for deg. Pass på å ikke bli selvopptatt, som et kasus. Husk det finnes mange mennesker der ute som lever sine liv, mye mer interessante og vanskelige enn ditt, uten hjelp. Slapp av du. Nyt sommeren. Luk og rydd, sov når du er sliten :-)

Takk for gode råd. Lurer på hvor jeg skal gjøre av all denne energien, det er jo mangel på strøm da, kanskje koble meg på nettet? :-)

Ha en fin sommer du også, og ikke gjør noe som jeg ville ha gjort :-))

Gjest sorry, jeg er en gledesdreper

"voldsomme energi, glemmer å spise frokost, tankene løper ,raskt sinna, skjønner ikke hvorfor alle rundt meg er så trege, ikke skjønner humoren min osv..."

Har bipolar lidelse selv og syns det høres hypomant ut, dessverre. Men skjønner du syns det er deilig. Noe av det du beskriver kan være normalt, men sammenlagt er det ikke normalt.

"voldsomme energi, glemmer å spise frokost, tankene løper ,raskt sinna, skjønner ikke hvorfor alle rundt meg er så trege, ikke skjønner humoren min osv..."

Har bipolar lidelse selv og syns det høres hypomant ut, dessverre. Men skjønner du syns det er deilig. Noe av det du beskriver kan være normalt, men sammenlagt er det ikke normalt.

Takk for svar, jo, har funnet ut at jeg sikkert er litt for hyper. I tillegg ser jeg idag fluer som ikke er der, alt rører på seg liksom. Begynner å tro på "noe" som styrer meg igjen, dette er et dårlig tegn. Kjenner det igjen, har hatt det sånn før. Følelsen av at nå skal det skje noe snart, det blir forandring, kan ikke fortsette sånn.

Vet også at dette er tull, fordi jeg er ikke sånn til vanlig. Nå må jeg sørge for å sove, så får vi se om dette gir seg.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...