Gå til innhold

Seteleie......:/


Nb!

Anbefalte innlegg

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg var på legesjekk idag, å da satt jammen meg minsten i nøyaktig samme stilling som han har holdt seg i siden den ordinære ul`en, nemlig sete/skråleie...

Jeg ble såååå skuffet, for denne uken har jeg endelig, for første gang i dette svangerskapet kjent liv over navlenivået, og håpet sterkt at han hadde snudd seg..(har kjent liv en gang tidligere over navlen men ikke mer..)

Minsten sprellet som besatt over navlen da vi var hos legen også, men hun fant hodet der det alltid har vært...

Det er jo det samme som vi har fått høre på alle kontrollene, jeg sa optimistisk til henne at han har jo god tid på seg til å snu seg enda, men det overhørte hun glatt...

Å jordmoren sa sist gang at de så ofte at når de først hadde funnet seg en favorittstilling så holdt de seg gjerne i den, men det var jo lov å håpe for det om, men nå burde jeg begynne å tenke litt videre angående setefødsel, å det skremmer meg noe helt borti natta, for å være heeeelt ærlig

Jeg hadde tenkt å holde det på avstand til det nærmet seg, men siden legen snakket om det samme som jordmor sist gang, å jeg skal inn til jordmor igjen på onsdag å begynne å tenke enda mer på dette så kjenner jeg at jeg virkelig begynner å svette altså...

Jeg er nemlig IKKE glad i sprøyter, faktisk sååå lite glad i de, at jeg heller har hatt 3 fødsler, 1 spesielt hard som endte i vakum, UTEN smertelindring, før enn å få en sprøyte....

Å epiduralen er det verste av alt, kan bare ikke i min villeste fantasi se for meg at de får satt inn en sprøyte i ryggen på meg

Da legger jeg meg heller inn til keisersnitt... selv om det er min andre skrekk...

Keisersnitt og epidural er det jeg vil unngå... Jordmor skulle sjekke om jeg kunne få føde uten smertelindring i sete, men det tvilte legen på at jeg kom til å få, å nå har jeg fått høre sååå mye om at navlesnoren kan komme ut ved siden av barnet, så den kommer i klem, å så må de haste avgårde til ks allikevel....

Å vi vil absolutt at far skal være med, det er hans høyeste ønske i verden, da han gikk glipp av forrige fødsel også pga et ks....

Så jeg lurer på litt ulike ting egentlig, kanskje litt erfaringer fra setefødseler igjen, selv om jeg snart har lest meg gjennom alt om det her inne flere ganger , å så lurer jeg på DERSOM jeg velger planlagt snitt (kan jeg i hele tatt velge det foresten???), må jeg ha epidural da, eller kan jeg be om narkose?? Får far bli med dersom jeg velger narkose??? Får far passe barnet HELE tiden mens jeg våkner derom jeg velger narkose=??? Vil at en av oss skal være med han hele tiden....

Rett å slett hva må jeg gjøre for at det skal være minst risiko på for barnet og at far får bli med på fødsel OG at en av oss i det minste er med barnet hele tiden etterpå??

Hvor lenge før en evt termin tas ks, viss man har planlagt snitt?? tett opptil???

Hvilke bivirkninger er det for barnet, blir det bedøvet under narkose??? Hva med epidural går det over til barnet??? Vi har en dame i vennekretsen som ble lam, eller delvis lam, hun kan gå på et vis, men aldri normalt igjen... etter bruk av epidural så jeg er mildt sagt LIVREDD !!!!!

Håper noen har ett eller annet innspill, annet enn at han har god tid å snu seg på enda, for det vet jeg egentlig, men siden lege og jordmor stiller seg tvilende til det nå pga at han alltid har sittet i samme stilling, så er jeg ikke like overbevist på det i mitt tilfelle lenger, å vil heller bli gledelig overrasket dersom det skjer....

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte baby i seteleie uten epidural, men det var fordi babyen kom så kjapt at de ikke rakk å sette sprøyten. Jeg er litt usikker på hvorfor de automatisk setter epidural når man føder i seteleie, men vil tro det er pga at de kjapt skal kunne ta keisersnitt dersom det blir nødvendig?

Faktisk så kan jeg ikke huske at jeg merket at de satte epiduralen, så det gjorde neppe vondt ;) Men det er antagelig ikke smerten ved sprøyte du er redd for...

Har du sluppet å ta blodprøver i svangerskapet også?

Jeg fikk selv velge om jeg skulle føde vaginalt eller ved keisersnitt, så jeg vil tro du kan få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1226592665' post='4014194]

Min nr 2 lå i seteleie hele tida, fram til termin. Da først hadde'n vett til å snu seg. Han ble født 13 dager over termin.

Var det ikke vondt når babyen snudde seg?

Mitt andre barn lå i seteleie nesten hele svangerskapet. Jeg kan fortsatt huske at hun, 2 mnd før fødselen, snudde seg til hodeleie. Slik lå hun i noen timer før hun la seg tilbake med rompa først - og slik forble det ;-)

Iallefall syntes jeg det var vondt når hun snudde seg. Kjente det veldig godt, for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte baby i seteleie uten epidural, men det var fordi babyen kom så kjapt at de ikke rakk å sette sprøyten. Jeg er litt usikker på hvorfor de automatisk setter epidural når man føder i seteleie, men vil tro det er pga at de kjapt skal kunne ta keisersnitt dersom det blir nødvendig?

Faktisk så kan jeg ikke huske at jeg merket at de satte epiduralen, så det gjorde neppe vondt ;) Men det er antagelig ikke smerten ved sprøyte du er redd for...

Har du sluppet å ta blodprøver i svangerskapet også?

Jeg fikk selv velge om jeg skulle føde vaginalt eller ved keisersnitt, så jeg vil tro du kan få velge selv.

Da kan det jo hende at jeg får velge ja.. Håper det da.. selv om jeg ikke aner hvilket av de to ondene (som jeg ser på ks og epidural) som jeg skal velge...

Jeg har ikke sluppet blodprøver nei, men det har jeg ikke måttet tatt mange ganger, tror det kun var 1 gang, å så da jeg var i uke 28, så lenge jeg slipper å se på, så går det på et vis....

Da jeg fikk de andre barna så måtte jeg ta blodprøver mye oftere, men det er visst ikke vanlig lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1226592665' post='4014194]

Min nr 2 lå i seteleie hele tida, fram til termin. Da først hadde'n vett til å snu seg. Han ble født 13 dager over termin.

OJ hjelpe meg!!! Var jo kjempebra at han snudde seg da, men da må en kvi seg hele tiden helt frem til fødselen, håper han her har vett til å snu seg litt før, selv om det ser ut som om det er lite aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke vondt når babyen snudde seg?

Mitt andre barn lå i seteleie nesten hele svangerskapet. Jeg kan fortsatt huske at hun, 2 mnd før fødselen, snudde seg til hodeleie. Slik lå hun i noen timer før hun la seg tilbake med rompa først - og slik forble det ;-)

Iallefall syntes jeg det var vondt når hun snudde seg. Kjente det veldig godt, for å si det sånn ;)

Hm, da har aldri min snudd seg enda nei, det var jo det jeg har håpet siden jeg endelig kjente liv med navlen, men , kjente han like plutselig nede ved skambenet igjen, uten romstering....så da har han nok ikke prøvd på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke vondt når babyen snudde seg?

Mitt andre barn lå i seteleie nesten hele svangerskapet. Jeg kan fortsatt huske at hun, 2 mnd før fødselen, snudde seg til hodeleie. Slik lå hun i noen timer før hun la seg tilbake med rompa først - og slik forble det ;-)

Iallefall syntes jeg det var vondt når hun snudde seg. Kjente det veldig godt, for å si det sånn ;)

Jeg merka det ikke som vondt, annet enn et kraftig sprell og at magen så helt skjev og rar ut..

Men når jeg leser innlegg om fødsler, så er jeg veeeldig glad for at jeg ikke skal gjennom flere..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo hende at jeg får velge ja.. Håper det da.. selv om jeg ikke aner hvilket av de to ondene (som jeg ser på ks og epidural) som jeg skal velge...

Jeg har ikke sluppet blodprøver nei, men det har jeg ikke måttet tatt mange ganger, tror det kun var 1 gang, å så da jeg var i uke 28, så lenge jeg slipper å se på, så går det på et vis....

Da jeg fikk de andre barna så måtte jeg ta blodprøver mye oftere, men det er visst ikke vanlig lenger...

Med hånda på hjertet... Jeg tror ikke du skal bekymre deg for selve epiduralen. Det at du vet om en som ble skadet av epidural bør du heller ikke legge vekt på, tror jeg... Det er nok like mange (få) som har blitt skadet av andre årsaker under fødselen... Dette sier jeg ikke for å skremme, men for at du skal tenke mer nyansert på det ;)

Du bør jo få prate med jordmor e.l. om disse spørsmålene, så føler du deg tryggere når du skal føde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1226593174' post='4014206]

Jeg merka det ikke som vondt, annet enn et kraftig sprell og at magen så helt skjev og rar ut..

Men når jeg leser innlegg om fødsler, så er jeg veeeldig glad for at jeg ikke skal gjennom flere..!

Jeg kunne gjerne tenkt meg å føde igjen ;-)

Men jeg har nok med mine tre søte små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ hjelpe meg!!! Var jo kjempebra at han snudde seg da, men da må en kvi seg hele tiden helt frem til fødselen, håper han her har vett til å snu seg litt før, selv om det ser ut som om det er lite aktuelt...

Only time will tell.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hånda på hjertet... Jeg tror ikke du skal bekymre deg for selve epiduralen. Det at du vet om en som ble skadet av epidural bør du heller ikke legge vekt på, tror jeg... Det er nok like mange (få) som har blitt skadet av andre årsaker under fødselen... Dette sier jeg ikke for å skremme, men for at du skal tenke mer nyansert på det ;)

Du bør jo få prate med jordmor e.l. om disse spørsmålene, så føler du deg tryggere når du skal føde :)

Skal snakke med henne i neste uke, men ville bare høre om noen visste noe om alle spm imens, så kunne jeg tenke å fundere på det frem til jeg skal til timen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattera mi lå i seteleie på slutten, men det var ikke så farlig for jeg skulle ha keisersnitt likevel. Om natta før keisersnittet hadde hun snudd seg, det var 14 dager før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1226592665' post='4014194]

Min nr 2 lå i seteleie hele tida, fram til termin. Da først hadde'n vett til å snu seg. Han ble født 13 dager over termin.

Som dattera mi :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke vondt når babyen snudde seg?

Mitt andre barn lå i seteleie nesten hele svangerskapet. Jeg kan fortsatt huske at hun, 2 mnd før fødselen, snudde seg til hodeleie. Slik lå hun i noen timer før hun la seg tilbake med rompa først - og slik forble det ;-)

Iallefall syntes jeg det var vondt når hun snudde seg. Kjente det veldig godt, for å si det sånn ;)

Nei, jeg sov på to sovetabletter så det merket jeg ikke. Jeg var på klinikken allerede og grudde meg og de ga meg pillene så jeg skulle sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår førstefødte lå i seteleie, og jeg insisterte på keisersnitt. Grunnene var flere. For de første visste jeg at det i mange andre land ikke tilrådes å være førstegangsfødene å føde i seteleie - fordi sjansen for komplikasjoner og hastesnitt er så stor.

For det andre fordi jeg ikke ønsket en slik "sykliggjøring" av selve fødselen. Ved en setefødsel er det mange tilstede i rommet, og man er i akuttberedskap, pga sjansen for komplikasjoner og hastesnitt.

Forstå jeg riktig når du har hatt keisersnitt før? At du ikke har født vaginalt før?

I så fall hadde jeg ønsket å hatt ett nytt keisersnitt.

Men, jeg kjenner flere som har født i seteleie, både som førstegangsfødene, og flergangsfødene - og som ikke syntes det var ille i det hele tatt...

Et planlagt snitt tas ca 14 dager før beregnet termin. Det vanlige er å ha epidural eller spinalbedøvelse. Da får far være med under snittet, og har barnet hos seg mens du sys og våkner til.

Ved narkose er det ikke vanlig at far er med under snittet, men at far får barnet hos seg rett etterpå.

Det går så kort tid fra narkose/bedøvelse blir gitt og til snittet utføres, at barnet ikke blir påvirket av noe av det.

Jeg har også hørt at favorittstillinger ofte forblir favorittstillinger. Men man vet jo aldri.

Det går an å prøve å snu barnet selv. Jeg fikk råd om å ligge med rompa over brysthøyde i minst 20 minutter hver dag, og gjerne flere ganger hver dag. Da kan barnet "lures" til å tro at opp er ned og ned er opp ;)

Jeg var ikke flink nok til å gjøre dette, men kanskje du får det til?

Ellers har noen fått snudd et setebarn med akupunktur. Kanskje verdt et forsøk?

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk epidural under begge mine fødsler.kjente faktisk ingen ting da den ble satt.Eneste bivirkning var at riene stoppet opp litt,så jeg måtte få drypp for å få fart på de igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår førstefødte lå i seteleie, og jeg insisterte på keisersnitt. Grunnene var flere. For de første visste jeg at det i mange andre land ikke tilrådes å være førstegangsfødene å føde i seteleie - fordi sjansen for komplikasjoner og hastesnitt er så stor.

For det andre fordi jeg ikke ønsket en slik "sykliggjøring" av selve fødselen. Ved en setefødsel er det mange tilstede i rommet, og man er i akuttberedskap, pga sjansen for komplikasjoner og hastesnitt.

Forstå jeg riktig når du har hatt keisersnitt før? At du ikke har født vaginalt før?

I så fall hadde jeg ønsket å hatt ett nytt keisersnitt.

Men, jeg kjenner flere som har født i seteleie, både som førstegangsfødene, og flergangsfødene - og som ikke syntes det var ille i det hele tatt...

Et planlagt snitt tas ca 14 dager før beregnet termin. Det vanlige er å ha epidural eller spinalbedøvelse. Da får far være med under snittet, og har barnet hos seg mens du sys og våkner til.

Ved narkose er det ikke vanlig at far er med under snittet, men at far får barnet hos seg rett etterpå.

Det går så kort tid fra narkose/bedøvelse blir gitt og til snittet utføres, at barnet ikke blir påvirket av noe av det.

Jeg har også hørt at favorittstillinger ofte forblir favorittstillinger. Men man vet jo aldri.

Det går an å prøve å snu barnet selv. Jeg fikk råd om å ligge med rompa over brysthøyde i minst 20 minutter hver dag, og gjerne flere ganger hver dag. Da kan barnet "lures" til å tro at opp er ned og ned er opp ;)

Jeg var ikke flink nok til å gjøre dette, men kanskje du får det til?

Ellers har noen fått snudd et setebarn med akupunktur. Kanskje verdt et forsøk?

Lykke til :D

Jeg har aldri født annet enn vaginalt, har 3 vaginale fødsler bak meg, far har et barn fra før å fikk ikke bli med på fødselen å det har han aldri kommet over...

Dette er første felles barnet vårt, å han har aldri fått oppleve en fødsel før, så vil så gjerne at han skal få det med seg denne gangen....

Kanskje jeg må forsøke det trikset, bare han ikke snur seg ned igjen da, når jeg reiser meg opp igjen.....

Tusen takk for svarene!!!!! satte pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk epidural under begge mine fødsler.kjente faktisk ingen ting da den ble satt.Eneste bivirkning var at riene stoppet opp litt,så jeg måtte få drypp for å få fart på de igjen.

Ingenting faktisk, er det vanlig, det ser såååå vondt ut å stikke inn i ryggmargen....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...