Simone Skrevet 7. juli 2001 Del Skrevet 7. juli 2001 Hei ! Datteren min på 20 mnd. fikk for tre dager siden feber og ble samtidig forkjølet. Feberen varte ei kort stund samtidig som hun fikk små blemmer på tærne/foten og handa. Vi dro idag til legen som konstaterte at dette var hånd-fot-munnsykdommen, noe vi aldri har hørt om, vi fikk ingen medisiner. Hva er denne sykdommen for noe ? Hun er litt redusert i allmenntilstanden, men feberfri. Ett annet spørsmål er at vi skal reise til Rhodos på søndag og lurer på om sykdommen kan utarte seg til det værre eller om det er ok å dra ? Håper noen vil svare meg på dette ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31197-h%C3%A5ndfor-og-munnsykdom-og-sydenreise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 10. juli 2001 Del Skrevet 10. juli 2001 Hånd- munn- og fot-sykdom skyldes et virus og rammer oftest barn under 10 år. Det er ikke uvanlig med små epidemier sensommer og høst. Ofte blir mange i samme barnehage smittet, men kun fem prosent av barna får symptomer. Sykdommen er kjennetegnet av små gule sår i munnen med rød sone rundt, særlig i ganen og tildels på hender og føtter. Vanligvis har barna feber i noen dager opp til en uke. Det er ikke nødvendig med behandling, men den bedøvende sprayen, Xylocain, vil lindre sårhet i munnen. Sprayen selges etter resept fra lege. Det er sjelden at hånd- munn- og fotsykdom medfører komplikasjoner. Jeg vil tro at utlsettet ikke er til hinder for at hun kan reise til Rhodos, men dersom hun er forkjølet kan hun få problemer med ørene under flyturen. Mitt råd er at dere rådfører dere med legen som har undersøkt henne og at han evt. vurderer tilstanden f.eks. på fredag. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31197-h%C3%A5ndfor-og-munnsykdom-og-sydenreise/#findComment-123895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.