Gå til innhold

norsk - engelsk; samboer?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Living together! Som Åsemor sier, så finnes det ikke ord for samboere på engelsk, fordi det er for nytt til at de har funnet ett ord for det.

Så "living together" er det eneste rette;)

Skrevet

Som de andre her sier, så finnes det ikke noe ord på engelsk som lar seg oversette direkte til samboer.

Når det skrives om samboere i avisene ser jeg at det blir mye brukt "common law wife/husband." Ellers brukes rett og slett bare partner, evnt girlfrien/boyfrend, fiance eller noe sånt.

Skrevet

Jeg bruker "partner", eller "significant other" evt. s/o. Det finnes et mer formelt uttrykk: domestic partner, men jeg ser ikke det brukt annet enn i oppslagsartikler eller lignende (kanskje fordi det gjerne brukes mest om homofilt/lesbisk samliv, selv om det dekker "alle grener"). Det er også et annet uttrykk; common-law husband/wife.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_Partnership

http://en.wikipedia.org/wiki/Common-law_marriage

Skrevet

Cohabitant, men det dekker kanskje ikke helt det du er ute etter.

Common law wife/husband er det som funker best dersom du skal forsøke å forklare myndighetene i andre land hva det dreier seg om.

Skrevet

Etter en viss periode: Common law wife/husband. Man sier ofte "partner", eventuelt live-in boyfriend/girlfriend.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...