Gå til innhold

litium og ibux spm

Anbefalte innlegg

Gjest wisdomstanna

Jeg bruker litium 83 mg morgen og 83 mg kveld, speilet mitt pleier ligge på 05-0.6 om jeg har forstått det riktig.

Jeg sa fra til tannlege at jeg bruker medisiner, jeg fikk fjernet visdomstann for noen dager siden og fikk Ibux 600 mg, noe jeg trengte for det er skrekkelig vondt, selv flere dager etterpå.

Men jeg burde jo kanskje ikke bruke Ibux? Men paracet hjelper ingenting...

Bør jeg ta en halv litium mindre på kvelden eller noe? Eller bare ta en morgendose? Jeg gikk på legesenteret mitt og tok speil igår, men det tar en uke å få svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310569-litium-og-ibux-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det tar litt tid før li-nivået påvirkes. Her er det vel ikke snakk om bruk over en uke, så doseendring bør ikke være nødvendig.

På den annen side var det et villedende tidspunkt å ta s-li (blodprøve) med mindre det er meningen at du skal fortsette på Ibux.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310569-litium-og-ibux-spm/#findComment-2532191
Del på andre sider

Gjest wisdomstanna

Det tar litt tid før li-nivået påvirkes. Her er det vel ikke snakk om bruk over en uke, så doseendring bør ikke være nødvendig.

På den annen side var det et villedende tidspunkt å ta s-li (blodprøve) med mindre det er meningen at du skal fortsette på Ibux.

Takk for svar, da ble jeg klokere. Trodde det var ganske raskt at litiumspeilet ble påvirket, jeg... Noe jeg trodde siden de var ganske hysteriske ang. ibux da jeg var innlagt, jeg hadde svære menstruasjonssmerter, men fikk ikke mer enn en tablett på 200 mg ibux...

Da skal jeg ta nytt speil når jeg er ferdig å ta ibux da om en ukes tid da...

Så jeg har virkelig rotet det til nå?

Jeg fikk jo tannpine da jeg var på ferie og måtte kjøpe smertestillende der, der fikk jeg på apoteket noe som heter: Maxaljin (Flurbiprofen).

Er det noe en bør unngå å ta til alkohol, at man da vil bli ruset?

Jeg trodde det var det som var feilen jeg gjorde, at jeg ble ruset pga disse smertestillende her. Men har jeg istedet blitt manisk jeg da, siden jeg ikke turte ta like mye litium som jeg skal til vanlig???

Jeg ble nemlig enormt oppstemt, skikkelig rusa følelse, og jeg sov jo heller nesten ingenting, og var svimmel og på nippet til å bli kranglevoren i butikken (man måtte prute), og masse latteranfall, venninna mi ble ganske redd og sur og sa at hun aktet absolutt ikke være i utlandet med meg hvis jeg ble manisk og hun ville faktisk ha meg til lege. Så for hennes skyld så tvang jeg meg til å sove lenger og det roet seg, og jeg tok en hel litium istedet for en halv den natta.

Så da vi kom hjem igjen og jeg begynte sove mer da fikk jeg tanker om å skyte meg i hodet med pistol, ikke at jeg har noen eller overhodet orker skaffe en, bare slike tanker en får når en er deprimert. Jeg trodde dette var pga kjærlighetssorg over han jeg hadde et seksuelt forhold til i syden. Men når det ble sånn så skjerpet jeg meg med å ta litiumen helt riktig morgen og kveld da!! Og nå har det og roet seg igjen. Alt er ok.

Så har jeg tatt altfor lite litium og blitt manisk?

Eller var det det at jeg drakk litt alkohol etter å ha tatt Flurbiprofen? Da jeg kjente meg så enormt oppstemt og rusa sluttet jeg med en gang å drikke til den tabletten... men jeg sov veldig lite før jeg følte den rusen av den da..

Regner med Flurbiprofen ligner på Ibux siden det slutter på -profen? Var derfor jeg trodde jeg måtte ta mindre litium..pluss all varmen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310569-litium-og-ibux-spm/#findComment-2532203
Del på andre sider

Gjest wisdomstanna

Takk for svar, da ble jeg klokere. Trodde det var ganske raskt at litiumspeilet ble påvirket, jeg... Noe jeg trodde siden de var ganske hysteriske ang. ibux da jeg var innlagt, jeg hadde svære menstruasjonssmerter, men fikk ikke mer enn en tablett på 200 mg ibux...

Da skal jeg ta nytt speil når jeg er ferdig å ta ibux da om en ukes tid da...

Så jeg har virkelig rotet det til nå?

Jeg fikk jo tannpine da jeg var på ferie og måtte kjøpe smertestillende der, der fikk jeg på apoteket noe som heter: Maxaljin (Flurbiprofen).

Er det noe en bør unngå å ta til alkohol, at man da vil bli ruset?

Jeg trodde det var det som var feilen jeg gjorde, at jeg ble ruset pga disse smertestillende her. Men har jeg istedet blitt manisk jeg da, siden jeg ikke turte ta like mye litium som jeg skal til vanlig???

Jeg ble nemlig enormt oppstemt, skikkelig rusa følelse, og jeg sov jo heller nesten ingenting, og var svimmel og på nippet til å bli kranglevoren i butikken (man måtte prute), og masse latteranfall, venninna mi ble ganske redd og sur og sa at hun aktet absolutt ikke være i utlandet med meg hvis jeg ble manisk og hun ville faktisk ha meg til lege. Så for hennes skyld så tvang jeg meg til å sove lenger og det roet seg, og jeg tok en hel litium istedet for en halv den natta.

Så da vi kom hjem igjen og jeg begynte sove mer da fikk jeg tanker om å skyte meg i hodet med pistol, ikke at jeg har noen eller overhodet orker skaffe en, bare slike tanker en får når en er deprimert. Jeg trodde dette var pga kjærlighetssorg over han jeg hadde et seksuelt forhold til i syden. Men når det ble sånn så skjerpet jeg meg med å ta litiumen helt riktig morgen og kveld da!! Og nå har det og roet seg igjen. Alt er ok.

Så har jeg tatt altfor lite litium og blitt manisk?

Eller var det det at jeg drakk litt alkohol etter å ha tatt Flurbiprofen? Da jeg kjente meg så enormt oppstemt og rusa sluttet jeg med en gang å drikke til den tabletten... men jeg sov veldig lite før jeg følte den rusen av den da..

Regner med Flurbiprofen ligner på Ibux siden det slutter på -profen? Var derfor jeg trodde jeg måtte ta mindre litium..pluss all varmen..

prøvde lese om flurbiprofen på nett og det står det ikke skal tas til alkohol fordi det gir høyere risiko for magesår, står ingenting om om at man blir rusa og oppstemt av det..??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310569-litium-og-ibux-spm/#findComment-2532204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...