Gå til innhold

Kjevekirurgi


Lise17

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg hatt tannregulering i et og halvt år. jeg fikk vite av tannlegen min at jeg må ta kjeveoperasjon(odontologi) pga underbitt. Dvs trekke kjeve tilbake på plass. Nå er jeg litt engstelig for komplikasjoner. Er det noen flere som har hatt denne type kirurgi? hvordan gikk det? Jeg er 19 år, så jeg er ikke helt sikker om kjeven min er ferdig utviklet?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei Lise

Jeg har nå hatt regulering i to år og onsdag 13. august ble jeg operert på Ullevål Sykehus. Jeg flyttet overkjeven litt frem og til siden... kjeven ble festet igjen med titanskruer og sånt. Stingene blir borte av seg selv :)

Du skal ikke beskymre deg i det hele tatt... jeg var selv veldig nærvøs for selve inngrepet, men det gikk overraskende bra. Var oppe på beina igjen samme dag som jeg ble operert. Lå inne på sykehuset fra tirsdag 12. - fredag 15. Eneste som er litt pes, er at jeg ikke kan tygge mat på 6 uker. Så det går i suppe og grøt :)

Ellers alt bra, de som arbeidet på sykehuset var veldig snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei,jeg tok operasjonen 23.9-08 på Ålesund Sykehus.

Jeg flyttet både under å over kjeven.

Ble posetivt overrasket, hadde forventet meg at det var mye verre.

Er ikke noe å grue seg til.

Selvfølgeli blir det smerter,men langt ifra så gale som du tror.

Du får ganske mye smertestillende både intravenøst å i brusetablett form(det jeg fikk hverfall),morfin osv de første dagene.

Jeg var plaget en del de første dagene å greide ikke gå selv,måtte ha rullestol.Men fikk i ettertid vite at det var pga at blodprosenten min var ganske lav at jeg hadde hatt slike kvalme,svimmelhet å utmatthets syndromer :)

Personlig måtte jeg ha slanger ut av munnen(dren) de første 30 timene etter operasjonen for å få ut væske å blod av sårene,men det var ikke noe problem å heller ikke vondt å ta ut :D

Får ikke tygge på 6-8 uker,og er ganske opphovnet,å har titan skruer i munnen,vært en del plaget med smerter,men hva har man smertestillende til?:P

har nå gått 3 uker,å alt er mye bedre,tar SJELDENT smertestillende nå å ser forandringer på ansiktet mitt dag for dag!

du får også som sagt 2-3 sting i ansiktet,men de merker du ikke-selv hadde jeg 2 sting -1 på hvert kinn,å 30 inne i munnen,de tok jeg ut forrige uke,å de var ikke noe vonde å fjerne.

ellers sover jeg med strikk i munnen om natten som er festet i reguleringen :)

Du må være forberedt på at utseende ditt kan forandres litt :)

ønsker deg kjempe masse lykke til å kan gjerne svare deg på spørsmål hvis det er noe du lurer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...