Gå til innhold

Barn og studier


henrikke71

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å begynne og prøve å få barn, det har tatt meg lang tid å finne den riktige mannen, men nå, i en alder av 37 skal vi i gang. Jeg studerer for tiden, men kan ikke vente lenger med å begynne å prøve. Er det noen som har erfaring med å føde og bli mor samtidig som man studerer, så vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer dere har hatt med dette, positive og negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pæresaft

Jeg fikk barn da jeg studerte siste året. Synest det gikk helt greit, hadde fødselspermisjon fra 3 uker før fødsel og til han var ti mnd gammel, da begynte han i studentbarnehage, og jeg fortsatte på skolen. Penger fikk jeg fra lånekassen, like mye som da jeg gikk på skole, men alt som stipend :);)

Var tøfft i starten da jeg begynte å studere igjen, men skal si jeg var mer effektiv enn før....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn da jeg studerte siste året. Synest det gikk helt greit, hadde fødselspermisjon fra 3 uker før fødsel og til han var ti mnd gammel, da begynte han i studentbarnehage, og jeg fortsatte på skolen. Penger fikk jeg fra lånekassen, like mye som da jeg gikk på skole, men alt som stipend :);)

Var tøfft i starten da jeg begynte å studere igjen, men skal si jeg var mer effektiv enn før....

Lykke til!

Takk, det var jo veldig positivt, jeg gleder meg virkelig til å komme igang og håper det ikke skal gå for lang tid før vi får det til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og har en baby. Jeg gikk på barselspermisjon før jeg fødte. Noe annet hadde vært helt umulig for meg, selv om jeg vet om noen som ikke tar permisjon i det hele tatt.

Jeg kunne kanskje tatt noen fag nå, men velger å vente og i stedet kose meg hjemme med babyen min. De første to tre månedene var jeg helt i ørska og hadde jeg skulle gjøre noe studierelatert da, hadde jeg måttet gjøre det om igjen senere. Fødsel og barselstid er ingen sykdom, men det er heller ikke en normalsituasjon. Permisjon fra studiene anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og har en baby. Jeg gikk på barselspermisjon før jeg fødte. Noe annet hadde vært helt umulig for meg, selv om jeg vet om noen som ikke tar permisjon i det hele tatt.

Jeg kunne kanskje tatt noen fag nå, men velger å vente og i stedet kose meg hjemme med babyen min. De første to tre månedene var jeg helt i ørska og hadde jeg skulle gjøre noe studierelatert da, hadde jeg måttet gjøre det om igjen senere. Fødsel og barselstid er ingen sykdom, men det er heller ikke en normalsituasjon. Permisjon fra studiene anbefales.

Tusen takk for svar. Ja, jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å ikke ta permisjon egentlig, da må man nesten føde i starten av sommerferien og ta barnet med på studiet til høsten igjen...Det fungerer kanskje for noen.

Var det første gang du ble mor? Jeg har mange tantebarn, men ikke selv barn fra før, og er kjempespent. Ja, selvsagt skal jeg først bli gravid da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja, jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å ikke ta permisjon egentlig, da må man nesten føde i starten av sommerferien og ta barnet med på studiet til høsten igjen...Det fungerer kanskje for noen.

Var det første gang du ble mor? Jeg har mange tantebarn, men ikke selv barn fra før, og er kjempespent. Ja, selvsagt skal jeg først bli gravid da:-)

En jeg vet om fødte i mars og fortsatte ut semesteret. Jeg skjønner ikke hvordan hun fikk det til, men hun fikk ikke særlig gode karakterer da.

Ja, det er mitt første barn. Nestemann kommer sannsynligivis også mens jeg er student.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg vet om fødte i mars og fortsatte ut semesteret. Jeg skjønner ikke hvordan hun fikk det til, men hun fikk ikke særlig gode karakterer da.

Ja, det er mitt første barn. Nestemann kommer sannsynligivis også mens jeg er student.

Lykke til!

Takk for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg hadde en sønn på 10 måneder når jeg startet å studere. Fikk en sønn og en datter til mens jeg studerte. For meg var det helt greit å få barn mens jeg studerte, men tror støtten man kan få nå er litt bedre enn den gangen. Min mann var hjemme 7 måneder med sønn nummer to og da måtte vi spare til dette mens jeg gikk gravid, han hadde nemlig ikke noe krav på permisjonspenger, tror man har det nå når mor studerer. Med nr. 3 så tok jeg hovedfag og var mye hjemme og skrev oppgave. Hadde derfor ingen permisjon i det hele tatt.

Man MÅ være effektiv når man leser og studerer med barn - du kan være sikker på at ungen/e blir syke rett før eksamen blant annet :-). Men, man har en del ferie heldigvis og kan legge opp en del av dagen sin selv.

Jeg syns det var verre å jobbe og ha barn. Så du kommer helt sikkert til å klare det hvis du er innstilt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

En jeg vet om fødte i mars og fortsatte ut semesteret. Jeg skjønner ikke hvordan hun fikk det til, men hun fikk ikke særlig gode karakterer da.

Ja, det er mitt første barn. Nestemann kommer sannsynligivis også mens jeg er student.

Lykke til!

Jeg fikk to barn mens jeg studerte og gode karakterer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg vet om fødte i mars og fortsatte ut semesteret. Jeg skjønner ikke hvordan hun fikk det til, men hun fikk ikke særlig gode karakterer da.

Ja, det er mitt første barn. Nestemann kommer sannsynligivis også mens jeg er student.

Lykke til!

Jeg tok eksamen - med to ammepauser - 6 uker etter fødselen og fikk mine så langt beste karakterer. Hadde jo ikke festet i det hele tatt det semesteret!, bare studert.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to barn mens jeg studerte og gode karakterer :-)

Men mannen din var hjemme ser jeg. :-) Det var ikke mannen til hun jeg nevnte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok eksamen - med to ammepauser - 6 uker etter fødselen og fikk mine så langt beste karakterer. Hadde jo ikke festet i det hele tatt det semesteret!, bare studert.. ;)

Så var du nok ikke kvalm i ni måneder og fikk kolikkbarn...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var du nok ikke kvalm i ni måneder og fikk kolikkbarn...? :-)

Jeg hadde et langt større søvnbehov under svangerskapet, men var ikke kvalm nei heldigvis. Men - jeg fikk kolikkbarn - og hadde jeg ikke lest før fødselen hadde det neppe gått så bra. Tror faktisk at det var studietilværelse uten fest i ni måneder som gjorde utslaget på karrakterene mine dét semesteret... ;)

Jeg studerte etter at poden ble født også, og fikk også da bedre resultat enn før fødselen. Jeg følte at jeg ble tvunget til å strukturere dagene annerledes i og med at poden var i barnehagen, og for meg ga det resultater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et langt større søvnbehov under svangerskapet, men var ikke kvalm nei heldigvis. Men - jeg fikk kolikkbarn - og hadde jeg ikke lest før fødselen hadde det neppe gått så bra. Tror faktisk at det var studietilværelse uten fest i ni måneder som gjorde utslaget på karrakterene mine dét semesteret... ;)

Jeg studerte etter at poden ble født også, og fikk også da bedre resultat enn før fødselen. Jeg følte at jeg ble tvunget til å strukturere dagene annerledes i og med at poden var i barnehagen, og for meg ga det resultater. :)

''Jeg studerte etter at poden ble født også, og fikk også da bedre resultat enn før fødselen. Jeg følte at jeg ble tvunget til å strukturere dagene annerledes i og med at poden var i barnehagen, og for meg ga det resultater. :)''

Det hører jeg mange si. Av dem jeg studerer sammen med virker det som om de flinkeste er dem med barn. Det gjenstår å se om det også gjelder meg. Jeg har fortsatt barselspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg studerte etter at poden ble født også, og fikk også da bedre resultat enn før fødselen. Jeg følte at jeg ble tvunget til å strukturere dagene annerledes i og med at poden var i barnehagen, og for meg ga det resultater. :)''

Det hører jeg mange si. Av dem jeg studerer sammen med virker det som om de flinkeste er dem med barn. Det gjenstår å se om det også gjelder meg. Jeg har fortsatt barselspermisjon.

Nyt permisjonen din iallefall! :)

Eneste ulempen med å studere for meg var nemlig at jeg var litt stresset over at jeg ikke var ferdig, at fremtiden ikke var 'sikret' på en måte. Jeg tok derfor en eksamen like før permisjonen gikk ut, og sånn hadde jeg ikke prioritert om jeg kunne gjort det om igjen. Da hadde jeg heller slappet av og nytt den fine tiden med poden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Men mannen din var hjemme ser jeg. :-) Det var ikke mannen til hun jeg nevnte her.

Det var jo bare med barn nummer 2, men nummer tre var jeg hjemme med 3 barn i 1/2 år før jeg fikk barnehageplass til to av dem. Babyen var hjemme mens jeg skrev hovedfaget.

En baby er jo ingenting! Avhengig av hvordan babyen er og hvordan mor og far er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Så var du nok ikke kvalm i ni måneder og fikk kolikkbarn...? :-)

Hvorfor kan du ikke godta at andre klarte noe du ikke klarte? Misunnelse? Hun kan klare det trådstarter - eller hun kan finne ut at det ikke går pga at hun får et barn som ikke er så rolig at det går an rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eldstejenta en palmesøndag. Var hjemme i påska og startet opp på skolen etter påske, da skolen startet. Hadde henne med meg på forelesningene eller hadde med meg brystpumpe.

Pappa døde mellom første og andre eksamen jeg hadde det semesteret. Ble begravet samme dag som jeg hadde siste eksamen. Var heldig og fikk egen eksamensvakt og eget rom, kunne dermed begynne en time tidligere enn de andre.

Fungerte veldig bra det og gikk ut med nest høyeste karakter.

Men det var veldig godt da sommerferien kom, selv om jeg begynte i jobb i august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke godta at andre klarte noe du ikke klarte? Misunnelse? Hun kan klare det trådstarter - eller hun kan finne ut at det ikke går pga at hun får et barn som ikke er så rolig at det går an rett og slett.

Så du ikke smilyen eller har du stått opp på feil ben i dag? :-)

Jeg er imponert over folk som klarer å gå opp til eksamen kort tid etter fødsel, ikke misunnelig. Angående hvorvidt jeg klarer det eller ikke, så er det noe du ikke vet noe om. Ikke jeg heller, for jeg har ikke prøvd. Trådstarter skriver dessuten at hun planlegger å ta permisjon. Og det er ingen som vet hva slags svangerskap eller baby man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo bare med barn nummer 2, men nummer tre var jeg hjemme med 3 barn i 1/2 år før jeg fikk barnehageplass til to av dem. Babyen var hjemme mens jeg skrev hovedfaget.

En baby er jo ingenting! Avhengig av hvordan babyen er og hvordan mor og far er.

''En baby er jo ingenting!''

Det tror jeg ikke venninna mi som gjennomsnittlig har sovet fire timer om natta (til sammen) siden hun fikk baby for 7-8 måneder siden er enig i.

''Avhengig av hvordan babyen er og hvordan mor og far er.''

Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...