Gjest huff, ikke i dag! Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg er langtidssykemeldt, men hadde to uker ferie i sommer. Jeg krysset av for at jeg skulle på ferie disse to ukene på blanketten jeg sendte til NAV. Mener det er slik at jeg da skal kunne være sykemeldt i to uker utover den vanlige perioden på et år? Slik at sykemeldingsperioden blir forskjøvet tilsvarende den ferien jeg hadde, stemmer dette?? I utgangspunktet ble jeg sykemeldt 10.10.07, og har fått brev om at mine 52 uker snart er over, men er det nå slik at sykemeldingen min kan vare til den 24.10.08?? Håper noen forstod meg... Jdeg er rimelig fortvilet, er sykemeldt grunnet mye psykisk som igjen har ført til at jeg sliter fysisk med fibromyalgi osv, og jeg er sååå nærme å måtte ut i jobb igjen, skjønner ikke hvordan det skal gå, men jeg har ikke råd til å gå ned i 60% lønn heller... Fy søren dette er pyton!!! 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nja, jeg tror det er 12 måneder uansett - ferie eller ikke. Man kan jo ikke ta ferie fra å være syk. Men det er vel for at NAV skal vite hva du driver med vil jeg tro? At det er derfor man må krysse av. Det er jo ikke alltid man får reise ut av landet f.eks. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nja, jeg tror det er 12 måneder uansett - ferie eller ikke. Man kan jo ikke ta ferie fra å være syk. Men det er vel for at NAV skal vite hva du driver med vil jeg tro? At det er derfor man må krysse av. Det er jo ikke alltid man får reise ut av landet f.eks. Det er ikke riktig, Persille. Jeg skulle for noen år tilbake på et rehabiliteringsopphold, hvor jeg ikke fikk plass før etter de opprinnelige 52 ukene. Siden jeg hadde ferie til gode, gikk dette fint og gikk ferietiden uten sykmelding, og "sparte" på den måte sykmelding nok til å bruke den på oppholdet. Det er selvfølgelig riktig at man ikke kan "ta ferie fra å være syk", men ferien er noe man har opptjent seg rettigheter til tidligere, slik at man kan "legge det til" den opprinnelige sykmeldingen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nja, jeg tror det er 12 måneder uansett - ferie eller ikke. Man kan jo ikke ta ferie fra å være syk. Men det er vel for at NAV skal vite hva du driver med vil jeg tro? At det er derfor man må krysse av. Det er jo ikke alltid man får reise ut av landet f.eks. Niks, de 52 ukene blir forskjøvet tilsvarende det du har tatt ut i ferie. Man får heller ikke (naturlig nok) utbetaling av sykepenger i ferien. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 For det første: Jeg er helt enig, det er så på trynet å måtte gå ned i inntekt når man har vært sykemeldt ett år. Jeg forstår bare ikke logikken i det, man har da ikke fått _mindre_ utgifter i løpet av et sykemeldingsår?! I forhold til spørsmålet ditt: Ja, sykepengeperioden forskyves tilsvarende det du har tatt ut i ferie. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Niks, de 52 ukene blir forskjøvet tilsvarende det du har tatt ut i ferie. Man får heller ikke (naturlig nok) utbetaling av sykepenger i ferien. Ok, men da har det jo i prinsippet ingenting å si - man får like mye penger uansett. Så om man vil forlenge sykemeldingsperioden fordi man vil ha mer penger (ikke gå over til 60%), så funker det ikke. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Det er ikke riktig, Persille. Jeg skulle for noen år tilbake på et rehabiliteringsopphold, hvor jeg ikke fikk plass før etter de opprinnelige 52 ukene. Siden jeg hadde ferie til gode, gikk dette fint og gikk ferietiden uten sykmelding, og "sparte" på den måte sykmelding nok til å bruke den på oppholdet. Det er selvfølgelig riktig at man ikke kan "ta ferie fra å være syk", men ferien er noe man har opptjent seg rettigheter til tidligere, slik at man kan "legge det til" den opprinnelige sykmeldingen. Ja, men man får ikke penger i den perioden. Jeg skrev det dårlig, ser det - men poenget mitt var at det ikke har noe å si økonomisk, for det så ut som om det var hovedproblemet til trådstarter - at h*n ikke ville over til 60% lønn. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ja, men man får ikke penger i den perioden. Jeg skrev det dårlig, ser det - men poenget mitt var at det ikke har noe å si økonomisk, for det så ut som om det var hovedproblemet til trådstarter - at h*n ikke ville over til 60% lønn. Man får ikke sykepenger for perioden nei, men ellers kommer det an på lønnssystemet til arbeidsgiver om man får penger for perioden eller ikke.... 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Man får ikke sykepenger for perioden nei, men ellers kommer det an på lønnssystemet til arbeidsgiver om man får penger for perioden eller ikke.... Gjør det? Er det ikke sånn at man får feriepenger om man har krav på det (fra året før) eller ingenting da? 0 Siter
Atene Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ja, men man får ikke penger i den perioden. Jeg skrev det dårlig, ser det - men poenget mitt var at det ikke har noe å si økonomisk, for det så ut som om det var hovedproblemet til trådstarter - at h*n ikke ville over til 60% lønn. Ja, men hvis trådstarter meldte fra om to ukers ferie, har vel nav allerede trukket for den ferien, og da blir det tap hvis ikke 52-ukersperioden forlenges tilsvarende. 0 Siter
Gjest har erfaring Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Du har krav på ferie utenom de 52 ukene. Dvs. du har antakeligvis krav på 5 ukers ferie og har da 3 uker til gode 24. desember. Hvilket innebærer at du har full lønn til midten av januar:) Etter den perioden må du over på attføring/rehabilitering/uføretrygd hvis du ikke er i stand til å jobbe. Da får du ca. 66% av inntekten den siste tida, akkurat som alderspensjonister. 0 Siter
Gjest har erfaring Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Gjør det? Er det ikke sånn at man får feriepenger om man har krav på det (fra året før) eller ingenting da? Ferie har man krav på uansett feriepenger. Nav utbetaler sykepenger, men ikke i ferien. Hvis man har jobbet full tid året før, får man som regel feriepenger til våren. Noen ganger når ansettelsen har vært kort/midlertidig utbetales feriepenger umiddelbart. 0 Siter
Gjest har erfaring Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 For det første: Jeg er helt enig, det er så på trynet å måtte gå ned i inntekt når man har vært sykemeldt ett år. Jeg forstår bare ikke logikken i det, man har da ikke fått _mindre_ utgifter i løpet av et sykemeldingsår?! I forhold til spørsmålet ditt: Ja, sykepengeperioden forskyves tilsvarende det du har tatt ut i ferie. Det er gode rettigheter i Norge å få full lønn i et år og siden 66% videre. Det er ytterst få land som har slikt for alle. Hvor mye utgifter du har teller ikke når du får lønn, sykepenger etc. Jeg har utgifter i forhold til hva jeg tjener, ikke lønn i forhold til utgifter. Slik er det bare. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ja, men hvis trådstarter meldte fra om to ukers ferie, har vel nav allerede trukket for den ferien, og da blir det tap hvis ikke 52-ukersperioden forlenges tilsvarende. Ja, det er klart. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ferie har man krav på uansett feriepenger. Nav utbetaler sykepenger, men ikke i ferien. Hvis man har jobbet full tid året før, får man som regel feriepenger til våren. Noen ganger når ansettelsen har vært kort/midlertidig utbetales feriepenger umiddelbart. Ja, det vet jeg. Men da avhenger det ikke av lønnssystemet til arb.giver - da er det likt for alle. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Du har krav på ferie utenom de 52 ukene. Dvs. du har antakeligvis krav på 5 ukers ferie og har da 3 uker til gode 24. desember. Hvilket innebærer at du har full lønn til midten av januar:) Etter den perioden må du over på attføring/rehabilitering/uføretrygd hvis du ikke er i stand til å jobbe. Da får du ca. 66% av inntekten den siste tida, akkurat som alderspensjonister. Du får ikke lønn når du tar ut ferie. NAV trekker i utbetalingen når du tar ferie, og sev om du har ferie tilgode får du ikke lønn verken fra NAV eller arbeidsgiver dersom du allerede har fått feriepengene. Man trekkes i lønn når man tar ferie, og får feriepenger i stedet. De aller fleste får feriepenger i stedet for lønn i juni - om du var syk i juni, og har fått feriepenger, så trekkes lønnen når du tar ut ferien i stedet. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Gjør det? Er det ikke sånn at man får feriepenger om man har krav på det (fra året før) eller ingenting da? Nei, det kommer som sagt an på... Der jeg jobbet, hadde vi fast årslønn som var delt ut på 11 måneder (12. måneden - juni - fikk vi feriepenger). Det betyr at så lenge jeg var friskmeldt (selv om jeg tok ut ferie) fikk jeg full lønn fra arbeidsgiver. På samme måte som at jeg fikk lønn i juli-måned selv om jeg da hadde ferie... 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Du får ikke lønn når du tar ut ferie. NAV trekker i utbetalingen når du tar ferie, og sev om du har ferie tilgode får du ikke lønn verken fra NAV eller arbeidsgiver dersom du allerede har fått feriepengene. Man trekkes i lønn når man tar ferie, og får feriepenger i stedet. De aller fleste får feriepenger i stedet for lønn i juni - om du var syk i juni, og har fått feriepenger, så trekkes lønnen når du tar ut ferien i stedet. Du må huske på at det er forskjellig praksis vedrørende lønn per år når du svarer. Mange har ikke lønn når de tar ut ferie, mens andre igjen har det ref det jeg skrev i mitt forrige svar til deg. Men det blir på samme måte feil å kategorisk hevde at man får full lønn mens man tar ut ferie, nettopp fordi vedkommende som startet tråden, kan jobbe på en plass hvor det ikke utbetales lønn under ferie. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ja, det vet jeg. Men da avhenger det ikke av lønnssystemet til arb.giver - da er det likt for alle. Det er riktig at feriepengeutbetaling ikke avhenger av lønnssystemet til arbeidsgiver, det er "likt for alle" - men jeg snakker om lønnsutbetalinger ref. mine andre innlegg... 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nei, det kommer som sagt an på... Der jeg jobbet, hadde vi fast årslønn som var delt ut på 11 måneder (12. måneden - juni - fikk vi feriepenger). Det betyr at så lenge jeg var friskmeldt (selv om jeg tok ut ferie) fikk jeg full lønn fra arbeidsgiver. På samme måte som at jeg fikk lønn i juli-måned selv om jeg da hadde ferie... Ja, men det innebærer jo at du ikke fikk lønn i juni (når du fikk feriepenger) - og dermed hadde jobbet deg opp fire uker du kunne ta ut senere. Når du ikke har jobbet deg opp disse fire ukene (fordi du har vært sykemeldt), så kan du heller ikke ta dem ut med lønn. Ila et år så har du fem uker uten lønn og 47 uker med lønn. Hvordan du fordeler de ukene, eller når pengene utbetales er irrelevant. Men; for å kompensere - så får du feriepenger fra i fjor de fem ukene du ikke har lønn. De får du altså uansett. Om du da er sykemeldt i 47 uker, og har ferie i fem uker - så dekker fjorårets feriepenger de fem ukene. Om du er sykemeldt i 50 uker, så får du sykepenger i 50 uker - og fortsatt fulle feriepenger. Da har du mao fått et overskudd på tre uker. Når du da velger å ta ut de tre ukene på et senere tidspunkt, så har du allerede fått de pengene - og får dem ikke på nytt. Mao har det ingenting med lønnssystemet å gjøre når man er sykemeldt over så lang tid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.