Gå til innhold

Tiden maten bruker gjennom kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Hvor lang tid tar det fra noe jeg spiser er ute av kroppen? Nokon som veit?

Gjest best wishes
Skrevet

8-10 timer, tror jeg.

Gjelder det uansett hva man spiser?

Skrevet

Det veit jeg ikke, dessverre.

Gjest Nmwtfia_
Skrevet

8-10 timer, tror jeg.

vet noen sier lenger tid,men jeg tror nok ditt svar stemmer bra for min del.spiser jeg blåbær,frø etc,ser man jo selv når det kommer ut:P

Aliza1365380759
Skrevet

Maten bruker både lengre og kortere tid, det kommer an på hva man har spist. Du har sikkert lagt merke til at ribbe og biff gjør at du føler deg mett i lang tid, mens epler og frukt bare døyver sulten en kort stund.

Det skyldes at fordøyelses-systemet trenger lengre tid på å bryte ned fettstoffer og proteiner, mens karbohydrater går fortere.

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/2459746.html

Gjest best wishes
Skrevet

Maten bruker både lengre og kortere tid, det kommer an på hva man har spist. Du har sikkert lagt merke til at ribbe og biff gjør at du føler deg mett i lang tid, mens epler og frukt bare døyver sulten en kort stund.

Det skyldes at fordøyelses-systemet trenger lengre tid på å bryte ned fettstoffer og proteiner, mens karbohydrater går fortere.

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/2459746.html

Men finnes det en nedre og øvre grense på hvor lang tid det tar?

Aliza1365380759
Skrevet

Men finnes det en nedre og øvre grense på hvor lang tid det tar?

Kommer vel an på diverse sykdomsfaktorer, f.eks om man har irritert tarm, diare, forstoppelse, Crohns sykdom, eller andre ting som virker inn på tarmsystemet, for eksempe høyt fiberinntak og lavt inntak av væske..?

Gjest best wishes
Skrevet

Kommer vel an på diverse sykdomsfaktorer, f.eks om man har irritert tarm, diare, forstoppelse, Crohns sykdom, eller andre ting som virker inn på tarmsystemet, for eksempe høyt fiberinntak og lavt inntak av væske..?

akkurat ja

Skrevet

Jeg så et program på nrk hvor de testet hvor lang tid maten brukte gjennom kroppen på 3 trailersjåfører.som spiste uregelmessig og usunt. Resultatet var 48 timer,og det var ekstremt lenge. Ved å legge om kosten og spisevanene et par uker, så ble denne tiden redusert til 12 timer, mener jeg å huske. Og det var visst normalt :-)

Skrevet

Her går det meste i eksplosiv fart når det gjelder den veien:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...