Gå til innhold

Noen som kan islandsk her? "Melk"

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Åkkei da, jeg prøver bare å finne en unnskyldning for at jeg ikke har hørt (les: sett) den sangen før ;-)

*grubler på hvordan man sier "hei fara, fall tu ril tu ral tu ra" på tegnspråk*

Det tar en stund hvis det må staves på tegnspråk, og da blir melodien litt for fort. Eller må en være veldig rapp med hendene.

Hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk:) Men med tynn eller tykk -L- ?

Tynn l;)

Skrevet

Jeg ser da stadig at døve synger med på sangtekster, det ser så koselig ut, og jeg kjenner en som tolker sanger til tegnspråk.

Hilsen

Joda, jeg måtte bare ha en unnskyldning fordi jeg ikke kunne sangen ;-)

Skrevet

Det tar en stund hvis det må staves på tegnspråk, og da blir melodien litt for fort. Eller må en være veldig rapp med hendene.

Hilsen

Hehe - ser det for meg ;-)

Skrevet

Tynn l;)

Okei, takk :)

Jeg har sett på denne jenta at hun bruker mange lyder der tunga er litt ute (som i "the" på engelsk). Ellers er det ikke vanskelig å forstå hva hun sier egentlig. Kan det stemme?

hidi, the scorpion
Skrevet

Okei, takk :)

Jeg har sett på denne jenta at hun bruker mange lyder der tunga er litt ute (som i "the" på engelsk). Ellers er det ikke vanskelig å forstå hva hun sier egentlig. Kan det stemme?

Man kan kjapt lære seg det, men hvis de snakker raskt sammen, så mister man fort tråden. De har en litt rar d med strek, som uttales som th-lyden på engelsk ja...;)

Skrevet

Vi skriver mjølk på nynorsk, og noen sier mjlk (Hardanger). Jeg sier Mjelk.

Islandsk ligner på gammelnorsk. Tror ikke mjólk uttales akkurat som vårt mjølk, men nærmere mjålk (eller en mellomting mellom mellom ø og å).

Skrevet

Da jeg leste en eller annen serie av Margit Sandemo for ørten år siden, var det en karakter der som het Móri. Det skulle visst uttales 'måori'. Men om melk skrives med ó eller ò, og hvorvidt disse uttales forskjellig, se det aaaner jeg ikke. ;-)

Skrevet

Man kan kjapt lære seg det, men hvis de snakker raskt sammen, så mister man fort tråden. De har en litt rar d med strek, som uttales som th-lyden på engelsk ja...;)

Ok, omtrent som jeg trodde. Jeg ble så overraska over at jeg faktisk skjønte hva den lille jenta sa, men hun snakka om konkrete saker da ;)

Skrevet

Vi skriver mjølk på nynorsk, og noen sier mjlk (Hardanger). Jeg sier Mjelk.

Islandsk ligner på gammelnorsk. Tror ikke mjólk uttales akkurat som vårt mjølk, men nærmere mjålk (eller en mellomting mellom mellom ø og å).

Ok, takk :)

Farmor var fra søre sunnmøre og sa "mjelk" :)

Skrevet

Da jeg leste en eller annen serie av Margit Sandemo for ørten år siden, var det en karakter der som het Móri. Det skulle visst uttales 'måori'. Men om melk skrives med ó eller ò, og hvorvidt disse uttales forskjellig, se det aaaner jeg ikke. ;-)

Han fyren husker jeg også ;)

Har fått noen svar her, så saken er grei:)

Skrevet

Takk :-)

Ligna ikke så veldig på "New York" det, nei ;-)

Men hvordan uttaler man den O'en?

Jeg blander meg inn litt her!

Jeg tok faktisk et Linguaphonekurs i islandsk i tenårene :-)

Den ó-en uttales mer som en ou - slik som i det engelske ordet GO

Skrevet

Jeg blander meg inn litt her!

Jeg tok faktisk et Linguaphonekurs i islandsk i tenårene :-)

Den ó-en uttales mer som en ou - slik som i det engelske ordet GO

"Mjaolk" kanskje? ;)

AneM1365380603
Skrevet

"Mjaolk" kanskje? ;)

''"Mjaolk" kanskje? ;)''

Med litt fantasi begynner vi å nærme oss New York ;)

Skrevet

"Mjaolk" kanskje? ;)

Tja - eller kanskje mer "mjoulk", tror jeg.

I Fyresdal i Telemark sier de forresten: "mjåkk" til melk :-D

Skrevet

''"Mjaolk" kanskje? ;)''

Med litt fantasi begynner vi å nærme oss New York ;)

Hehe, ja, det oppdaga jeg etter å ha sagt ordet noen ganger, så jeg tror nok snuppa ikke tok så innmari feil allikevel ;-)

Hun uttalte det sånn: "Nijååårk" :))

Skrevet

Tja - eller kanskje mer "mjoulk", tror jeg.

I Fyresdal i Telemark sier de forresten: "mjåkk" til melk :-D

Huff da, mjåkk høres ikke like godt ut som melk ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...