Gå til innhold

tannpuss og plakk


tuli1365380597

Anbefalte innlegg

tuli1365380597

Har lyst til å skrive om erfaringer etter 3 år med store problemer med tannkjøttet. Tannlege og spesialister har vært til hjelp, men har stått nokså uforstående til problemet mitt. Likevel er en god del avklart nå: Jeg har fått autoimmun sykdom mot plakk. Dvs.at immunsystemet mitt går til angrep på gommene straks det registrerer plakk ved tannkjøttet. Deilig, hva? Å måtte alltid ha plakkfrie tenner, i alle fall ved tannkjøttranden!

Jeg har lært å leve med det: Tannpuss 2 ganger om dagen, hver økt på 25-30 minutter. Den vanlige tannbørsten er kastet. Den er egentlig veldig oppskrytt. Den glipper nemlig over det lille rommet mot tannkjøttranden. Solo-børsten er tingen: Legg bustet helt opp til tannkjøttet og børst rett ned (oppe), rett opp (nede). Dette må gjøres for hver eneste tann, både på fram- og bakside. Mellomrommene mellom tennene må for all del ikke hoppes over med Solo-børsten, selv om selvsagt mellomroms-børster med riktig størrelse også må nyttes. Med noe børste-erfaring kjenner du godt med tungen om tennene er rene. Tanntråd er sikkert et veldig bra redskap, men jeg har aldri fått skikk på den pusseteknikken.

Masse arbeid, ja vel, men en god sideeffekt med det er at "det blir ikke hull i en tann som er ren"! Hull i tennene er for meg en passert historie.

Hvorfor fikk jeg denne autoimmune tannkjøttsykdommen? Corsodyl! Tannlegen min sa jeg skulle skylle med Corsodyl hver dag - men det han ikke nevnte, var at dette måtte maksimum vare i en uke. Jeg gjorde dette i 3 måneder! Og tannkjøttet ble som kjøttkake. Det sier seg selv at jeg har skiftet tannlege forlengst. Det jeg sier ovenfor er min overbevisning. Tannlegene mine er ikke så bastant i uttalelsene sine.

Tannkrem: Gommene mine tåler ikke Lauryl Sulfat, så vekk med omtrent alt som er av tannkrem på markedet. Men Zendium Clinic er fantastisk! Gommene mine tåler den godt, og den virker faktisk litt hvitgjørende på gliset mitt også. Anbefales som tannpasta! (NB! Har ingen aksjer i Zendium!)

Matvarer: Rødvin gir plakk umiddelbart, så Solo-tannbørsten må medfølge i selskap. 2-3 timer kan gommene mine tåle, men så må plakket vekk.

Alt som har eddik i seg holder jeg meg langt unna, dvs. dressinger, de fleste salater, ketsjup (huff og huff!), osv. Sitron er på samme måten, men appelsin går fint (rart?). Etter inntak av alkoholholdige drikker,øl også, må jeg ta mine forholdsregler.Brus, Cola f.eks., er noe svineri. Men hjemmelaget saft er ok, selv med atskillig sukker i.Ellers kan jeg ikke spise brunost, så jeg er jo blitt rar i matveien. F.eks. lasagne, som jeg var så glad i, er absolutt tabu.

Dette ble en lang historie, men kanskje noen fikk noe input om egen tannhelse via ordene mine? Og for all del: Tennene mine er greie nok!

Gudmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Synes personlig at dette hørtes ut som en smule hysteri rundt tenner og tannstell? Eller..? Det blir sant nok ikke hull i en tann som er ren, men hadde alle spandert de foreskrevne 3 minuttene på tannpuss morgen og kveld hadde det vært mindre hull. Å pusse 25 minutter hver gang høres ut som en slitsom affære og jeg kan ikke annet en å undre på om du har tannkjøtt og emalje igjen på tennene? Er du sikker på at du ikke gjør vondt verre med all pussingen? Deg går faktisk an å pusse vekk emaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuli1365380597

Synes personlig at dette hørtes ut som en smule hysteri rundt tenner og tannstell? Eller..? Det blir sant nok ikke hull i en tann som er ren, men hadde alle spandert de foreskrevne 3 minuttene på tannpuss morgen og kveld hadde det vært mindre hull. Å pusse 25 minutter hver gang høres ut som en slitsom affære og jeg kan ikke annet en å undre på om du har tannkjøtt og emalje igjen på tennene? Er du sikker på at du ikke gjør vondt verre med all pussingen? Deg går faktisk an å pusse vekk emaljen.

Ja, du kan sikkert synes det du skriver. Jeg protesterer ikke på det. MEN jeg kan forsikre deg, det jeg har råkt ut for er så visst ikke hysteri!! Om det bare hadde vært så enkelt. Jeg har tatt atskillige prøver på allergi etc, etc. Spesialist er inn i bildet med prøvetaking osv. Du skulle bare vite hvor mange slags sykdommer som kan ramme tannkjøttet. Men de er for det meste meget sjeldne, så dermed blir jeg ofte sett på som litt rar når jeg i godt lag prøver å forklare at jeg må stå over middagen hvis det f.eks. serveres lasagne.

Tennene mine er helt greie, Emaljen tåler fint all pussingen. Men du skal være klar over at jeg pusser ikke som før da jeg pusset som "alle andre". Du er sikkert klar over at bortimot 100% av vanlige folk bruker altfor mye kraft på den vanlige tannbørsten. Jeg vil hevde at de herjer med tennene og tanngommene når de pusser i de stakkars 1-2 min de bruker på rengjøringen. Med Solobørsten blir pussingen noe helt annet. Hver tann tas separat, så den enkelte tann får ikke all verden med tannpussetid. Og tanngommene skal ikke provoseres, i alle fall ikke mine tanngommer pga av den kroniske sykdommen jeg har med dem.

Vel, vel - jeg har som sagt lært å leve med sykdommen min, men skulle så absolutt ha vært den foruten. Hysteri gjennom 3 og et halvt år? Nei, vet du hva! Tannlegen min gratulerte meg faktisk med resultatet da jeg kom til konsultasjon etter at jeg begynte med Solobørsten. Nå går jeg til tannlegen kun en gang i året, og da er det for kontrollens skyld.

Takk for vurderingene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan sikkert synes det du skriver. Jeg protesterer ikke på det. MEN jeg kan forsikre deg, det jeg har råkt ut for er så visst ikke hysteri!! Om det bare hadde vært så enkelt. Jeg har tatt atskillige prøver på allergi etc, etc. Spesialist er inn i bildet med prøvetaking osv. Du skulle bare vite hvor mange slags sykdommer som kan ramme tannkjøttet. Men de er for det meste meget sjeldne, så dermed blir jeg ofte sett på som litt rar når jeg i godt lag prøver å forklare at jeg må stå over middagen hvis det f.eks. serveres lasagne.

Tennene mine er helt greie, Emaljen tåler fint all pussingen. Men du skal være klar over at jeg pusser ikke som før da jeg pusset som "alle andre". Du er sikkert klar over at bortimot 100% av vanlige folk bruker altfor mye kraft på den vanlige tannbørsten. Jeg vil hevde at de herjer med tennene og tanngommene når de pusser i de stakkars 1-2 min de bruker på rengjøringen. Med Solobørsten blir pussingen noe helt annet. Hver tann tas separat, så den enkelte tann får ikke all verden med tannpussetid. Og tanngommene skal ikke provoseres, i alle fall ikke mine tanngommer pga av den kroniske sykdommen jeg har med dem.

Vel, vel - jeg har som sagt lært å leve med sykdommen min, men skulle så absolutt ha vært den foruten. Hysteri gjennom 3 og et halvt år? Nei, vet du hva! Tannlegen min gratulerte meg faktisk med resultatet da jeg kom til konsultasjon etter at jeg begynte med Solobørsten. Nå går jeg til tannlegen kun en gang i året, og da er det for kontrollens skyld.

Takk for vurderingene dine!

Jeg synes ikke du høres hysterisk ut - ante ikke at Corsodyl kunne gi slike bivirkninger. Er vokst opp i et tannlege-hjem, så jeg har fått ganske mye inn den veien, men dette var nytt for meg hvertfall.

Ellers er de aller fleste som svarer her vanlige ufaglærte, med ulike oppfatninger, som ikke alltid er like korrekte. Flott at du har fått problemene under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...