Gå til innhold

Vaksiner til Egypt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker nesten bare hvite klær. Liker det best på grunn av varmen. Har alltid fått de ren etter at jeg kom hjem. De skal da vaskes uansett når de er skitne. Skjønner egentlig ikke poenget med rådet.

Joda, jeg forstår hva du mener.

Men jeg tenkte på mens man var der nede jeg, da... (men det er meg:o)

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er mange som velger av ulike grunner å ikke vaksinere seg, men det betyr ikke dermed at det er fornuftig. Mange alvorlige sykdommer som er sjeldne i vest europa forekommer i langt større grad i andre land.

Risikoen i Egypt for bl.a. Hepatitt A er ikke ubetydelig da forekomsten i befolkningen er stor. Hepatitt A er tildels alvorlig og kan ha et langvarig forløp. Hepatitt A smitter via forurenset mat og drikke.

Dersom man ikke har fornyet barnevaksinasjonen siste 10 år er det en god ide å gjøre det, nesten uansett reisemål. Får man en skade el. bitt og utvikler stivkrampe er f.eks. dødeligheten 50% selv med optimal sykehusbehandling. Selvfølgelig skal det noe til, men risikoen er uansett til stede og konsekvensene store.

Men nå skal det sies at jeg ikke er helt uhildet i denne saken, jobber til daglig med reisevaksinasjon så mine råd er selvsagt påvirket av det.

''Dersom man ikke har fornyet barnevaksinasjonen siste 10 år er det en god ide å gjøre det, nesten uansett reisemål''

Gjelder dette også voksne mennesker fra "middelalderen"? Fikk jo mange vaksiner som barn, det må jo bli en hel masse å skulle ta alt sammen om igjen. Dette har jeg ikke vært klar over, fint hvis du kan opplyse meg :)

Skrevet

''Dersom man ikke har fornyet barnevaksinasjonen siste 10 år er det en god ide å gjøre det, nesten uansett reisemål''

Gjelder dette også voksne mennesker fra "middelalderen"? Fikk jo mange vaksiner som barn, det må jo bli en hel masse å skulle ta alt sammen om igjen. Dette har jeg ikke vært klar over, fint hvis du kan opplyse meg :)

Ja det gjelder voksne også. Mange av vaksinene man får som barn og ungdom varer livet ut og trenger ikke fornyes. Men enkelte må fylles på. Ved reiser gjelder det særlig

-polio, difteri og stivkrampe.

De varer bare i 10 år og sykdommene er tildels utbredt i land med dårligere sanitære forhold enn Norge. Også i Øst Europa finnes disse sykdommene. Stivkrampe kan man dessuten pådra seg i Norge, dersom man får et forurenset sår eller dyrebitt.

Ved klinikken jeg jobber setter vi oftest en kombinasjonsvaksine med 4 vaksiner, men altså bare ett stikk. Da får man med kikhostevaksine i tillegg og det kan jo være kjekt ettersom sykdommen er økende igjen i Norge.

Altså en enkelt sprøyte hos f.eks. fastlegen, og beskyttelsen varer i 10 år.

Skrevet

Ja det gjelder voksne også. Mange av vaksinene man får som barn og ungdom varer livet ut og trenger ikke fornyes. Men enkelte må fylles på. Ved reiser gjelder det særlig

-polio, difteri og stivkrampe.

De varer bare i 10 år og sykdommene er tildels utbredt i land med dårligere sanitære forhold enn Norge. Også i Øst Europa finnes disse sykdommene. Stivkrampe kan man dessuten pådra seg i Norge, dersom man får et forurenset sår eller dyrebitt.

Ved klinikken jeg jobber setter vi oftest en kombinasjonsvaksine med 4 vaksiner, men altså bare ett stikk. Da får man med kikhostevaksine i tillegg og det kan jo være kjekt ettersom sykdommen er økende igjen i Norge.

Altså en enkelt sprøyte hos f.eks. fastlegen, og beskyttelsen varer i 10 år.

OK! Tusen takk for nyttig info! Ikke at jeg skal ut å reise så langt, men det med østeuropa visste jeg ikke. Skal nok forhøre meg hos fastlegen, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...