Gå til innhold

Tyrkia. Er kylling og skalldyr tryggt?

Anbefalte innlegg

Vi skal til tyrkia, har fått med meg at man bør holde seg til godt stekt mat, ikke spise salat, bare drikke flaske-vann og droppe isbitene.

Jeg har hørt at man også skal være forsiktig med kylling, egg og skalldyr. stemmer dette, eller kan vi trygt spise det så lenge det er kokt/stekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31256-tyrkia-er-kylling-og-skalldyr-tryggt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Vanligvis går bakterier til grunne hvis maten er gjennomstekt eller kokt.

Personlig ville jeg nok likevel være varsom med de rettene du nevner da man ikke alltid er helt sikker på om varen er helt gjennomstekt.

Vennlig hilsen

• 1 år senere...
Gjest Sarina

Har vært mange ganger i Tyrkia og for det meste spist kylling hele ferien, aldri hatt problemer med det! Samme med kreps, har gått bra alle gangene! Har ikke hørt om noen av de andre i venneflokken som har hatt problemer med hverken kylling eller skalldyr!

De griller for det meste alt der og du ser fort at det er gjennomstekt! Hvis du skal ha grillet mat så heter det ISKENDER på tyrkisk, du ser det står iskender kebab, iskender køfte (kjempegode kjøttboller) Iskender tavuk (grillet kylling) på menyen!

Har alltid spist salat der også jeg da, uten problemer! De har noen nydelige tomater der, de smaker skikkelig godt og vanlige tomater der nede er det samme som bifftomater her, bare at det er mye bedre smak på de der nede! ;-)

Men det er nok riktig at man bør holde seg unna isbiter!;-)

Maten i Tyrkia er noe av det beste jeg har vært i nærheten av! Kjempegod mat! Men er du ute etter sterk mat må du dra til india eller pakistan!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...