Gjest Megler Smekk Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Nei, men jeg kjenner ganske mange som får det til :-) De er neppe leietakere i Oslo: http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/article2529702.ece 0 Siter
Gjest jobber i psykiatrien Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Jeg skal ikke gå inn på alt ved diskusjonen her, men bare nevne en ting: I avisartikkelen står det: "Antallet tvangsinnlagte i Norge er høyere enn i land det er naturlig å sammenligne oss med." Man glemmer visst det faktum at pga psykiatriens sparebudsjett, er det veldig vanskelig å få lagt inn pasienter i det hele tatt. De må oftest være svært syke (enten alvorlig sinnslidende eller suicidale) for at de i det hele tatt skal få bli lagt inn. Det har jeg som behandler i psykiatrien opplevd gang på gang. Det er derfor ikke overraskende for meg at antall tvangsinnlagte er høyt - hadde psykiatrien fått mer penger og flere sengeplasser, ville man kunne tatt inn frivillige innleggelser mye mer. Når det gjelder fattigdom og psykisk lidelse, tenker jeg at det går begge veier. En med mye psykiske lidelse (feks depresjon eller sosial angst) vil lettere falle utenfor i jobbsammenheng, og dermed få dårligere økonomi enn de som fungerer godt i jobb. Fattigdom øker depresjonen. Dermed blir det en ond sirkel. Å si at folk kan leve godt på uføretrygd - især med de høye husleiene som er mange steder - er en feiloppfatning som jeg bare ryster på hodet av. I enkelte deler av landet kan man kanskje det, men folk flest vil vel gjerne bosette seg der de føler seg mest hjemme. 0 Siter
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 En artikkel til ettertanke det der ja. Men eg får ikkje taket på koffor NHD har blitt den du skal ta ut din frustrasjon over, helsevesenet kan etter beste evne hjelpe deg med helsa. Men bolig bør du henvende deg til NAV for å få hjelp til å skaffe. Uansett eg håper det ordner seg for deg. Ps! Skulle ikkje du flytte? ''Ps! Skulle ikkje du flytte?'' Jooooooo, men jeg hadde vært oppe i over 24 timer kvelden før jeg skulle dra. Kom for sent i seng, og fikk bare 7. timer med søvn før klokka ringte 0300. Jeg må ha vært i svime da jeg slo av alarmen. Satser på å dra i morgen tidlig. Skal holde meg oppe i natt da angsten er sterk når jeg våkner. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 ''Ps! Skulle ikkje du flytte?'' Jooooooo, men jeg hadde vært oppe i over 24 timer kvelden før jeg skulle dra. Kom for sent i seng, og fikk bare 7. timer med søvn før klokka ringte 0300. Jeg må ha vært i svime da jeg slo av alarmen. Satser på å dra i morgen tidlig. Skal holde meg oppe i natt da angsten er sterk når jeg våkner. ''Skal holde meg oppe i natt da angsten er sterk når jeg våkner.'' Eg var plaga med panikkangst i fjor på denna tid, og da var det om morningen det var verst for meg også. 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Prøv det i dyre Oslo. Kampen for tilværelsen... Man må da ikke bo i Oslo for å ha et ålreit liv, kanskje snarere tvert i mot. 0 Siter
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Man må da ikke bo i Oslo for å ha et ålreit liv, kanskje snarere tvert i mot. Det skader iallefall ikke om man ønsker å benytte seg av alle tilbudene som finnes i Oslo. Det er bare de priviligerte som får bo der. 0 Siter
Gjest sosiologen Skrevet 10. juli 2008 Skrevet 10. juli 2008 Jeg skal ikke gå inn på alt ved diskusjonen her, men bare nevne en ting: I avisartikkelen står det: "Antallet tvangsinnlagte i Norge er høyere enn i land det er naturlig å sammenligne oss med." Man glemmer visst det faktum at pga psykiatriens sparebudsjett, er det veldig vanskelig å få lagt inn pasienter i det hele tatt. De må oftest være svært syke (enten alvorlig sinnslidende eller suicidale) for at de i det hele tatt skal få bli lagt inn. Det har jeg som behandler i psykiatrien opplevd gang på gang. Det er derfor ikke overraskende for meg at antall tvangsinnlagte er høyt - hadde psykiatrien fått mer penger og flere sengeplasser, ville man kunne tatt inn frivillige innleggelser mye mer. Når det gjelder fattigdom og psykisk lidelse, tenker jeg at det går begge veier. En med mye psykiske lidelse (feks depresjon eller sosial angst) vil lettere falle utenfor i jobbsammenheng, og dermed få dårligere økonomi enn de som fungerer godt i jobb. Fattigdom øker depresjonen. Dermed blir det en ond sirkel. Å si at folk kan leve godt på uføretrygd - især med de høye husleiene som er mange steder - er en feiloppfatning som jeg bare ryster på hodet av. I enkelte deler av landet kan man kanskje det, men folk flest vil vel gjerne bosette seg der de føler seg mest hjemme. Takk for at du som behandler i psykiatrien engasjerer deg og støtter den oppfatning at økonomi spiller en rolle i denne sammenhengen. I pasienthandboka.no kan man lese under psyke/selvmord: Under liste over de vanligste årsakene, er ett av punktene: "...Også arbeidsledige, fattige, ensomme og eldre uten nær kontakt med sin familie har økt risiko for selvmord..." Jeg leste for en tid tilbake at enkelte leger har skrevet "fattigdom" som en diagnose, når pasientene deres er utbrent, utslitt og deprimerte. Og det er vel å kalle en spade for en spade. Arbeidsledighet, uførhet, dårlig økonomi og boligproblemer henger sammen, og fører lett til lavt selvbilde, isolasjon og depresjon. Ved å psykiatrisere vekk problemet blir det ikke løst. Politikerne må ta ansvar. Og jeg mener det er viktig at både sosialarbeidere og behandlere i psykiatrien kommer med ett opprop til politikerne, og gjør det klart for politikerne hva problemet handler om. Piller hjelper ikke mot boligmangel. Det offentlige utleiemarkedet er 4% i Norge, mens 25% i andre nærliggende land. Utleiemarkedet er overlatt til private, som på sin side kan presse opp husleiene ettersom færre og færre har råd til å eie egen bolig. Vi har fått et klasseskille i Norge, mye pga at markedskreftene får styre boligmarkedet, noen norske borgere får sko seg og bli rike på bekostning av svakere økonomisk stilte norske borgere. Vedrørende linken jeg viser til, er statestikken over tvangsinnleggelser beregnet pr 100 000 innbygger. Men det er vel som du sier, at tvangsparagrafen blir brukt for i det hele tatt å få langt inn folk, i ett alt for presset behandlingsapparat. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.