tusseline Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Hei, jeg driver og funderer på en ting om dagen... Jeg har nå vært samboer i trekvart år, og skal gifte meg i april neste år. Samboeren leier foreløpig hos meg, men det er meningen at han skal kjøpe seg inn - med 40-50%. Vi vet ikke akkurat når dette blir. Jeg har barn fra før, han har det ikke. Jeg har noe mer formue enn han. Vi har snakket om testamente, og at vi burde få dette på plass. Han har en jobb som kan betegnes som mer risikofylt enn andre jobber. Jeg vet at han kommer til å testamentere alt til meg. Spørsmålet er: hva skal jeg gjøre? Ja, jeg har jo barn fra før, som skal arve meg. Men er det riktig at han testamenterer alt til meg, og jeg ikke noe til han? Jeg er usikker på dette, og ville gjerne hørt andres meninger. 0 Siter
morsan Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Det er begrenset hvor mye du i det hele tatt kan testamentere til han ettersom du har barn. Uten testamente vil barna dine arve 3/4 av det du etterlater deg, mens ektefellen arver 1/4. Men du kan ikke testamentere bort mer enn 1/3 av arven etter deg, så det er bare en ekstra 1/12 det står om. NB: Med "det du etterlater deg" mener jeg det som, ved vanlig felleseie mellom ektefeller, er "din halvpart" av boet. Den andre halvparten vil ikke være arv etter deg, men din ektefelles andel av felleseieboet. Dersom du testamenterer 1/3 til han, vil han altså av hele felleseiet kunne sitte igjen med forst den halvparten som er hans, og dernest 1/3 av din halvpart, altså totalt 4/6 = 2/3 av det totale fellesboet. 0 Siter
Speak Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Så lenge det er særkullsbarn med i bilde bør du ta en tur til en advokat å skrive både samboeravtale og testament. Ting kan skje selv om det er rosenrødt i dag. Jeg var i samme situasjon som din kjæreste for mange år siden. Jeg valgte faktisk å testamentere mitt til min bror. Dette testamentet ble ugyldig da jeg fikk barn. Min bror var da "nærmere" på et vis, enn min nye samboer. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Når han er død, så er det jo det samme for ham, hvem som arver, og hvis han vil at du skal arve etter ham, så må det vel være greit for deg. Du har barn og de er dine livsarvinger, derfor kan du ikke testamentere alt du etterlater deg til ham. Jeg tror at du fritt kan disponere 1/3 av hva du etterlater deg over et visst beløp. Hilsen 0 Siter
Gjest Magna Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Det er begrenset hvor mye du i det hele tatt kan testamentere til han ettersom du har barn. Uten testamente vil barna dine arve 3/4 av det du etterlater deg, mens ektefellen arver 1/4. Men du kan ikke testamentere bort mer enn 1/3 av arven etter deg, så det er bare en ekstra 1/12 det står om. NB: Med "det du etterlater deg" mener jeg det som, ved vanlig felleseie mellom ektefeller, er "din halvpart" av boet. Den andre halvparten vil ikke være arv etter deg, men din ektefelles andel av felleseieboet. Dersom du testamenterer 1/3 til han, vil han altså av hele felleseiet kunne sitte igjen med forst den halvparten som er hans, og dernest 1/3 av din halvpart, altså totalt 4/6 = 2/3 av det totale fellesboet. Ta kontakt med en advokat og skriv ned det du mener er viktig. Det kan komme til nytte. 0 Siter
tusseline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Skrevet 21. august 2008 Når han er død, så er det jo det samme for ham, hvem som arver, og hvis han vil at du skal arve etter ham, så må det vel være greit for deg. Du har barn og de er dine livsarvinger, derfor kan du ikke testamentere alt du etterlater deg til ham. Jeg tror at du fritt kan disponere 1/3 av hva du etterlater deg over et visst beløp. Hilsen Ja, jeg vet at en del av arven er bundet til barn, men det var det resterende jeg lurte på. 0 Siter
tusseline Skrevet 25. august 2008 Forfatter Skrevet 25. august 2008 Så lenge det er særkullsbarn med i bilde bør du ta en tur til en advokat å skrive både samboeravtale og testament. Ting kan skje selv om det er rosenrødt i dag. Jeg var i samme situasjon som din kjæreste for mange år siden. Jeg valgte faktisk å testamentere mitt til min bror. Dette testamentet ble ugyldig da jeg fikk barn. Min bror var da "nærmere" på et vis, enn min nye samboer. Ja, vi har tenkt å gjøre det. Jeg må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre dette: om jeg skal testamentere min frie 1/3 del til samboeren. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.