Gjest Mometottote Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Min morfar er 89 år. Han har gått på store (synes jeg ) doser marevan i ca 2 år, samt disse: Marevan 2,5 mg 17 pr uke. Proscar 5 mg, Pravastatin 40 mg (høyt synes jeg), Burinex, 1mg, Isoptin retard 120 mg Jeg er utdannet naturopat og ernæringsterapeut, og har tenkt å lage et forslag til han med både kost, vitamin og mineral. Men jeg reagerer på medsinbruket og har lyst til i sammatbeid med legen kutte ut proscar, erstatte med gresskarkjerner, dvergpalme, kutte ned på marevan, ersatte med E-vitamin gradvis, få ned pravastatin og heller øke det gode kolesterolet via mat, fettsyrer. Isoptin retard synes jeg så høyt ut også 120 mg? Det skal sies at "legen har alltid rett" for morfar, men han har begynt å vise en viss interesse nå. Han har en sterk konstitusjon. Akkurat skrevet bok, jobber med saker i stortinget, faktisk en litt vikitigper. Jeg har så lyst til at han skal få bedre livskvalitet den siste levetiden sin. Han er svimmel og trett til tider. Dette må være veldig frustrerende siden han ha så mye å bidra med ennå. Jeg tror veldig mye av grunnen er medisin bruken. Jeg ser på hendene hans at mange blodkar brister, og derfor konkret spørsmål; hva er det beste naturmiddel for å styrke blodårer? Gode tanker fra Mette Elisabeth Johnson 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318853-hva-synes-du-om-denne-medisin-kombinasjonen-til-morfar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg synes det er vanskelig å kommentere konkret din morfar uten å vite hvorfor han bruker de medisinene han gjør. Derfor blir svaret temmelig generelt. Marevan doseres vanligvis etter blodprøver (INR) og for å oppnå riktige verdier blir ukedosen oftest et sted mellom 7- 35 tabletter. Når det gjelder bruken av statiner (Pravastatin), som vanligvis brukes for å forebygge åreforkalkning eller hjerteinfarkt, vil det nok være delte meninger om det er nødvendig hos en på snart 90 år.....En stor sammenlignende analyse av studier på Proscar og dvergpalme som ble publisert i det amerikanske legetidsskriftet (JAMA) konkluderte med at virkningen var like god og at dvergpalme hadde færre bivirkninger. Når det gjelder sprukne blodkar hos gamle har jeg best erfaring med blåbærekstrakt og hestekastanje for å styrke åreveggene. Til slutt vil jeg mane til en viss forsiktighet med endringer av medisinbruken til eldre da de kan bli nokså dårlige hvis man plutselig forandrer på blodtrykksmedisiner o.l. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318853-hva-synes-du-om-denne-medisin-kombinasjonen-til-morfar/#findComment-2627730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.