Gå til innhold

Fryse sukkererter?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Går det an? Jeg har hagen full, og klarer ikke bruke opp alt i salater, wok og som snacks nå.

Må jeg forvelle dem eller noe? Er vel kanskje ikke så gode som snacks etterpå, men i wok går det kanskje?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det husker jeg mamma gjorde da vi var små. Delte dem i to eller tre, forvellet dem og fryste dem ned.

Vi brukte mye stuing med gulrøtter og sukkererter. Fikk litt vel mye av det som barn, så det frister ikke så mye - er sikkert bedre til wok ja!

Skrevet

Ja, det husker jeg mamma gjorde da vi var små. Delte dem i to eller tre, forvellet dem og fryste dem ned.

Vi brukte mye stuing med gulrøtter og sukkererter. Fikk litt vel mye av det som barn, så det frister ikke så mye - er sikkert bedre til wok ja!

Øh, hvordan forveller jeg dem da? Er helt grønn her jeg ;o)

Stuinger er ikke min sterke side, men sukkererter i wok er kjempegodt! Vi spiser mye wok, spesielt nå når jeg tar en neve fra hagen og hiver oppi. Friske sukkererter i salat er også nammenam.

Eller bare gi dem ett oppkok eller fres i panna sammen med andre grønnsaker. Nydelig til f.eks hjortebiff.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218407926' post='3931901]

Øh, hvordan forveller jeg dem da? Er helt grønn her jeg ;o)

Stuinger er ikke min sterke side, men sukkererter i wok er kjempegodt! Vi spiser mye wok, spesielt nå når jeg tar en neve fra hagen og hiver oppi. Friske sukkererter i salat er også nammenam.

Eller bare gi dem ett oppkok eller fres i panna sammen med andre grønnsaker. Nydelig til f.eks hjortebiff.

Har ikke forvellet grønnsaker på årevis - men jeg mener at du bare koker opp vann (kanksje med ørlite salt i?), og så hr du grønnsakene oppi og koker dem maks ett minutt før du hiver av vannet og kjøler ned med kaldt rennende vann og så fryser ned.

Mamma forvellet sukkererter, gulrøtter, broccoli, knutekål, brekkbønner voksbønner - you name it!

Skrevet

Har ikke forvellet grønnsaker på årevis - men jeg mener at du bare koker opp vann (kanksje med ørlite salt i?), og så hr du grønnsakene oppi og koker dem maks ett minutt før du hiver av vannet og kjøler ned med kaldt rennende vann og så fryser ned.

Mamma forvellet sukkererter, gulrøtter, broccoli, knutekål, brekkbønner voksbønner - you name it!

Det var nok mer vanlig før. Nå kjøper vi jo bare etter behov. Det er jo for dumt og ikke gjøre det nå når vi har tilgang på så mye.

Er guttungen dette som har plantet, jeg har nemlig ikke grønne fingre.

Skrevet

Man får jo kjøpt frosne sukkererter, så det går helt sikkert fint :-)

De blir ikke sprø og saftige etter frysing, men funker fint i middagsretter.

Annonse

Skrevet

Man får jo kjøpt frosne sukkererter, så det går helt sikkert fint :-)

De blir ikke sprø og saftige etter frysing, men funker fint i middagsretter.

Å, så man får kjøpt frosne ja. Da hiver jeg noen i fryseren jeg, så får jeg se om de er brukendes. Det er i hovedsak i wok jeg kommer til å bruke dem uansett.

Skrevet

Jeg fikk altfor mange sukkererter ifjor, og frøs ned mange. Helt fine både i wok og lett dampet som tilbehør.

Jeg forveller dem først. Har dem i damprist i kokende vann i toppen 30 sekunder, så løfter jeg risten med innhold over i en bolle med iskaldt vann for avkjøling.

Skrevet

Jeg fikk altfor mange sukkererter ifjor, og frøs ned mange. Helt fine både i wok og lett dampet som tilbehør.

Jeg forveller dem først. Har dem i damprist i kokende vann i toppen 30 sekunder, så løfter jeg risten med innhold over i en bolle med iskaldt vann for avkjøling.

OK, takk for forklaring. Da skal jeg gjøre det.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218408281' post='3931904]

Det var nok mer vanlig før. Nå kjøper vi jo bare etter behov. Det er jo for dumt og ikke gjøre det nå når vi har tilgang på så mye.

Er guttungen dette som har plantet, jeg har nemlig ikke grønne fingre.

Vi har noen få sukkererter i hagen, og i dag prøvde jeg å steke/woke dem - og det var jo knallgodt :-)

Har ikke prøvd det før. Laget omelett med stekt bacon og sukkererter og tomater i - knallgodt :-)

Skrevet

Vi har noen få sukkererter i hagen, og i dag prøvde jeg å steke/woke dem - og det var jo knallgodt :-)

Har ikke prøvd det før. Laget omelett med stekt bacon og sukkererter og tomater i - knallgodt :-)

Det er snadder ja!

Skrevet

Forvell dem, og frys dem. Passer nok best i varm mat etterpå, ja.

Skrevet

Forvell dem, og frys dem. Passer nok best i varm mat etterpå, ja.

Da skal jeg prøve på det. Jeg bruker dem mye i varm mat allerede, greitt med litt variasjon.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...