Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Vi skal ha and til middag, og i oppskriften står det at man skal la de ligge i salt i minst 12 timer først (gjort), og så: ''Kokes møre i nøytral olje (eller andefett) i ca. 2 timer, til kjøttet slipper beinet.'' Hvordan gjør man det, da? (Sånn med teskje, altså) 0 Siter
tiliti Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Hm, den oppskriften hørtes merkelig ut. Jeg har brukt å tilberede den som kylling (omtrent). Google: http://www.google.com/search?hl=no&client=opera&rls=en&hs=Ns4&q=helstekt+and&btnG=S%C3%B8k&lr= 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Hm, den oppskriften hørtes merkelig ut. Jeg har brukt å tilberede den som kylling (omtrent). Google: http://www.google.com/search?hl=no&client=opera&rls=en&hs=Ns4&q=helstekt+and&btnG=S%C3%B8k&lr= Vel, gubben sitt valg... Sukk. Her er hele oppskrifta: ''Sprøstekt andelår "Confit" på kremet vårløk Ingredienser 6 andelår (250 g per stk) eller 12 kyllinglår 150 g havsalt 6 vårløk 400 g søtpotet (eller mandelpoteter) 3 dl kremfløte 150 g fevebønner (eller andre gode friske/fryste bønner) Slik gjør du Salt lårene i minst 12 timer. Kokes møre i nøytral olje (eller andefett) i ca. 2 timer, til kjøttet slipper beinet. OBS! Kortere tid for kylling! Lårene sprøstekes i ovn før servering. Vask og tørk vårløken. Kok kremfløten under omrøring til tykk konsistens. Skjær vårløk i tynne skiver, og fres dem med litt smør i en egen panne til de er møre. Bland vårløk og kremfløte til en stuing. Smak til. Søtpotetene skjæres i terninger og bakes møre i ovnen med olivenolje og salt/pepper. Rens bønnene og kok dem møre i lettsaltet vann. Surres litt i smør og smakes til før servering.'' Bare lurer på om jeg rett og slett skal helle olje i en kjele, til det dekker andebitene - og så skru på varmen? Hm... 0 Siter
tiliti Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Vel, gubben sitt valg... Sukk. Her er hele oppskrifta: ''Sprøstekt andelår "Confit" på kremet vårløk Ingredienser 6 andelår (250 g per stk) eller 12 kyllinglår 150 g havsalt 6 vårløk 400 g søtpotet (eller mandelpoteter) 3 dl kremfløte 150 g fevebønner (eller andre gode friske/fryste bønner) Slik gjør du Salt lårene i minst 12 timer. Kokes møre i nøytral olje (eller andefett) i ca. 2 timer, til kjøttet slipper beinet. OBS! Kortere tid for kylling! Lårene sprøstekes i ovn før servering. Vask og tørk vårløken. Kok kremfløten under omrøring til tykk konsistens. Skjær vårløk i tynne skiver, og fres dem med litt smør i en egen panne til de er møre. Bland vårløk og kremfløte til en stuing. Smak til. Søtpotetene skjæres i terninger og bakes møre i ovnen med olivenolje og salt/pepper. Rens bønnene og kok dem møre i lettsaltet vann. Surres litt i smør og smakes til før servering.'' Bare lurer på om jeg rett og slett skal helle olje i en kjele, til det dekker andebitene - og så skru på varmen? Hm... Ja det blir jo fritering, på et vis? Dumt de ikke nevnte hvilken temperatur oljen skulle ha. Bare pass på at det ikke blir for varmt - og ha et lokk i nærheten "just in case". Kanskje det hjelper å se på noen flere oppskrifter på "samme" retten? http://www.google.com/search?hl=no&client=opera&rls=en&hs=kKk&q=duck+confit&btnG=S%C3%B8k&lr= 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Ja det blir jo fritering, på et vis? Dumt de ikke nevnte hvilken temperatur oljen skulle ha. Bare pass på at det ikke blir for varmt - og ha et lokk i nærheten "just in case". Kanskje det hjelper å se på noen flere oppskrifter på "samme" retten? http://www.google.com/search?hl=no&client=opera&rls=en&hs=kKk&q=duck+confit&btnG=S%C3%B8k&lr= Endte opp med det jeg sa, ja, la alt i jerngryta, fylte på med frityrolje og skrudde på. Nå bobler det bittelitt, og masse fett flyter opp. Neste gang er det IKKE gubben som skal velge! 0 Siter
tiliti Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Endte opp med det jeg sa, ja, la alt i jerngryta, fylte på med frityrolje og skrudde på. Nå bobler det bittelitt, og masse fett flyter opp. Neste gang er det IKKE gubben som skal velge! Flere århundrer gammel fransk tradisjonell konserveringsmetode - vel siden de enda ikke har sluttet å bruke den må det jo være NOE bra med den ;-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Flere århundrer gammel fransk tradisjonell konserveringsmetode - vel siden de enda ikke har sluttet å bruke den må det jo være NOE bra med den ;-) He-he, du sier noe! :-) Er nå spent på hvordan dette blir, jeg da, sist vi hadde and smakte det i grunnen bare py. 0 Siter
annegunn Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Du skal gjøre som du tydeligvis har gjort, legge lårene i en gryte, dekke med fett og la det småputre lenge. Confit de canard er forøvrig noe av det beste jeg vet, fåes kjøpt ferdig kokt og hermetisert i Frankrike og feks på Jacobs i Oslo - vi har også laget det selv flere ganger. Det blir mye fett når du koker and sånn, tar du vare på noe i et glass med lokk i kjøleskapet har du til neste gang du skal koke gakkgakk :-) 0 Siter
annegunn Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Flere århundrer gammel fransk tradisjonell konserveringsmetode - vel siden de enda ikke har sluttet å bruke den må det jo være NOE bra med den ;-) Ja - det blir fantastisk godt! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Du skal gjøre som du tydeligvis har gjort, legge lårene i en gryte, dekke med fett og la det småputre lenge. Confit de canard er forøvrig noe av det beste jeg vet, fåes kjøpt ferdig kokt og hermetisert i Frankrike og feks på Jacobs i Oslo - vi har også laget det selv flere ganger. Det blir mye fett når du koker and sånn, tar du vare på noe i et glass med lokk i kjøleskapet har du til neste gang du skal koke gakkgakk :-) Det ble utrolig godt, altså, men jeg skjønte jo at det ble en fet middag, så jeg spiste ikke særlig mye (jeg er liksom litt i Grete Roede-land enda, trenger den fokusen). Men en annen ting: Det ble veldig salt, for i oppskriften sto det ingenting om det skulle skylles av alt saltet den hadde ligget i over natta. Så vi skylte ikke, og det ble i grunnen for salt. Har lært, da, til en eventuell neste gang! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Er middagen fortært? Oppdatering? ) Middag er spist, det var faktisk utrolig godt! Men fett - og salt. Gakk-gakken skulle ligge i salt over natta, og siden oppskriften ikke sa noe om hvorvidt man skulle skylle av saltet eller ei, så gjorde vi det ikke. Og det skulle vi nok gjort. Nydelig tilbehør, da, vi kokte gulrot og lagde hasselbakte poteter i tillegg til den fløtegreia. Mmmmm! 0 Siter
annegunn Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Det ble utrolig godt, altså, men jeg skjønte jo at det ble en fet middag, så jeg spiste ikke særlig mye (jeg er liksom litt i Grete Roede-land enda, trenger den fokusen). Men en annen ting: Det ble veldig salt, for i oppskriften sto det ingenting om det skulle skylles av alt saltet den hadde ligget i over natta. Så vi skylte ikke, og det ble i grunnen for salt. Har lært, da, til en eventuell neste gang! Ja, det er mye fett, gakkgakklår er ikke akkurat magert i utgangspunktet heller - men om du steker/griller lårene i ovenen etterpå renner mye fettet av, så det blir ikke så ille. Og (g)akk så godt :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Ja, det er mye fett, gakkgakklår er ikke akkurat magert i utgangspunktet heller - men om du steker/griller lårene i ovenen etterpå renner mye fettet av, så det blir ikke så ille. Og (g)akk så godt :-) Jepp, vi stekte i ovnen til slutt, 15 minutter sammen med potetene. Men slankemat blir det liksom aldri, tror jeg. He-he. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.