Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått med stive og ømme muskler i nakke, skuldre og øverst på ryggen i 2 uker snart. Kom veldig plutselig. Nå klarer jeg ikke å slappe av i skuldrene i det hele tatt. De er "oppunder øra" hele tida. Prøver jeg å slippe dem ned gjør det kjempevondt. Er usikker på om dette kun er muskulært, for når jeg vrir meg i noen posisjoner gjør det vondt innvendig på en måte. Kanskje senene? Har hatt lignende stivhet før og da har det gått over ganske kjapt. Legen sier alltid at det er muskulært og at jeg skal ta smertestillende. Har spist smertestillende piller, smertestillende krem på ryggen og tigerbalsam i 1 uke nå uten hell. Er like ille hele tida. Hvor lenge bør jeg gå på smertestillende? Tror dere dette går over av seg selv?

Har legetime først torsdag til uka og reiser til utlandet på fredag. Vil helst være bedre til den tid.

Husker jeg fikk noe muskelavslappende av legen for mange år siden. Tvinger det musklene til å slappe av?

Ellers har jeg hatt samme jobb i 1,5 år, selvom det er en veldig stressende jobb. Og har hatt samme senga i 1 år og har aldri blitt stiv av den før.

Anbefalinger?

Fortsetter under...

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville tatt en tur til kiropraktor for å sjekke at det ikke er noe som har låst seg. Jeg hadde samme problem som deg og gikk med det i ukevis, legen sa det var muskulært og sendte meg til fysioterapeut, som etter å ha undersøkt meg sa at dette ville han ikke ta i før jeg hadde vært hos kiropraktor. Etter tre kiropraktortimer var problemet borte. En fordel med kiropraktor er at det går fort å få time.

Skrevet

Har med ujevne mellomrom samme problem som deg. Det som fungerer er kiropraktor når det blir så ille. Noen behandlinger, så løser deg seg opp.

Og det som forebygger er trening i helsestudio med vekter for min del. Det virker også litt når det er blitt ille. Løser opp musklatur, slik at ledd som er stivnet kan "knekke opp" igjen. Bare så det knaker når jeg gjør visse øvelser.

Skrevet

Slike smerter vil vanligvis bli bedre av seg selv (men det kan også gå fortere med behandling hos manuell terapeut eller kiropraktor).

Det som kan hjelpe godt trening som du blir gjennomsvett av, og i tillegg kan det også gjøre godt med badstu (helst i kombinasjon med iskald dusj etterpå). Jeg ville forsøkt å få gått noen gode turer i skogen, vært i basseng eller gjort noe annet som gjør at du blir varm og sliten. Prøv å få til en økt hver dag, eller i det minste annen hver dag, så vil sannsynligvis smertene reduseres i løpet av noen dager.

Smerter høyt oppe i ryggen er sjelden "farlige". Dersom det er nakken som er hovedproblemet, og du har utstrålende smerter til arm, så kan det være en mer kompleks problematikk og kreve litt andre tiltak enn de jeg har foreslått.

Skrevet

Jeg ville tatt en tur til kiropraktor for å sjekke at det ikke er noe som har låst seg. Jeg hadde samme problem som deg og gikk med det i ukevis, legen sa det var muskulært og sendte meg til fysioterapeut, som etter å ha undersøkt meg sa at dette ville han ikke ta i før jeg hadde vært hos kiropraktor. Etter tre kiropraktortimer var problemet borte. En fordel med kiropraktor er at det går fort å få time.

Ok. Har litt angst for kiropraktor. Høres så vondt ut at de knekker deg opp. Gjør det veldig vondt?

Må man ha henvisning fra lege? Dekkes det på frikort?

Gjest mallet
Skrevet

Ok. Har litt angst for kiropraktor. Høres så vondt ut at de knekker deg opp. Gjør det veldig vondt?

Må man ha henvisning fra lege? Dekkes det på frikort?

Det gjør ikke vondt i det hele tatt. Det er litt ubehagelig, mest på grunn av lyden og det at man gjerne er litt nervøs, men altså overhodet ikke smerte. Du vet hvordan det er å "knekke" på fingerleddene? Det er akkurat det samme kiropraktoren gjør, bare på litt større ledd.

Du trenger ikke henvisning. Det føres ikke på frikort. Kronikere kan få trygderefusjon fra NAV, men det gjelder vel ikke i ditt tilfelle såvidt jeg forstår.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...