Gå til innhold

utregning gjeld samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen vet hvor det står om hvordan man regner ut dette. JEg skal kjøpe min samboer ut av bolig. Vi har boliggjeld, OG jeg gikk inn med en viss kapital i startfasen, men han hadde ingen. Boligens verdi er nå 2-3 doblet

Noen som vet hvordan man regner ut hvor mye han skal ha?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis dere ikke gjorde noen avtale, risikerer du å måtte dele egenkapitalen hvis det er slik at dere nå eier en halvpart hver av boligen.

Men hvis dette går greit for seg, og samboeren er enig, ville vel det riktige være å regne ut hvor stor andel du betalte da dere kjøpte boligen. Altså egenkapitalen, + halvparten av kjøpesum minus egenkapital, delt på kjøpesummen. Det er din eierbrøk. Han har resten. Så får dere takst, og du betaler ham hans andel, minus hans andel av gjelden.

Skrevet

Synes du burde stille opp og ta kostnadene over på deg.

Persille1365381127
Skrevet

Del kjøpesummen på 100, for å finne hvor mye én prosent av huset var verdt.

Om dere betalte en million, du hadde hundretusen, og dere lånte resten, så eier du 10% av huset, og så skal 90% deles likt. Det vil si at du eier 55%, og han 45%.

Det vil si at du skal kjøpe ham ut med 45% av husets verdi nå, minus halvparten av lånet.

Gjest anonym for tiden
Skrevet

Hvis dere ikke gjorde noen avtale, risikerer du å måtte dele egenkapitalen hvis det er slik at dere nå eier en halvpart hver av boligen.

Men hvis dette går greit for seg, og samboeren er enig, ville vel det riktige være å regne ut hvor stor andel du betalte da dere kjøpte boligen. Altså egenkapitalen, + halvparten av kjøpesum minus egenkapital, delt på kjøpesummen. Det er din eierbrøk. Han har resten. Så får dere takst, og du betaler ham hans andel, minus hans andel av gjelden.

Skal det regnes slik bør det også tas hensyn til inntekter i perioden også.

Selv er jeg samboer og har gått inn med litt lavere egenkapital enn min kjære. Siden jeg tjener mye mer enn henne vil jeg på sikt ha utlignet denne forskjellen.

Om vi skiller lag om 10 år ville det være helt urimelig at eierandelen i dag skulle bestemme oppgjøret da.

Skrevet

Synes du burde stille opp og ta kostnadene over på deg.

skjønner ikke?

Annonse

Skrevet

Skal det regnes slik bør det også tas hensyn til inntekter i perioden også.

Selv er jeg samboer og har gått inn med litt lavere egenkapital enn min kjære. Siden jeg tjener mye mer enn henne vil jeg på sikt ha utlignet denne forskjellen.

Om vi skiller lag om 10 år ville det være helt urimelig at eierandelen i dag skulle bestemme oppgjøret da.

Men det er slik det etter hovedregelen regnes ut.

Skrevet

Vet ikke om det finnes regler for slikt....

Min logikk sier: Dersom du hadde en VESENTLIG kapital i starten, så bør du få ut denne andelen nå. (Eks.a dersom huset kosta 1 mill., og du betalte 300.000,- så bør du få 30% av boligverdien i dag.)

Dersom ditt innskudd er uvesentlig så vet jeg ikke helt om jeg synes dette blir rettferdig.

Dersom dere har pusset opp mye, og dere har lagt felles kapital og tid ned i dette så kan det også bli urettferdig om du skal stå igjen med en andel.

Som et minimum skal du ha inn innskutt kapital + konsumprisindeksen i denne perioden.

Resten av beløpet skal da deles. La oss si at restbeløpet pr. i dag er 2 millioner, og at dere har 800.000 i gjeld. Verdien blir da 2.000.000 - 800.000 = 1.200.000,-. Personen som flytter ut skal da ha med halvparten av denne verdien. Altså 600.000,-.

Da vil du stå igjen med huset med gjeld + at du må ta opp enda 600.000 i lån for å betale til personen som flytter.

Gjest anonym for tiden
Skrevet

Men det er slik det etter hovedregelen regnes ut.

Hvilken hovedregel?

Det står ingen ting om hvilken eierbrøk de hadde.

Skrevet

Hvilken hovedregel?

Det står ingen ting om hvilken eierbrøk de hadde.

Regnestykket til Atene viser hvordan det skal regnes ut dersom den ene har egenkapital når bolig kjøpes og den andre ikke (eller om de har ulike innskudd.) At det gjøres på denne måten dersom man ikke skal dele 50/50 følger klart av rettspraksis. Det skal mye til for å få godskrevet evt. forskjell i inntekt i løpet av samlivet - så urettferdig det enn høres ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...