Gå til innhold

7-åring får ikke spise normalt.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Min stesønn på 7 år har vært hos homeopat (jeg regner med det er det, i hvert fall en som driver med alternativ medisin) og fått vite at han ikke skal spise bl.a hvetemel, melkeprodukter, sitrus, alt med sitronsyre i, og flere andre ting. Bakgrunn er at han var melkeallgergiker/intolerant da han ble født, med sterk kløe og utslett over hele kroppen før de fant ut hva det var. Han har også hatt sterke reaksjoner på nøtter. Hos vanlig lege har de fått vite at han ikke nå er allergisk mot noe annet enn nøtter. Både mor og far er allergisk mot enkelte matvarer (vet ikke hvilke hos mor, spes skalldyrallergi hos far). Bakgrunn for å iverksette en slik begrensning av inntak av vanlige matvarer er at han med dette skal unngå å bli mer allergisk mot andre matvarer når han blir større/voksen. Han bruker homeopatmedisin (går med en kapsel teipet på magen, drikker pulver i vann), og har fått vite at han "er en person som har lett for å bli sliten". Guttten er frisk og fin, han lider ikke av melkeallergi eller noe annet nå (bortsett fra nøtteallergi), og jeg har aldri hørt han klage over vondt/kløe/diarè eller andre plager som skulle tilsi allergi eller matintolleranse. Han er tørr i huden i perioder (hender/rygg), men ikke mer enn det jeg anser som normalt (og som mine unger også har). Han er spebygd og liten, mindre enn jevnaldrende, svært tynn, og har i lange perioder svært dårlig matlyst (matlysten har den siste tiden vært mye bedre enn tidligere). Han har hatt et normalt kosthold frem til for ca 2 mnd siden, med både melk og alt annet. Tanken har aldri slått meg at han feiler noe som helst, annet enn at jeg har vært bekymret for at han får i seg lite mat grunnet dårlig matlyst. Er dette forsvarlig- kan/bør en frisk og fin 7-åring fratas viktige næringsstoffer med bakgrunn i at man skal forebygge fremtidige allergier? Er det faglig enighet/kunnskap om at man kan forebygge eventuelle fremtidige allergier på denne måten? Hos oss får han nå spise/drikke det vi andre spiser/drikker, men han har i noen uker kun drukket vann (svært begrenset med melk/juice), samt ikke fått spise en del frukter, noe som han er glad i, samt alle disse andre tingene. Når han nå ikke skal være hos oss en periode, vil han antakelig begynne å gå på denne "kuren" igjen. Jeg har store betenkeligheter når det gjelder å være med på dette, samt bekymringer for om dette kan være skadelig for han mtp ernæring, men lurer på om det er jeg som farliggjør dette mer enn nødvendig, og ønsker en faglig vurdering. Han skal unngå disse matvarene så lenge som mulig, slik jeg har forstått det. Det har hele tiden vært åpnet for at han kan spise "litt av og til", men altså svært begrenset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310357-7-%C3%A5ring-f%C3%A5r-ikke-spise-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hadde jeg fått den biologiske foreldren til å høre med den foreldren som har satt i gang denne galskapen hva det egentlig er som foregår! For å sette en 7-åring på en slik diett høres helt villt ut! En unge trenger alt mulig av næringsstoffer for å utvikle seg normalt og et mangelfullt kosthold vil kunne gi både under- og feilernæring.

Noen alternative behandlere er seriøse, men denne her høres ut som rene kvakksalveren!

Gjest utstudert

Det at han nå har bedre matlyst kan jo tyde på at dietten har effekt. Det får være opp til foreldrene å vurdere hvorvidt han skal gå på denne dietten. Dersom han skal gå på dietten vil det være viktig å følge den opp for å se om den har effekt, selv om du personlig synes det høres useriøst ut.

candyqueen_83

Syns ikke det hørtes så veldig galt ut å kutte/begrense inntak av melkeprodukter, sitrus og hvetemel da. Det finnes jo mange gode erstatningsprodukter for dette. Om han kan spise soyaprodukter da.

Men den kapselen på magen osv, hørtes jo merkelig ut da.

Annonse

Stig Bruset - Alt. medisin

Mitt svar må bli ganske generelt i og med at jeg ikke vet hvordan den alternative utøveren har kommet fram at din stesønn ikke tåler de nevnte matvarer. Vi deler matvarereaksjoner opp i flere grupper og de vanligste er allergi og intoleranse. Eksempler på det første er reaksjoner mot nøtter, melk og hvete. Ved intoleranse kan kroppen mangle enzymer som bryter ned maten, for eksempel intoleranse mot melkesukker (laktose). Noen former mot matintoleranse kan være vanskelig å påvise ved prøver. Forekomsten av matreaksjoner er høyest mellom 2-4 år og mer enn halvparten kan vokse dette av seg, dvs opparbeide en toleranse, frem mot skolealder. Det finnes egne dietter kalt rotasjonsdietter, der barna med regelmessige mellomrom får matvarer de ikke tåler for å hjelpe kroppen å utvikle toleranse. Når det gjelder å unngå fremtidig allergier og intoleranse anbefales dette som oftest til barn før de er 2 år gamle. Det ser ut som om barn som vokser opp med dyr i huset, med passe mye støv og skitt, og smaker på forskjellige matvarer faktisk blir mindre allergiske enn andre barn. Som du forstår er mitt syn at man skal unngå unødvendige begrensninger i mat og drikke og i stedet for å holde seg unna matvarer for å forebygge allergi, bør man benytte det tilpasningsprogrammet som ligger i våre gener der vi faktisk til en viss grad kan tilpasse oss miljøet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...