Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå har jeg begynt på årets matauk! :o) I dag har jeg syltet blåbær og bringebær + at jeg har frosset ned hele blåbær, bringebær, rips og litt solbær, det var litt tidlig for solbæra ennå så den skal få¨stå noen dager til.

Fryseren er ganske full og vi har syltetøy og bær til kaker og smoothies hele vinteren gjennom snart! Mmmm - godt ja!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har et plommetrær som holder på å knele av snart modne bær;)

Noen gode tips, superhusmor?

Skrevet

Plommer egner seg best til å gumle ferske! Evt. til å lage plommelikør av, har ingen oppskrift, men fikk en flaske til jul. :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

Plommer egner seg best til å gumle ferske! Evt. til å lage plommelikør av, har ingen oppskrift, men fikk en flaske til jul. :o)

Hmm, plommelikør hørtes jo nydelig ut, skal søke på nettet;))

Skrevet

Mamma pleide å hermitisere plommene, dvs hun kokte de i sukkerlake. Vi spiste de som dessert. Jeg likte ikke noe særlig, men laken (sukkervannet) hadde god plommesmak.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mamma pleide å hermitisere plommene, dvs hun kokte de i sukkerlake. Vi spiste de som dessert. Jeg likte ikke noe særlig, men laken (sukkervannet) hadde god plommesmak.

Jeg var heller ingen fan av plommesyltetøy eller andre hermetiserte former... Men plommelikør, derimot;)))

Skrevet

Dægern:0) nå ble jeg skikkelig imponert!

Trodde alle kjøpte på glass, nå for tiden.Fantastisk!

Du er jammen flink:0)

Skrevet

heldig som har tilgang på så mange gode råvarer.selv bruker jeg få div bær av min mor,som jeg fryser ned når jeg ikke får spist opp alt.men syltetøy liker jeg ikke,så her fryses de kun hele:P

Skrevet

Dægern:0) nå ble jeg skikkelig imponert!

Trodde alle kjøpte på glass, nå for tiden.Fantastisk!

Du er jammen flink:0)

Av kjøpesyltetøy er det kun Noras (?) lett eplesyltetøy som er spiselig etter min mening. Spesielt blåbærsyltetøyet i butikken er helt forjævlig! Og jeg har prøvd alle merkene på markedet omtrent... Alle smaker ekkelt (er det kaliumsorbatet som gjør det tro?) og overhodet ikke blåbær. Fatter ikke hvordan de klarer å ødelegge en så vidunderlig råvare på den måten. Når jeg åpner et glass hjemmelaget blåbærsyltetøy lukter det jo sol og sommer og blåbær - når jeg åpner et fra butikken lukter det bare ekkelt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Av kjøpesyltetøy er det kun Noras (?) lett eplesyltetøy som er spiselig etter min mening. Spesielt blåbærsyltetøyet i butikken er helt forjævlig! Og jeg har prøvd alle merkene på markedet omtrent... Alle smaker ekkelt (er det kaliumsorbatet som gjør det tro?) og overhodet ikke blåbær. Fatter ikke hvordan de klarer å ødelegge en så vidunderlig råvare på den måten. Når jeg åpner et glass hjemmelaget blåbærsyltetøy lukter det jo sol og sommer og blåbær - når jeg åpner et fra butikken lukter det bare ekkelt.

Men du kan vel skrive uten å banne:(

Synes det er grusomt å lese.

Skrevet

Ingenting er som hjemmelaget:0)))

nam-nam

Skrevet

Men du kan vel skrive uten å banne:(

Synes det er grusomt å lese.

Det kunne jeg gjort. Da ville jeg ha sagt noe sånt som at "blåbærsyltetøyet i butikken er helt grusomt og aldeles uspiselig!"

hidi, the scorpion
Skrevet

Det kunne jeg gjort. Da ville jeg ha sagt noe sånt som at "blåbærsyltetøyet i butikken er helt grusomt og aldeles uspiselig!"

Da ville jeg lest videre;)

Skrevet

Ja, det hadde jeg også planer om - he for et par uker siden la vi ut på Den Store Fantastiske Blåbærturen - jeg, mine tre barn og min mor.

Jeg fortalte om flotte blåbærturer da jeg var barn, hvor mye blåbær det var og hvor koselig vi hadde det.

Vi kjørte en time oppi landet, fant blåbærterreng og rauset ut av bilen og trasket innover skogen. Kanskje 15 blåbær der. Inn i bilen igjen med hele hurven.

Kjørte et par kilometer. Fremdeles masse blåbærbusker, mye sol, og typisk terreng for blåbær. Alle ut av bilen. Kanskje 20 blåbær.... Alle ut av bilen igjen.

KJørte et stykke til. Ut av bilen - lette innover skogen. Resultat: 25 blåbær.

Da gav vi opp. Kjørte til ei fantastisk innlandsstrand og koste oss og badet.

Bærene vi fem hadde plukket, dekket ikke bunnen i ett spann en gang....

Men - vi har plukket bringebær og jordbær og fryst ned :-)

Skrevet

Helt enig! Bare eplesyltetøyet som er godt av det en kjøper!

Skrevet

Ja, det er nyyyydelig! Mamma gjør det fremdeles, med både plommer og pærer!

Skrevet

:-)

så enig Lillemus. For ikke å snakke om rørt bringbær og jordbær. Det lukter fantastisk når man opner et glass til en søndagsfrokost i november:-)

Men jeg sylter aldri bærene, bare rører. Synest det er kun på den måten de beholder den nydelige smaken. Spesielt jordbær blir helt ødelagt om man koker den, smaker ikke jordbær lenger da...

Lillebror var veldig fornøyd her i går (3 år) Jeg plukket bring og han gikk rundt meg og skulle hjelpe til. Plukket litt bring og litt rips i en matboks som han rørte med sukker. Var faktisk veldig godt det også:-)

Skrevet

Ja, det er nyyyydelig! Mamma gjør det fremdeles, med både plommer og pærer!

Jeg har sett hermetiserte plommer til salgs på et par butikker i Hordaland. Men de var ganske dyre.

Skrevet

Hei.

Jeg har såååå lyst å ta med ungene til blåbær marka men jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Jeg har bodd her i 10 år og har ennå ikke funnet noen blåbær. :-/

De som jeg kjenner her vet ikke hvor man kan finne bær. :-(((

Gjest her er mye bær
Skrevet

Hei.

Jeg har såååå lyst å ta med ungene til blåbær marka men jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Jeg har bodd her i 10 år og har ennå ikke funnet noen blåbær. :-/

De som jeg kjenner her vet ikke hvor man kan finne bær. :-(((

Jøss, bor du virkelig i Norge??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...