Gjest Utslitt mann 26 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei, Jeg er en sjenert, rolig mann på 26 år. Har alltid vært en nervøs og ganske innadvendt person. Men spesielt siste året har redsel og engstelse begynt å ta kontroll over hverdagen min. Jeg stresser for den minste ting, og får da store søvnvansker. Stressingen kan komme av de rareste og mest utrolige situasjoner. Og når det setter igang stresser og uroer jeg meg for enda mer, mister matlyst, svetter mye, søvnen forsvinner, og mister etter et par døgn fullstendig konsentrasjonsevne, svetter som en gris og en slags anspent stikking i magen som nekter meg å sove. Prøver hele tiden å si til meg selv at jeg ikke skal uroe meg, prøver diverse pusteøvelser, men det er som om en del av hodet nekter meg å slappe av selv om jeg er utslitt og det ikke er noe å være så anspent for. De aller fleste gangene har jeg klart å takle dette og kommet meg opp igjen. Jeg har da blitt "reddet" av at alt av gjøremål (både fritid og jobb) er ferdig og at de har gått bra. Da sovner jeg som oftest ganske urolig og kort i starten, men etterhvert går pulsen ned og jeg kommer etterhvert ned til "normalt" nivå og kjenner da hvor utrolig sliten jeg er. Har nå for andre gang på et år blitt sykemeldt fordi jeg var helt nede på felgen, ikke klart å utføre jobben. Begynner å frykte at arbeidsgiveren ikke vil ha meg som ansatt lenger, og at jeg skal miste den. Jeg byttet jobb for fire måneder siden, en utrolig spennende og trivelig jobb som jeg for all del ikke vil miste. Dette i seg selv gjør meg veldig engstelig for tiden. Har depresjon og angst i familien og har sett hvor store forbedringer medisinering kan gjøre. MEn har og sett hvor store bivirkningene var i starten. Har vært hos psykolog gjennom bedriftshelsetjeneste, men føler litt at en behandling bestående av å bearbeide, snakke ut om problemene bare hjelper der og da. Jeg føler og at det ikke er så mye som skal til for å rette på problemene, jeg sover til tider godt, og da fungerer jeg helt greit. men samtidig har jeg etterhvert begynt å bli mer negativ, føler meg utslitt, oppgitt og syns det begynner å bli veldig tungt å takle dette.. Har og nå etterhvert begynt å se og merke på kroppen at jeg ikke har godt av å gå rundt slik. høyt blodtrykk på helsesjekk, blir i dårligere og dårligere form selv om jeg trener forholdsvis regelmessig og ser "blå" ut rundt øynene. Finnes det medisiner som gjør at hodet "roer tempoet" litt uten at det går utover reaksjonsevne og våkenhet? Søvnproblemene kommer som en følge av stressingen, så føler sovemedisin er feil måte. Dessuten sover jeg godt så lenge jeg klarer å finne roen. Vet du noe om offshorearbeidere kan gå på slike typer medisin? jobber offshore, og da er det vel endel begrensninger på hvilke typer medikamenter man kan bruke. Tror du ut ifra det jeg har skrevet at jeg hadde hatt godt av å prøve et medikament? Hvor lang tid sånn gjennomsnittsmessig tar det før en slik type medisin virker? og hvordan går jeg frem? kan man ta direkte kontakt med psykiater hos privatlege f.eks? Eller må man henvises av noen? har nemlig ikke fastlege før august, og føler meg så utslitt og lei etterhvert nå. Ville du som lege tatt en pasient du aldri har sett før seriøst hvis han kom og mente selv at han må ha medisiner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310249-har-jeg-angst-og-kan-dette-behandles/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Tror nok du ikke ville ha problem mot å få en såkalt lykkepille. Zoloft o.l. Disse er ganske problemfrie medisiner. Med få bivirkninger. Lønner seg å ta det om morgenen, da man få litt innsovningsvansker. Slike piller tar noen uker før de virker, så da kan man evnt bruke litt beroligende i mellomtiden. Dette er nok vanskeligere å få legen til å utskrive, da de kan være vanedannende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310249-har-jeg-angst-og-kan-dette-behandles/#findComment-2529817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.