Gjest Nonotnow Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Vi har en lokal outsider her hvor vi bor som har begynt å vanke på de samme utestedene som oss. Vi antar han er autist eller ihvertfall har en eller annen form for psykisk lidelse. Har er stort sett alene og foretrekker det. Han ønsker ikke kontakt med folk og sier nesten ingeting, men pleier allikevel å sette seg ned ved tilfeldige bord og bare stirre på folk med et intenst blikk. Dette gjør selvfølgelig at mange føler seg brydd og velger derfor å forlate bordet eller stedet. Dette fører igjen til at utestedet mistet kunder og de vurderer derfor å utestenge vedkommede fra stedet. Dette har selvfølgelig ført til full debatt. Jeg klarer ikke selv å bli enig med meg selv om hva jeg synes er riktig her. Har har jo all sin rett til å være annerledes og allikevel vanke på de samme stedene som oss "normale". Samtidig må det jo tas hensyn til at vi føler oss støtt av hans asosiale væremåte og vi må jo kunne få lov å kreve at folk må kunne tilpasse seg de normer og regler i det miljøet de ønsker å være en del av? Hva mener dere dolere? Er det "lov" å støte ut vedkommende her dersom han ikke følger de sosiale spillereglene? Eller er det rett og slett ren mobbing av et voksent medmennesket? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg bodde en periode på et lite sted hvor det var en sånn "outsider" som oppførte seg nøyaktig som du skisserer. Han satte seg ved et tilfeldig bord, sa ingenting, men satt og hørte på samtalene. Alle visste hvem han var og ingen gjorde seg noe av det. Han skadet jo ingen og lagde ikke bråk, så folk lot ham bare sitte der. Og dersom noen utenforstående prøvde å være kjipe med ham, passet de faste gjestene på. Jeg er til en viss grad enig i at folk bør oppføre seg slik at de ikke støter andre gjester, men jeg mener også at så lenge folk ikke skader noen eller direkte er til bry, bør man strekke seg et stykke for at de med litt ekstra utfordringer også skal få delta. 0 Siter
frosken Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Hvis han ikke gjør verre ting enn det du beskriver her, så kan jeg ikke se at han kan utestenges. Tror det også vil være lovstridig i forhold til den nye antidiskrimineringsloven i forhold til funksjonshemmede. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Om han ikke lager bråk, synes jeg det er styg gjort å støte han ut... Neste gang kan det være noen andre folk ikke liker, og hvor setter man da grensen? Hvor "normal" må man være for å slippe inn?... Kanskje han ikke liker å være så usosial likevel, at dette er et forsøk på å komme litt i kontakt med mennesker rundt seg? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Om han ikke lager bråk, synes jeg det er styg gjort å støte han ut... Neste gang kan det være noen andre folk ikke liker, og hvor setter man da grensen? Hvor "normal" må man være for å slippe inn?... Kanskje han ikke liker å være så usosial likevel, at dette er et forsøk på å komme litt i kontakt med mennesker rundt seg? Ville forresten foreslått for betjeningen å tilby mannen et eget lite fast bord, kanskje det ville fungert for alle parter? 0 Siter
adelie Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Folk må tåle at han stirrer, hvis det er hans væremåte. Dersom han har en funksjonshemning som består i denne væremåten, vil det vært hjerterått å prøve å nekte ham adgang, eller mobbe ham ut. Kanskje det ville hjelpe at folk visste hva som feilte ham, så ville de bli tryggere og ikke bry seg om han glante. De som ikke fikser det, kan jo ev. sitte med ryggen til. Med litt info, tror jeg det vil være lettere. Det tar bort usikkerheten. Han bråker jo ikke. Da hadde det vært annerledes. 0 Siter
Jølsen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg synes ikke det er mobbing. Hvis han åpentlyst er til plage for andre mennesker, er det vel ganske vanlig at folk unngår han. 0 Siter
Jølsen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Ville forresten foreslått for betjeningen å tilby mannen et eget lite fast bord, kanskje det ville fungert for alle parter? Det gjør de med meg! Sitter helt bakerst på et lite bord med fotskammel iført lodden bamsedress og mørke solbriller. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Det gjør de med meg! Sitter helt bakerst på et lite bord med fotskammel iført lodden bamsedress og mørke solbriller. *LOL* Lekkert! Da får jeg sette meg i andre enden iført min lekre regndress ;0) 0 Siter
Jølsen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 *LOL* Lekkert! Da får jeg sette meg i andre enden iført min lekre regndress ;0) Nåh, du kunne satt deg ved siden av meg, hadde det ikke vært for at jeg stinker fisk og helst vil ha kikkerten min for meg selv. Men du har kanskje din egen. VIP, drinks on me! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nåh, du kunne satt deg ved siden av meg, hadde det ikke vært for at jeg stinker fisk og helst vil ha kikkerten min for meg selv. Men du har kanskje din egen. VIP, drinks on me! Hihihi, du er ikke sann! Klart jeg har egen kikkert ;0) 0 Siter
Jølsen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Hihihi, du er ikke sann! Klart jeg har egen kikkert ;0) Well, problem solved! Hvis du binder kikkertsnora godt nok rundt regndressen din, kan den jo stå mot øynene uten at du trenger å holde den. Samtidig får den mer burkhastil. På den måten vinner alle, og du slipper å se folk i øynene dagen derpå! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Well, problem solved! Hvis du binder kikkertsnora godt nok rundt regndressen din, kan den jo stå mot øynene uten at du trenger å holde den. Samtidig får den mer burkhastil. På den måten vinner alle, og du slipper å se folk i øynene dagen derpå! *LOL* Da vet jeg hva jeg skal gå med neste gang på byen ;0) 0 Siter
Jølsen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 *LOL* Da vet jeg hva jeg skal gå med neste gang på byen ;0) Da blir du i allefall lett å kjenne igjen for de som vet det fra før. Hvis du ikke drar til Grønland i Oslo da, der ser størsteparten av alle kvinner slik ut, enten de skal handle eller (fyll ut selv). 0 Siter
Mista nikket Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Er det ingen som har fortalt ham at de synes det er ubehagelig med den stirringen? Ikke sikkert han har lært de sosiale, uutalte normene som vi omgir oss med. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 ''vi må jo kunne få lov å kreve at folk må kunne tilpasse seg de normer og regler i det miljøet de ønsker å være en del av?'' Om vedkommende er autist, så lykke til! :-D Det man kan forvente er vel at de med mest utrustning på dette planet skjønner at han neppe _kan_ innrette seg etter normene og reglene i miljøet rundt seg. Han er ikke vrang, han mangler evnen. Å se litt stort på en sm ham kan da ikke skade noen så lenge han ikke angriper noen og er til fare for seg selv eller andre. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 Da blir du i allefall lett å kjenne igjen for de som vet det fra før. Hvis du ikke drar til Grønland i Oslo da, der ser størsteparten av alle kvinner slik ut, enten de skal handle eller (fyll ut selv). *Knise* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.