Gå til innhold

tannpleier og lønn


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som nettopp er ferdig utdannet tannpleier, altså ikke tannlege assistent men tannpleier (3 års utdannelse). Hun har akkurat fått jobb på en privat tannlegeklinikk. Hun fortalte idag at hun forventer å tjene mellom 500 000 - 600 000. Kan det virkelig stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror hun er litt for optimistisk.

Det er vel det jeg er litt redd for. Hun er på jakt etter leilighet og sikter ganske høyt så jeg er litt redd hun kan gå på en smell. Hun skal til banken denne uken da så de vil vel isåfall si fra at hun er litt vel optimistisk ang lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Ja akkurat. Jeg synes nemlig det hørtes helt utrolig mye ut. Og atpåtil er hun helt nyutdannet.

Ja det er vel et fåtall, i beste fall, av nyutdannede som har 500.000-600.000 i begynnerlønn! :-) Selv tar jeg en 5-årig utdannelse, og har vel ca 300.000- 350.000 i begynnerlønn vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest milliondollarbaby

Ja akkurat. Jeg synes nemlig det hørtes helt utrolig mye ut. Og atpåtil er hun helt nyutdannet.

Hun skrøt vel bare, trodde kanskje du trodde tannpleier og tannlege var det samme :)

Tannleger derimot - om de har privat praksis tjener lett rundt millionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrøt vel bare, trodde kanskje du trodde tannpleier og tannlege var det samme :)

Tannleger derimot - om de har privat praksis tjener lett rundt millionen.

Jeg har følelsen av at hun trodde det, og ikk ebare skrøt. Hun vet at jeg vet at tannleger og tannpleier ikke er det samme. Hun fortalte at tannlegeassistent er på en måte lavest på rangstigen, så er det tannpleier og så er det tannlege. Derav mente hun at en tannpleiers lønn lå mellom en tannlegeassistent og en tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke helt urealistisk ifølge hennes regnestykke.

Hun sa at hun hadde ca 190 pasienter i mnd. Hun jobber på provisjon og får 36% av inntektene. En pasient legger igjen i snitt 690Kr. Ergo blit det 690 * 190 = 131 100Kr

36% av det er 47 196Kr.

I året blir det ca 566 000Kr.

Men jeg lurer på om hun kan ha misforstått og egentlig får 36% av fortjenesten og ikke av inntektene? Isåfall blir regnestykke litt annerledels og hun ender på en lønn som virker mer normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke helt urealistisk ifølge hennes regnestykke.

Hun sa at hun hadde ca 190 pasienter i mnd. Hun jobber på provisjon og får 36% av inntektene. En pasient legger igjen i snitt 690Kr. Ergo blit det 690 * 190 = 131 100Kr

36% av det er 47 196Kr.

I året blir det ca 566 000Kr.

Men jeg lurer på om hun kan ha misforstått og egentlig får 36% av fortjenesten og ikke av inntektene? Isåfall blir regnestykke litt annerledels og hun ender på en lønn som virker mer normal.

Ja, 36% av fortjeneste og 36% av inntekter er jo to ganske forskjellige regnestykker! Jeg har også fått 40% av fortjenesten i en av jobbene mine, men det er jo et langt stykke derfra til 40% av alle pengene man "drar inn" for bedriften! At hun får 36% av fortjenesten er jo ikke urealistisk, men 36% av inntekten synes jeg høres "lite lukrativt ut" for bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller midtimellom

Jeg har følelsen av at hun trodde det, og ikk ebare skrøt. Hun vet at jeg vet at tannleger og tannpleier ikke er det samme. Hun fortalte at tannlegeassistent er på en måte lavest på rangstigen, så er det tannpleier og så er det tannlege. Derav mente hun at en tannpleiers lønn lå mellom en tannlegeassistent og en tannlege.

Og det gjør den jo, men hvor i mellom er jo en annen sak. Mange som hadde villet bli tannpleier med en slik begynnerlønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overtid da?

Jeg har følelsen av at hun trodde det, og ikk ebare skrøt. Hun vet at jeg vet at tannleger og tannpleier ikke er det samme. Hun fortalte at tannlegeassistent er på en måte lavest på rangstigen, så er det tannpleier og så er det tannlege. Derav mente hun at en tannpleiers lønn lå mellom en tannlegeassistent og en tannlege.

Jaja hun får jobbe masse overtid da, så kanskje hun når sin lønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vernepleier og tjener 343.000 kr i grunnlønn med topp ansiennitet. Dette er med 3-års høgskoleutdanning, så tror ikke en tannpleier tjener særlig mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke helt urealistisk ifølge hennes regnestykke.

Hun sa at hun hadde ca 190 pasienter i mnd. Hun jobber på provisjon og får 36% av inntektene. En pasient legger igjen i snitt 690Kr. Ergo blit det 690 * 190 = 131 100Kr

36% av det er 47 196Kr.

I året blir det ca 566 000Kr.

Men jeg lurer på om hun kan ha misforstått og egentlig får 36% av fortjenesten og ikke av inntektene? Isåfall blir regnestykke litt annerledels og hun ender på en lønn som virker mer normal.

Hun får GARANTERT ikke 36% av det som står på kvitteringen, da vil jo ikke bedriften tjene penger. Jeg regner med de har et snitt på 1500 kroner i timen i inntekt, det skal dekke husleie, lønn til tannlegen, damen i resepsjonen, utstyr, vaskehjelp, tannpleier, maskiner osv - om hun stikker av med over 500 av det - så vil hun jo tjene mer enn tannlegen.

Så det er nok 36% av dekningsbidraget - altså det tannlegen sitter igjen med etter at alt annet er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønse-Magda

Hun får GARANTERT ikke 36% av det som står på kvitteringen, da vil jo ikke bedriften tjene penger. Jeg regner med de har et snitt på 1500 kroner i timen i inntekt, det skal dekke husleie, lønn til tannlegen, damen i resepsjonen, utstyr, vaskehjelp, tannpleier, maskiner osv - om hun stikker av med over 500 av det - så vil hun jo tjene mer enn tannlegen.

Så det er nok 36% av dekningsbidraget - altså det tannlegen sitter igjen med etter at alt annet er betalt.

Og da kan du ganske sikkert halvere de 36-prosentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får GARANTERT ikke 36% av det som står på kvitteringen, da vil jo ikke bedriften tjene penger. Jeg regner med de har et snitt på 1500 kroner i timen i inntekt, det skal dekke husleie, lønn til tannlegen, damen i resepsjonen, utstyr, vaskehjelp, tannpleier, maskiner osv - om hun stikker av med over 500 av det - så vil hun jo tjene mer enn tannlegen.

Så det er nok 36% av dekningsbidraget - altså det tannlegen sitter igjen med etter at alt annet er betalt.

Nei jeg er helt enig med deg at det ikke kan stemme.

Huff nå har jeg litt vondt av henne, hun har nok bare hørt 36% hun, og regnet utifra inntektene. Så nå går hun rundt og tror hun skal tjene mellom 500k-600k..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er helt enig med deg at det ikke kan stemme.

Huff nå har jeg litt vondt av henne, hun har nok bare hørt 36% hun, og regnet utifra inntektene. Så nå går hun rundt og tror hun skal tjene mellom 500k-600k..

Hmm... Bare en ting som slo meg: jeg går ut fra at man må være ganske oppegående for å bli tannpleier - forholdsvis smart og få gode karakterer etc.

Jeg får det liksom ikke til å rime at en som har utdannet seg til tannpleier kan ha en så urealistisk oppfatning om hva slags lønn hun kommer til å få? Jeg ser for meg at de fleste som utdanner seg til et spesifikt yrke, sjekker på forhånd hva slags lønn en kan forvente å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jobber du på provisjonsbasis er det beregnet at bruttoinntekten og ikke av fortjenesten til bedriften. Det er sikkert 36% av det beløpet, som hun tjener inn til klinikken.

Tannleger tjener mellom 1 og 1 og en halv million i året, jeg har sjekket skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Hun får GARANTERT ikke 36% av det som står på kvitteringen, da vil jo ikke bedriften tjene penger. Jeg regner med de har et snitt på 1500 kroner i timen i inntekt, det skal dekke husleie, lønn til tannlegen, damen i resepsjonen, utstyr, vaskehjelp, tannpleier, maskiner osv - om hun stikker av med over 500 av det - så vil hun jo tjene mer enn tannlegen.

Så det er nok 36% av dekningsbidraget - altså det tannlegen sitter igjen med etter at alt annet er betalt.

Jobber du på provisjonsbasis er det beregnet at bruttoinntekten og ikke av fortjenesten til bedriften. Det er sikkert 36% av det beløpet, som hun tjener inn til klinikken.

Tannleger tjener mellom 1 og 1 og en halv million i året, jeg har sjekket skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...