Gå til innhold

dekning av tannlegeutgifter mulig?


Gjest spiseforstyrret

Anbefalte innlegg

Gjest spiseforstyrret

Hei,

Jeg har hatt spiseforstyrrelse i 10 år og går til behandling for dette. Hovedsakelig anoreksi, periodevis bulimi.

Jeg har ikke vært hos tannlegen siden 2001 fordi jeg er veldig redd, men nå har jeg så mye smerter i tennene (tror jeg har mange hull) at jeg tror jeg må bestille en time. Dessuten er fortennene mine blitt veldig "tynne" og litt gjennomsiktige. Jeg har hørt at man kan få dekket utgiftene hos tannlegen hvis man har spiseforstyrrelse, men hvordan går man frem for å få søkt om sånt? Er det noen kriterier for å få det dekket, bortsett fra at man har hatt bulimi? Før kastet jeg opp ca 10-20 ganger om dagen (i et par år), men nå kaster jeg "bare" opp et par ganger i måneden (er i anorektisk fase nå).

Håper noen vet om jeg har rett på støtte og hvordan man gjør det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hørt med tannlegen, hvis jeg var deg. Evt. med fastlegen. Kanskje du må gå til en tannelge med kommunal avtale, slik som skolebarn og andre "trengende". Du må ganske sikkert uansett ha en eller annen henvisning eller dokumentasjon fra legen din på at du trenger ekstra tannlegebehandling pga. sykdommen.

Man kan også prøv å få skattefradrag på selvangivelsen på "særlig store utgifter til helse/tannlege" eller noe sånt. Men det blir jo evt. lenge på etterskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tannlegen hjelper deg med søknad. Du må ha erklæring på hvorfor du har skade på tennene, og hvorfor du ikke har gått til tannlegen på lenge. Det er svært viktig at du har uttalelse på hvorfor du ikke har kunnet gått, panikk, angst osv osv.

Kan du få spesialist til å skrive erklæringen står du enda sterkere.

Jeg fikk dekket mine utgifter, eller dvs egenandel på 1600 kr, så dekket 90% av resten. Jeg bruker privat tannlege, og han søkte for meg, jeg leverte bare nødvendige erklæringer til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest tannløøøsø

Jeg fikk ikke dekt hullene nei, men syreskadene får jeg dekket, men tannlegen skal følge med på de i ett år før han får gjøre noe, nav har teite regler,, noe som er uholdbart for meg, ser ut som et helvete med disse fortennene, og må ha krone, så velger å bli gjeldsslave og betale med kontokreditten min, er vel 11000 kr for to kroner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...