Gjest treningsgal Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei, Jeg er en 51 år gammel kvinne, inntil juni i år, frisk og i god form. Har trent mye de siste 10 årene, - styrke to ganger i uka i helsestudio, turer i skog og mark hver helg og i tillegg har jeg det siste året trent en del harde kondisjonstimer i helsestudio. Altså variert trening. Har aldri følt meg i bedre form, - liker kjempegodt å trene. Har gjennom årene vært frisk, men har kjent disse ryggsmertene før med mange års mellomrom, men i en helt annen og mildere form. Da har det hele glidd over på noen dager og problemene har stort sett vært å komme seg opp og ned. Har hatt litt problemer m venstre kne (patellofem. smerter), men dette har gått seg til. Har ikke hatt menstruasjon på 3 år og har lest at overgangsalder kan gi leddplager. Bruker ikke østrogen. I midten av juni fikk jeg sterke ryggsmerter. Smertene kom gradvis utover uken, men startet nok med en rask gå-tur i områdets hoppbakke (ca 1000 trinn)søndag. Jeg var godt oppvarmet og hadde gått turen mange ganger før. Smertene var til å leve med og jeg fortsatte med vanlig trening gjennom uken. Torsdag var jeg hos naprapat, fredag tur i skogen (satt en del på treningsball på kvelden) og lørdag var jeg helt ”invalid” med sterke smerter i korsrygg, høyre side, men ingen stråling nedover bena! Verst å snu seg og å komme opp av senga. Tok Paralgin Forte, Ibux 600 mg og Paracet 500 mg 3x3/døgn. Tross dette sterke smerter, nærmest kramper i korsrygg. Etter 3 dager klarte jeg så vidt å gå litt rundt i huset. Vet det er viktig med aktivitet så jeg gikk litt, hvilte og gikk. Gikk sakt framover og etter hvert kunne jeg gå turer i skogen. Etter hver lengre turer og med staver. Gikk etter hvert til fysioterapeut ( syntes rådene jeg fikk der var dårlige), så til treningsveileder ved helsestudioet (rådet til litt for harde øvelser der) og til slutt kiropraktor. Kiropraktoren knekte det som var å knekke, men mener nå at leddene mine er helt fine. Han mener det som er problemet nå er muskulært. Problemet mitt nå er at spesielt venstre side har blitt veldig stiv, - baken, korsrygg (hofte) og litt nedover låret (lårfeste). Jeg våkner helt fin på morgenen, - har ikke det minste vondt i ryggen og er ikke stiv når jeg står opp. Stivheten kommer utover dagen og er veldig plagsom, særlig dersom jeg har mye å gjøre. Blir verre når jeg gjør mye, - f eks husarbeid som å støvsuge eller riste tepper . I det hele tatt det å bruke armene ut fra kroppen er slitsomt, - eks vaske håret i dusjen. Har ellers vondt i ”hele kroppen”, - vonde og ømme hender (begge to) og vondt i føttene på morgenen (syntes det er rart - aldri hatt det før). Det er som jeg har abstinenser av lite trening. Men stivheten i ryggen blir faktisk verre om jeg går lange turer, - kanskje spesielt oppoverbakke? Må hvile etter lang tur, - da er det helt smertefritt når jeg legger meg ned. Men jeg vil ikke ligge og hvile, jeg er veldig aktiv og vant til å være i farta hele dagen! Så dette er mildt sagt deprimerende og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Var på ”lett spinning ”i går, men er så veldig redd for å bli verre at jeg nok spenner meg litt og føler ikke jeg tør å ta i. Jeg har så lyst til å svette!! Hva skal jeg gjøre nå, - skaffe meg personlig trener m fysioterapi bakgrunn, manuell terapeut, søke fastlege, eller bestille time hos lege på NIMI? Må ha råd om hvordan jeg skal komme i gang. Er det noe jeg kan ta inn? Bør jeg begynne med østrogen, - kanskje jeg er benskjør? Spiser sunt og variert med mye frukt og grønt. Tar noe kost-tilskudd. Må til slutt legge til at jeg har vært hos fastlege for helsjekk. Giktprøver, stoffskifteprøver og andre blodprøver var stort sett fine. Kalsium lå litt høyt, 2.70mmol/L, det samme med Transferinmetning, 54%. Også vært hos gynekolog, - også der var alle prøver normale. Fikk resept på Livial, men har ikke lyst til å begynne med østrogen. Dette ble mye, men måtte få med alt. Håper å få noe tips om hva dette egentlig er og hva jeg nå kan gjøre?? Føler jeg har satt alt på vent, går og tenker mye på dette. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316402-vond-rygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Du bør absolutt undersøke ryggsmertene for å finne ut av hva det kan være. Det er nokså vanlig å ha ryggsmerter en gang i blant og i de fleste tilfeller går de over på et par uker. Hvis det er klem på isjiasnerven pleier smertene å stråle ned i benet og til foten. I utgangspunktet ville jeg anbefale en grundig sjekk hos fastlegen inklusive nevrologisk undersøkelse med kraft, sensibilitet og reflekser. Sannsynligvis vil disse prøvene være normale og det bør vurderes om du skal på MR av ryggen for å se på skiver, ledd og nerver. Inntil videre kan du legge opp treninga slik at du ikke provoserer ryggsmertene. Det kan f.eks. hjelpe å legge begge hendene på ryggen som en skøyteløper når du går i oppoverbakke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316402-vond-rygg/#findComment-2595129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.