Gå til innhold

gjentatte depresjoner over mange år

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen sliten jente

Jegvet egentlig ikke hvem det er den rette å spørre om dette,da jeg har gått til mange psykologer og leger,uten å få løstmitt problem. Jeg har tilbakefallende depresjon,er kostant trøtt,nedsatt sexlyst,angst og ser svart påfremtiden kort fortalt. Jeg er 27år gammel kvinne,som har slitt med depresjon i mange år(5-6 år) og etterhvert også fått angst. Jeg går på Cipralex,men føler vel ikke de hjelper,og uansett er det et naturlig mål for meg å slutte på dem etterhvert da jeg ogsåhar gått på disse i5-6 år.Gikk på noen andre i starten men følte heller ikke at disse funket. Dethjelper gjerne i en periode,men depresjonen kommer igjen og igjen. Jeglurer på om det er en hormonubalanse som kan være årsaken eller om noe nevrologisk? Fins det håp for en sliten jente som vil nyte livet sitt og få overskuddet tilbake?Nå går det også utover samboeren min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310344-gjentatte-depresjoner-over-mange-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du må selvsagt utredes for somatiske sykdommer som kan gi lignende symptomer. Har du sjekket stoffskiftet?

2. Har du fått en god diagnostisk utredning. Er diagnosen rett? Kan du ha en bipolar lidelse? Hva med depresjoner i slekta dì? Er det forhold i livet ditt som vedlikeholder depresjonen?

3. Uansett behandlingstiltak, om det ikke fører til endring, må en revurdere det og finne noe annet. Vedr. medisiner, tenker jeg at du burde prøvd Wellbutrin. Ang psykoterapi håper jeg at du har fått kognitiv terapi og at du har sluppet å få behandling som kun fokuserer på fortiden samt bedriver løst prat om det som er vondt og vanskelig. Det siste hjelper nemlig ikke.

Mine tiltak mot depresjon: gjøre lystbetonte ting, trening gjør godt for kropp og sjel, gir bedre selvtillit og selvbilde. Dyrk deg selv (aromaterapi, psykomotorisk behandling, alternativ behandling, dyrk dine hobbyer eller forsøk å finn noen hobbyer. Hva gjør deg glad? Er det mennesker i livet ditt som gjør livet ditt surt og som stjeler energi fra deg? Er du i et miljø du trives i eller gjør det deg deprimert? Er det noe ved deg selv og din personlighet som gjør deg deprimert (sjenanse, sosial angst, hang til beskymringer og katastrofetanker)? Kognitive selvhjelsbøker kan hjelpe som Overvinn din depresjon, Å overvinne lav selvbilde. Hva som kan gjøre deg glad igjen, hva som gir deg påfyll?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...