Gå til innhold

Nytt lydsystem til stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har det gode gamle stereoanlegget tatt kvelden. Antar at en 2-årings lek med det ikke passet et gammelt anlegg ;)

Nå ønsker vi oss noe nytt og litt mer moderne.

Noen anbefaler oss å kjøpe ipod og Apple TV + masse andre kuule greier så vi kan høre på musikk, se filmer, bilder osv via TV'n.

Er dette bra?

Er det andre ting som er lurt?

Ønsker og krav vi har er:

Jeg vil høre på CD'ene mine. De kan gjerne lastes opp på et annet medium, men jeg vil høre dem.

Vi vil også ha noe som vi kan laste opp filmer på og kunne se på TV'n. (Forholdsvis ny plasma-TV)

Så hvis det er noen som har lyst til komme med tips, råd og erfaringer - så vær så god :)

Skrevet

Det selges så mye stæsj at det er til å bli gal av.

Jeg har endt opp med å ha et eget opplegg for cd'ene. Musikk-cd'er spilles inn i to kanaler og det er kun skikkelig to-kanals stereo som gjelder, evnt. supplert med en subwoofer hvis man vil ha denslags trøkk.

Et skikkelig stereoanlegg er helt nødvendig hvis man er glad i musikk og stiller store krav til avspillingskvalitet. Ulempen er at man fort må opp i 15-20.000 minst for å få noe skikkelig.

Så kan man ha annet dilldall med syv-kanals surround til blu-rayen og tv'en, spillmaskinene og slikt.

Men man kan selvsagt kjøre cd'ene inn på et slikt surroundsystem også, det kommer helt an på kravene man stiller.

Skrevet

Det selges så mye stæsj at det er til å bli gal av.

Jeg har endt opp med å ha et eget opplegg for cd'ene. Musikk-cd'er spilles inn i to kanaler og det er kun skikkelig to-kanals stereo som gjelder, evnt. supplert med en subwoofer hvis man vil ha denslags trøkk.

Et skikkelig stereoanlegg er helt nødvendig hvis man er glad i musikk og stiller store krav til avspillingskvalitet. Ulempen er at man fort må opp i 15-20.000 minst for å få noe skikkelig.

Så kan man ha annet dilldall med syv-kanals surround til blu-rayen og tv'en, spillmaskinene og slikt.

Men man kan selvsagt kjøre cd'ene inn på et slikt surroundsystem også, det kommer helt an på kravene man stiller.

Nå er jeg jaggu glad det ikke var jeg som spurte, for dette skjønte jeg INGENTING av!

Tror jeg skal passe godt på mitt steinalderanlegg:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis du er villig til å ta jobben med å legge musikken på PC, så ville jeg gått for en iPod Classic på 80 eller 160 GB, alt etter hvor stor CD-samling du har. Så ville jeg kjøpt et eller annet dockingsystem til denne. Dette finnes i alle slags størrelser og fasonger. Selv har jeg en Tivoli iYiYi som jeg er strålende fornøyd med, men den er jo ikke noe anlegg akkurat. Men en iPod kan like gjerne kobles på en vanlig forsterker også, tror det finnes forsterkere med innebygd iPod docking.

Selv har jeg liggende over 1600 CD-er på en iPod Classic på 160 GB, og jeg har brukt i overkant av 70 giga til dette sånn at jeg har rikelig plass til mer musikk. Det fine er at musikken jeg gjennom årene har lastet ned eller fått i mp3-format ligger på samme enhet som resten av musikken min.

Det som i tillegg er greit med iPod er at du kan kjøpe musikk via iTunes store og legge det inn på iPoden. En ny CD der koster 80 kroner, eller 8 kroner pr sang om du bare vil ha noen sanger fra en CD. Genialt!

Så kan jeg jo til slutt nevne at du kan få bilstereo med iPod-docking, Så tar du med iPoden, og vips slipper du tenke på at du glemte akkurat _den_ CD-en hjemme når du drar på ferie.

Jepp, jeg er ikke i tvil. Det finnes to liv, et før og et etter iPod. Og mitt liv med iPod er ganske så ferskt, og jeg kommer nok aldri til å se meg tilbake, dette er ganske enkelt genialt.

Skrevet

Vi har Harman/Kardon forsterker og DVD-spiller. Høyttalere 5+1 basskasse fra Bose. Megabra :-)

Lyd er viktig!

Gjest ChiengMai
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1219083328' post='3936446]

Vi har Harman/Kardon forsterker og DVD-spiller. Høyttalere 5+1 basskasse fra Bose. Megabra :-)

Lyd er viktig!

''Lyd er viktig!''

Men lyd fra musikk-CD er langt fra optimalt på en 5.1 forsterker og DVD-spiller.

Gjest ChiengMai
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1219090348' post='3936532]

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=500185

Jepp, har lest den testen tidligere i dag. Men jeg står likevel inne for det jeg skriver. Det er ikke mange tester jeg har lest der en DVD-spiller kan hamle opp med en CD-spiller på avspilling av audio-CD.

Skrevet

Jepp, har lest den testen tidligere i dag. Men jeg står likevel inne for det jeg skriver. Det er ikke mange tester jeg har lest der en DVD-spiller kan hamle opp med en CD-spiller på avspilling av audio-CD.

Ikke mange, men noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...