Gå til innhold

Hvorfor?

hidi, the scorpion

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

kalles oster fra sauemelk for geitost? Og er fetaost fra Hellas lagd av sauemelk...?

*Ost av sauemelk får en svært god kvalitet, og blant kjente oster kan nevnes Roquefort fra Frankrike(bl.annet av Lacaunerasen), Pecorino fra Italia, Manchego fra Spania, og Ftaost fra Grekenland. Nei, ost av sauemelk er såvisst ikke noe nytt. Men i Norge er det det. Ikke på 150 år har man prøvd laget ost her hjemme, og da til eget bruk.''

Hentet fra http://www.osteriet.no/newsdet59.htm

Skrevet

Det kalles brunost. Geitost er lagd på geitemelk. Brunost på kumelk.

Skrevet

For noe tøys. Alle oster, brune, hvite, kan lages av alle typer melk, ku, geit, sau, bøffel etc.

Gjest mandolina
Skrevet

Man kan få hvite oster, som er laget på geitemelk.

Hilsen

Skrevet

Man kan få hvite oster, som er laget på geitemelk.

Hilsen

Selvsagt. Brunost lages av mysen. I egentlig forstand er det ikke ost. Men vi i Norge kaller det ost liekvel, selv om "ostestoffet" er silt fra. Men dette vet du sikkert.

Skrevet

Neida:-)

Brunost = en ost som er brun, og som er laget av myse.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=brunost&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

Fløtemysost er laget kun på kumelk:

http://www.tine.no/page?id=26&key=5938&cat=607

Gudbrandsdalsost er laget på en blanding av kumelk og geitemelk (jeg har forresten hørt enkelte på Østlandet feilaktig omtale dette som "geitost"! *S*)

http://www.tine.no/page?id=26&key=5940&cat=607

Og så har man ekte geitost:

http://www.tine.no/page?id=26&key=5935&cat=607

Skrevet

Hvorfor kalles saueost for geitost??? Gjør man det, da? Vet ikke helt om jeg skjønner hva du egentlig spør etter.

Men jeg fant dette om fetaost:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fetaost

"En traditionell fetaost är tillverkad av får- eller getmjölk. Många sorter, särskilt i svenska butiker, är dock gjorda på komjölk. Fetaost är lite syrlig och ganska salt i smaken, och används både i sallader, pajer, etc., och till bröd. Fetaost av komjölk är mer neutral i smaken, men har ändå en fin sälta, medan ost tillverkat av får- eller getmjölk är lite syrligare och spetsigare i smaken."

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor kalles saueost for geitost??? Gjør man det, da? Vet ikke helt om jeg skjønner hva du egentlig spør etter.

Men jeg fant dette om fetaost:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fetaost

"En traditionell fetaost är tillverkad av får- eller getmjölk. Många sorter, särskilt i svenska butiker, är dock gjorda på komjölk. Fetaost är lite syrlig och ganska salt i smaken, och används både i sallader, pajer, etc., och till bröd. Fetaost av komjölk är mer neutral i smaken, men har ändå en fin sälta, medan ost tillverkat av får- eller getmjölk är lite syrligare och spetsigare i smaken."

Jeg satt i dag og så på TV, og de snakket om geitost, og viste oss sauer. Ble forvirret, og begynte å lure på om sauemelk kunne brukes til noe, søkte på nettet og fant bl.a. den siden jeg henviser til. Der står det mye om geitost, men omtaler de også ost laget av sauemelk for geitost? Har på butikken aldri sett saueost, likssom...?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ikke riktig, men er heller ikke svar på spørsmålet mitt, går saueost under betegnelsen geitost...?

Skrevet

Jeg satt i dag og så på TV, og de snakket om geitost, og viste oss sauer. Ble forvirret, og begynte å lure på om sauemelk kunne brukes til noe, søkte på nettet og fant bl.a. den siden jeg henviser til. Der står det mye om geitost, men omtaler de også ost laget av sauemelk for geitost? Har på butikken aldri sett saueost, likssom...?

Det kan jo hende at disse folkene på TV omtalte det som geitemelk, men det kan da umulig være en korrekt betegnelse. Sau er sau og geit er geit. Man kunne eventuelt kalle det for småfe-ost, da! ;-)

Men jeg ville ikke tatt for god fisk at ymse folk på tv eller andre steder bruker betegnelsen riktig.

Som jeg nevnte i svar til adelie nedenfor, så har jeg erfart at folk på Østlandet (nærmere bestemt ymse kolleger) omtale brunos som "geitost" - bare fordi den er brun.

Jeg derimot er vant til å omtale fløtemysost og gudbrandsdalsost som brunost, mens de gangene vi spiste geitost, kalte vi det for geitost. Den er veldig mye mørkere enn de to andre typene.

Forresten så var det da som oftest hjemmelaget geitost som vi fikk fra en tante! :-) Namm! Den fra Tine når den ikke opp åpå leggen engang...;-)

Skrevet

Det er ikke riktig, men er heller ikke svar på spørsmålet mitt, går saueost under betegnelsen geitost...?

Nei, saueost går selvsagt ikke inn under betegnelsen geitost. Hvor har du det fra? Fetaost kan lages av ulike melkesorter. Er det derfor du er forvirret?

Skrevet

''de snakket om geitost, og viste oss sauer''

Kanskje de var artsforvirrede? ;-) Eller de ikke hadde klipp av geiter i klipparkivet? ;-)

Apropos artsforvirrede: Jeg så forleden på et sånn "animal rescue"-program på Discovery, der dyrepolitiet rykket ut for å hente ut to pudler som var forlatt inne i et hus.

Men det var ikke pudler, da, men Bichon Frisé! ;-)

Så selv dyreeksperter kan ta feil *he he*

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, det kan du spørre om, for prøv å ta en titt på disse sidene

http://www.osteriet.no/newsdet59.htm

Her omtales det at de lager ost av sauemelk og på sidene over deres produkter så omtales ostene som geitost.

http://www.osteriet.no/subdet58.htm

Ikke rart at folk blir forvirret.

Hilsen

Skrevet

Det kan jo hende at disse folkene på TV omtalte det som geitemelk, men det kan da umulig være en korrekt betegnelse. Sau er sau og geit er geit. Man kunne eventuelt kalle det for småfe-ost, da! ;-)

Men jeg ville ikke tatt for god fisk at ymse folk på tv eller andre steder bruker betegnelsen riktig.

Som jeg nevnte i svar til adelie nedenfor, så har jeg erfart at folk på Østlandet (nærmere bestemt ymse kolleger) omtale brunos som "geitost" - bare fordi den er brun.

Jeg derimot er vant til å omtale fløtemysost og gudbrandsdalsost som brunost, mens de gangene vi spiste geitost, kalte vi det for geitost. Den er veldig mye mørkere enn de to andre typene.

Forresten så var det da som oftest hjemmelaget geitost som vi fikk fra en tante! :-) Namm! Den fra Tine når den ikke opp åpå leggen engang...;-)

Jeg opplever også stadig vekk at folk omtaler vanlig brunost som geitost, selv om det ikke er et grann geit i den.

Skrevet

Jeg opplever også stadig vekk at folk omtaler vanlig brunost som geitost, selv om det ikke er et grann geit i den.

Men mange omtaler Gudbrandsdalsost som "vanlig brunost". Og der er det geit (og ku).

Skrevet

I Gudbrandsdalsosten er det både kumelk og geitemelk, så det er kanskje den de tenker på?

Skrevet

Men mange omtaler Gudbrandsdalsost som "vanlig brunost". Og der er det geit (og ku).

Jeg er balnt dem som ville omtalt Gudb.osten som "vanlig brunost" eller bare "brunost". Fløtemysost er "brunost" men ikke "vanlig brunost";-)

en periode hadde jeg dilla på Innherredsost - da kalte jeg den for nettopp det:-)

Skrevet

''de snakket om geitost, og viste oss sauer''

Kanskje de var artsforvirrede? ;-) Eller de ikke hadde klipp av geiter i klipparkivet? ;-)

Apropos artsforvirrede: Jeg så forleden på et sånn "animal rescue"-program på Discovery, der dyrepolitiet rykket ut for å hente ut to pudler som var forlatt inne i et hus.

Men det var ikke pudler, da, men Bichon Frisé! ;-)

Så selv dyreeksperter kan ta feil *he he*

bichon frise er en forfinet puddel, vet du ikke det ;P

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg så på BBCfood og en kokk ville ha goatcheese fra en spesiell plass i England, men det var bare sauer på det stedet! Dessuten har jeg aldri hørt om saueost, har du? Småfe-ost, he, he ;))

Skrevet

Jeg er balnt dem som ville omtalt Gudb.osten som "vanlig brunost" eller bare "brunost". Fløtemysost er "brunost" men ikke "vanlig brunost";-)

en periode hadde jeg dilla på Innherredsost - da kalte jeg den for nettopp det:-)

og det er ikke alle som vet forskjellen på gulost og hvitost heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...