Gå til innhold

Jobbe hos samboeren.

Anbefalte innlegg

Hei. Gubben skal starte eget firma, og det er meningen at jeg skal ta kontorarbeidet for han. Jeg går hjemme med kontantstøtte.

Kan han ansette meg, slik at jeg får lønn, og derved sykepenger og rettigheter som en ansatt hos han? Han driver et enkeltmannsforetak, og har ikke andre ansatte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31071-jobbe-hos-samboeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg kjenner ikke skatteloven godt nok til å kunne svare på dette, men EKTEFELLE kan ikke ansettes i et enkeltmannsforetak (næringsinntekt fordeles mellom ektefellersom begge jobber i samme foretak, dette er skattespørsmål som må diskuteres med ligningskontoret eller regnsk.fører/revisor)

Du opparbeider rett til sykepenger/fødselspenger også hvis du har næringsinntekt, men bare 65% av det som blir pensjonsgivende inntekt for året for ditt vedkommende, og du være forberedt på å kunne dokumentere at du faktisk har jobbet der.

Dersom du kan være arbeidstaker i sin samboers firma vil jeg råde dere til å være pinlig korrekt med alt som har med timelister, lønnsslipper, innberetning av skattetrekk, arbeidsgiveravgift etc etc og at melding til arbeidstakerregisteret gis innen 8-dagers fristen.

Dette for at du skal kunne dokumentere at arbeidsforholdet og inntekten er reell i tilfelle TK setter spørsmålstegn ved dette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31071-jobbe-hos-samboeren/#findComment-123284
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...