Gå til innhold

dere kan alt her:). trenger hjelp ang bilen vår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ingen plass det er så stor mulighet til å få hjelp som her på siden:)

vi har en bil som straks blir 3 år. i går kjørte vi opp til fjells (etter vei:)), plutselig sluttet bilen å dra, den bare sto der. temp på bilen steg, så vi stoppet bilen og gikk en tur mens den kjølte seg.mannen min kontaktet verkstedet, de mente det var vanlig i denne varmen at bilene stoppet i bratte bakker. men jeg har problemer med å tro det, da ville vi jo se biler som står overalt her på vestlandet. kan nevne at vi har snakket med verkstedet tidligere om at vi synes den drar så dårlig ut fra feks kryss/rundkjøring o.l, men det var de nye motorene som var slik sa de. sønnen min mener det er jeg som er blitt pinglete til å kjøre :). har noen andre slike problemer med deres biler? hvis dette er vanlig må det jo være flere som har vært borti lignende.

Skrevet

Selvsagt er ikke dette vanlig, makan til idiotverksted. Hadde det vært min bil så hadde de snart stått med trynet avbildet på forsiden av VG, hvis de ikke hadde vist villighet til å hjelpe meg.

Men de ønsker vel å slippe noen kostnader tenker jeg. Dette svarer skal dere ikke godta, slik er det selvsagt ikke.

Hva som er galt er ikke godt å si, jeg skrur mye bil men kommer ikke på noe godt svar. Det kan være at radiatoren er tett, men det alene gjør ikke at bilen slutter å dra, hvis den ikke er så varm at den motoren skjærer seg, noe jeg ikke tror noe på.

Da må dere i tilfelle spyle radiatoren ren uten-i-fra.

Men ta ny kontakt med verkstedet, gjerne ett annet merkeverksted og snakk med dem.

Skrevet

Selvsagt er ikke dette vanlig, makan til idiotverksted. Hadde det vært min bil så hadde de snart stått med trynet avbildet på forsiden av VG, hvis de ikke hadde vist villighet til å hjelpe meg.

Men de ønsker vel å slippe noen kostnader tenker jeg. Dette svarer skal dere ikke godta, slik er det selvsagt ikke.

Hva som er galt er ikke godt å si, jeg skrur mye bil men kommer ikke på noe godt svar. Det kan være at radiatoren er tett, men det alene gjør ikke at bilen slutter å dra, hvis den ikke er så varm at den motoren skjærer seg, noe jeg ikke tror noe på.

Men ta ny kontakt med verkstedet, gjerne ett annet merkeverksted og snakk med dem.

''Selvsagt er ikke dette vanlig, makan til idiotverksted. Hadde det vært min bil så hadde de snart stått med trynet avbildet på forsiden av VG, hvis de ikke hadde vist villighet til å hjelpe meg.''

*Gliser* Jeg liker det når du hisser deg opp! ;o)

hidi, the scorpion
Skrevet

Kan det være kamakselen?

Skrevet

''Selvsagt er ikke dette vanlig, makan til idiotverksted. Hadde det vært min bil så hadde de snart stått med trynet avbildet på forsiden av VG, hvis de ikke hadde vist villighet til å hjelpe meg.''

*Gliser* Jeg liker det når du hisser deg opp! ;o)

Hehe....

Skrevet

Disse symptomene stemmer ganske bra på biler som "koker over"

Mine biler var riktignok gamle vrak, sammenlignet med en 3 år gammel bil, men det kan sikkert skje med dem også.

Det at temperaturen stiger, betyr jo at motoren ikke får nok kjøling.

Hvis du har lekkasje, eller for lite vann på radiatoren, vil det ikke være nok vann til å kjøle ned, og bilen begynner å koke.

Den kan nok fungere ganske lenge med et minimum av vann, men hvis den blir utsatt for påkjenninger som høye temperaturer, mange bratte bakker, eller stillestående kø, kan dette være dråpen som får det til å koke over - bokstavelig talt.

Prøv derfor først å etterfylle mere kjølevann.

Kanskje det er alt som skal til!

Skrevet

Kan det være kamakselen?

Nei, skulle den være slitt, noe det nesten er umulig hvis de ikke har kjørt mange hundretusen med bilen eller at det er en feil med oljtilførselen, så vil ikke det føre til at bilen oppfører seg slik. Da vil den gå stygt og gå dårligere, men vil gjøre det hele tiden og ikke bare i motbakker.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, skulle den være slitt, noe det nesten er umulig hvis de ikke har kjørt mange hundretusen med bilen eller at det er en feil med oljtilførselen, så vil ikke det føre til at bilen oppfører seg slik. Da vil den gå stygt og gå dårligere, men vil gjøre det hele tiden og ikke bare i motbakker.

Kamakselen på min Opel gikk fløyten. I hver oppover bakke hørtes klikkelyder og bilen mistet ekstremt med fart, en erfaren bilmekaniker hørte med en gang at det var kamakselen... Jeg hadde akkurat kjøpt bilen (brukt) hos forhandler, og de måtte sette inn ny kamaksel gratis. Etter mye om og men, selvfølgelig;)

Skrevet

Kamakselen på min Opel gikk fløyten. I hver oppover bakke hørtes klikkelyder og bilen mistet ekstremt med fart, en erfaren bilmekaniker hørte med en gang at det var kamakselen... Jeg hadde akkurat kjøpt bilen (brukt) hos forhandler, og de måtte sette inn ny kamaksel gratis. Etter mye om og men, selvfølgelig;)

Den vil oppføre seg slik da ja, fordi ventilene ikke vil åpne seg skikkelig og dermed får ikke motoren inn riktig med bensin og luft og blir heller ikke kvitt avgassene på en ordentlig måte.

Det er relativt lett å høre også.

Gjest Riktig gir?
Skrevet

Hallo, du kan jo ikke kjøre i bratte oppoverbakker på 5. gir da!

PS! Tett brenselfilter kan gjøre at bilen drar dårlig i bakker. Bilen blir varm pga den drar ekstra tungt.

Bilen slutter ikke å dra pga lite kjølevæske...

Skrevet

vi har nettopp hatt bilen inne på merkeverksted, vi følger boken med servicene. Vi klør oss i hode av bilen nå, har kjørt litt rundt her i området i dag. to ganger har den delvis stoppet i en bakke, resten av gangene går den helt fint. ingen ulyder å høre, ingen lekkasjer å se.vi skal innom på et merkeverksted i morgen med bilen. vi bor selvsagt laaaaangt fra noe slikt.

Skrevet

vi har nettopp hatt bilen inne på merkeverksted, vi følger boken med servicene. Vi klør oss i hode av bilen nå, har kjørt litt rundt her i området i dag. to ganger har den delvis stoppet i en bakke, resten av gangene går den helt fint. ingen ulyder å høre, ingen lekkasjer å se.vi skal innom på et merkeverksted i morgen med bilen. vi bor selvsagt laaaaangt fra noe slikt.

Det som gjør dette litt forvirrende er at den slutter å dra. Hvis det f.eks skulle ha vært noe med kjølingen, f.eks for lite kjølevæske, ødelagt termostat, tett radiator osv, så må dere kjøre den så varm over lengre tid at motoren "skjærer" seg, noe jeg tviler på at dere gjør. Da vil i tilfelle ikke motoren holde lenge.

Hvis motoren skjærer seg, så slutter den og dra, fordi motoren blir så varm at alt krymper og tilsutt klarer ikke motoren å gå rundt. Men det er ikke mange ganger dere kan gjøre dette, før motoren blir ødelagt.

Dere kan alt ha ødelagt toppakningen også, hvis dere har kjørt motoren altfor varm.

Det er nok kjølevæske hele tiden på den og hvor varm blir den før dere stopper?

• 2 uker senere...
Skrevet

Funnet ut noe mer om bilen? Ble nysgjerrig på hva dette er, selv omjeg ahr mine teorier, så stemmer de ikke helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...