Gå til innhold

tann belegg


Gjest Zetto

Anbefalte innlegg

hei , jeg startet med et belegg på den miderste tanna øverst. Jeg hadde mistet en liten prikk av tanna som nå er synlig svart prikk . T legen sa at jeg sko ver obs på å pusse og videre og videre.Han sa også at det kunne ver muligg med bleiking noe jeg ikke hadde penger akkurat da. . etter 1 år så er belleget gått over til 4 tenner til . og den første tanna ser helt ekkel ut .belegget ligger mot tannkjøtet men ser ut som det går nedover. Jeg pusser tenne 2 ganger til dagen og prøver å tygge tyggi etter middag. Jeg snuser men er i ferd med å slutte pga eget ønske . jeg driver med slanking og bygging av kroppen så da inntar jeg mye protein drikker som jeg har hørt kan ver skadelig . hva mener dere jeg bør gjøre .T legen gidde meg ikke det svaret jeg håpte på om belegg da jeg spurte han får et år siden.? Blir det bedre av å kutte snus/proteiner ? fins det tannkrem,metoder, bedre tannkoster ? Bleiking ? eller hva bør jeg gjør før det vokser på tunga ? :D Håper på et godt og ikke for dyrt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei!

Er det et belegg det er mulig å skrape av ,så er det plakk eller tannsten.Går det ikke an å fjerne ,så er det en misfarging eller "tatovering" av tannen din mye pga snusbruk.Dette kan blekes bort eller slipes bort med pimpesten.Er det en fysisk grop på tannen(prikken?) ,kan det være karies(hull) og må bores bort. Du kan ha fått hull av treningsdrikker,oså proteindrikker, da de er enormt hullfremkallende særilg de med karbohydrater.

et siste alternativ er at du kan ha fått syreskader på fortennene. Da slites emaljen istykker og det gule tannbenet som er under kommer fram. Det er mer porøst og tiltrekker seg farge fra snus,rødvin,mørke drikker/mat i større grad. Tannbenet kan ikke blekes,men må dekkes av hvit plastfylling eller porselen.

Slutt med snus eller putt den annet sted i munnen.

Bruk fluor(styrker emaljen din)

Ikke småspis,selv sunne ting.

Bruk sugerør hvis du må drkkr proteindrikk,og alt ned på en gang!

M.V.H. tannlege Lilluian Hajdu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...